2026-08-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Det var det jag menade.

I övrigt har jag inga invändningar på en annars exemplarisk trådstart.

Trådstarten må verka exemplarisk men är proppfull med mer eller mindre fantasifulla antaganden och påståenden, och är rätt långt från verkligheten och det märks tydligt att, som TS själv erkänner, det är stora kunskapsbrister…

Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Här är ett, av många, praktexempel:

Man kan betala 5.000 kr för att bilens "smådatorer" och det elektroniska felsökningsverktyget
ska räkna ut att man, helt i onödan, måste byta ut fullt fungerande delar för ytterligare 40.000 kr.

ELLER

så kan man istället titta på vad som är fel på själva bilen
och lösa alla problem genom att åtgärda det verkliga felet,
en genomrutten jordfläta, med en ny för 200 kr.

https://www.youtube.com/watch?v=8CFZcO4NDhI
Finns såklart sådana exempel, men även det omvända där folk tror det är att göra nåt småfix, och sen får verkstäder reda ut skiten de ställt till.

I de flesta fall så är felsökning och åtgärder korrekta och befogade

Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
Man kan som jag köpa ett diagnosverktyg som tar alla normala bilar med ODB kontakt oavsett märke och årsmodell för mindre än 5000:-

Datorerna är inte dumma, de vägleder mycket enkelt mig till att snabbt hitta eventuella fel som mina vanliga felsöknings och reparationsmetoder inte kan hitta.

Men allt "fysiskt" du listat är ju sunt och sådant man själv enkelt har koll på eller kan reparera.

Givetvis lämnar jag aldrig in en bil till en verkstad, men så fungerar inte de flesta.

Vare sig seriösa verkstäder eller bilars alla små eller stora datorer etc är dumma. Men såklart så ”vet” pöbeln hemma i soffan precis hur allt är och hur det ska göras, och svartmålar verkstäder och bilars teknik. Men har grovt fel i sina fantasier i de allra flesta fall

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag märker mer och mer att verkstäder nuförtiden bara kollar vad datorn/datorerna har att säga. Uppger de att allt är ok så tycker mekanikern att det inte finns något fel på bilen, även om det är helt uppenbart i många fall. De verkar sakna kunskapen att felsöka utan datorer.

Nej det märker du inte, det är vad du fantisera ihop för du vet inte hur verkstädernas felsökning verkligen går till

Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Så är det på märkesverkstäderna, framförallt när det kommer till Mercedes, Audi-VW, BMW och en del av de större Volvoverkstäderna. Bättre att anlita sig av de lite mindre, de är mer beroende av sina kunder än till exempel Hedin, Bilia, Riddermark med flera.

Hur skulle någon verkstad oavsett vilken, inte vara beroende av sina kunder….? Hur kan du vräka ur dig nåt så urbota korkat…?

Och nej, det är inte så på de stora märkesverkstäderna, för de procedurer för felsökningar de har att följa är noga utformade och ska vara till hjälp att kunna lokalisera ev problem och fel, och hur dessa ska åtgärdas för fullgott resultat. Bilens sensorer datorer etc är till stor hjälp men man förlitar sig inte blint på dessa utan gör löpande under felsökning en rad kontroller rent fysiskt, bl a provkörning med direkta tester och provokationer.

Det är så förbannat typiskt, att det ideligen startas trådar om bilar och verkstäder etc, och majoriteten av de som postar inlägg är långt ute i det blå i sina fantasier och mer eller mindre galna påståenden, fast de helt uppenbart inte vet hur grejorna funkar, eller hur verkstäder jobbar etc..
Citera
2026-08-01, 13:33
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
I mitt fall så lärde jag mig att mecka med bilar själv och lämnar bara in dom ifall det rör sig om akuta, tidskrävande, stora tunga jobb eller avancerade jobb där jag saknar utrustning och liknande. Resten gör jag själv. Felsökande är jag bra på så oftast har jag redan hittat felet ifall jag lämnar in bilen så de inte behöver felsöka utan bara kan byta prylen direkt.

