Citat:
Trådstarten må verka exemplarisk men är proppfull med mer eller mindre fantasifulla antaganden och påståenden, och är rätt långt från verkligheten och det märks tydligt att, som TS själv erkänner, det är stora kunskapsbrister…
Citat:
Finns såklart sådana exempel, men även det omvända där folk tror det är att göra nåt småfix, och sen får verkstäder reda ut skiten de ställt till.
Här är ett, av många, praktexempel:
Man kan betala 5.000 kr för att bilens "smådatorer" och det elektroniska felsökningsverktyget
ska räkna ut att man, helt i onödan, måste byta ut fullt fungerande delar för ytterligare 40.000 kr.
ELLER
så kan man istället titta på vad som är fel på själva bilen
och lösa alla problem genom att åtgärda det verkliga felet,
en genomrutten jordfläta, med en ny för 200 kr.
https://www.youtube.com/watch?v=8CFZcO4NDhI
Man kan betala 5.000 kr för att bilens "smådatorer" och det elektroniska felsökningsverktyget
ska räkna ut att man, helt i onödan, måste byta ut fullt fungerande delar för ytterligare 40.000 kr.
ELLER
så kan man istället titta på vad som är fel på själva bilen
och lösa alla problem genom att åtgärda det verkliga felet,
en genomrutten jordfläta, med en ny för 200 kr.
https://www.youtube.com/watch?v=8CFZcO4NDhI
I de flesta fall så är felsökning och åtgärder korrekta och befogade
Citat:
Man kan som jag köpa ett diagnosverktyg som tar alla normala bilar med ODB kontakt oavsett märke och årsmodell för mindre än 5000:-
Datorerna är inte dumma, de vägleder mycket enkelt mig till att snabbt hitta eventuella fel som mina vanliga felsöknings och reparationsmetoder inte kan hitta.
Men allt "fysiskt" du listat är ju sunt och sådant man själv enkelt har koll på eller kan reparera.
Givetvis lämnar jag aldrig in en bil till en verkstad, men så fungerar inte de flesta.
Datorerna är inte dumma, de vägleder mycket enkelt mig till att snabbt hitta eventuella fel som mina vanliga felsöknings och reparationsmetoder inte kan hitta.
Men allt "fysiskt" du listat är ju sunt och sådant man själv enkelt har koll på eller kan reparera.
Givetvis lämnar jag aldrig in en bil till en verkstad, men så fungerar inte de flesta.
Vare sig seriösa verkstäder eller bilars alla små eller stora datorer etc är dumma. Men såklart så ”vet” pöbeln hemma i soffan precis hur allt är och hur det ska göras, och svartmålar verkstäder och bilars teknik. Men har grovt fel i sina fantasier i de allra flesta fall
Citat:
Jag märker mer och mer att verkstäder nuförtiden bara kollar vad datorn/datorerna har att säga. Uppger de att allt är ok så tycker mekanikern att det inte finns något fel på bilen, även om det är helt uppenbart i många fall. De verkar sakna kunskapen att felsöka utan datorer.
Nej det märker du inte, det är vad du fantisera ihop för du vet inte hur verkstädernas felsökning verkligen går till
Citat:
Hur skulle någon verkstad oavsett vilken, inte vara beroende av sina kunder….? Hur kan du vräka ur dig nåt så urbota korkat…?
Och nej, det är inte så på de stora märkesverkstäderna, för de procedurer för felsökningar de har att följa är noga utformade och ska vara till hjälp att kunna lokalisera ev problem och fel, och hur dessa ska åtgärdas för fullgott resultat. Bilens sensorer datorer etc är till stor hjälp men man förlitar sig inte blint på dessa utan gör löpande under felsökning en rad kontroller rent fysiskt, bl a provkörning med direkta tester och provokationer.
Det är så förbannat typiskt, att det ideligen startas trådar om bilar och verkstäder etc, och majoriteten av de som postar inlägg är långt ute i det blå i sina fantasier och mer eller mindre galna påståenden, fast de helt uppenbart inte vet hur grejorna funkar, eller hur verkstäder jobbar etc..