Förr i tiden mekade jag själv, numera lämnar jag bilarna till verkstaden. Har varken tid eller lust att syssla med sånt längre. Visst sparar man en del pengar när man gör det själv men så länge det är (vad jag tycker!) en rimlig kostnad så får nån annan göra det.
Citera
2026-08-01, 13:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Nej det märker du inte, det är vad du fantisera ihop för du vet inte hur verkstädernas felsökning verkligen går till

Jo, det gör jag. Har lämnat in bilar flertal gånger där jag vet att datorn inte hittat felet, där de gjort en "felsökning" dvs läst ut datorns eventuella felkoder och sedan uppgett att de inte hittar något fel trots att man tydligt märker felet vid provkörning. Så jo, det har jag visst märkrt. De har oftast uppgett också att den enda felsökningen de gjorde var att läsa ut koder, inget mer. Så kom inte och snacka skit om vad jag har upplevt eller inte, för det vet du inte ett skit om.
Citera
2026-08-01, 13:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Förr i tiden mekade jag själv, numera lämnar jag bilarna till verkstaden. Har varken tid eller lust att syssla med sånt längre. Visst sparar man en del pengar när man gör det själv men så länge det är (vad jag tycker!) en rimlig kostnad så får nån annan göra det.
Jag meckar gärna själv så länge vädret är bra (har inget garage) och det inte rör sig om för stora eller avancerade jobb.
Citera
2026-08-01, 13:49
Medlem
Citat:
Jo, det gör jag. Har lämnat in bilar flertal gånger där jag vet att datorn inte hittat felet, där de gjort en "felsökning" dvs läst ut datorns eventuella felkoder och sedan uppgett att de inte hittar något fel trots att man tydligt märker felet vid provkörning. Så jo, det har jag visst märkrt. De har oftast uppgett också att den enda felsökningen de gjorde var att läsa ut koder, inget mer. Så kom inte och snacka skit om vad jag har upplevt eller inte, för det vet du inte ett skit om.

Så du menar på allvar att de inte skulle ha provkört bilen i samband med felsökningen om du uppgav när du lämnade in bilen att problemet tydligt märks vid en provkörning….? Det låter som nåt du bara hittar på, tyvärr…. För så jobbar verkstäder normalt inte. Provkörningar är vanligen föreskrivna i felsökningsprocedurerna om felet är av sådan art att det på något sätt har med kröning att göra.
Citera
2026-08-01, 13:58
Avstängd
Citat:
Så du menar på allvar att de inte skulle ha provkört bilen i samband med felsökningen om du uppgav när du lämnade in bilen att problemet tydligt märks vid en provkörning….? Det låter som nåt du bara hittar på, tyvärr…. För så jobbar verkstäder normalt inte. Provkörningar är vanligen föreskrivna i felsökningsprocedurerna om felet är av sådan art att det på något sätt har med kröning att göra.
Ja, det är exakt det jag menar. Varför i helvete skulle jag hitta på en sådan sak? Jag skiter i hur verkstäder jobbar. Det är exakt så det gått till flertal gånger, trots att jag i detalj beskrivit hur det aktuella fordonet betett sig. Enda svaret tillbaka: "finns inga felkoder". Därmed har man inte utökat felsökningen för att ta reda på varför fordonet inte beter sig korrekt. provkörning har inte heller gjorts. Det har hänt på minst 4 olika verkstäder med olika fordon under ca 23 års tid.
Citera
2026-08-01, 13:58
Medlem
PeterNosters avatar
Två youtubers som hittar fel som märkesverkstäder missat:

NZs Garage:
https://www.youtube.com/@nzsgarage

DiagnoseDan:
https://www.youtube.com/@Diagnosedan
Citera
2026-08-01, 14:01
Medlem
LupusLupuss avatar
Citat:
Vad har du för diagnosverktyg?

Klarar det precis allt om märkesverkstädernas apparater klarar.
Som funktions och testprocedurer, konfigurering och (om)programmering av elektronikboxar, osv?
Får du kontinuerliga uppdateringar med biltillverkares nya påhitt?

Icarsoft.
Tråden handlar om felsökning / service / funktionskontroll på bil i befintligt skick vilket är det vanliga förfarandet. Det klarar verktyget av galant.
Citera
2026-08-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ja, det är exakt det jag menar. Varför i helvete skulle jag hitta på en sådan sak? Jag skiter i hur verkstäder jobbar. Det är exakt så det gått till flertal gånger, trots att jag i detalj beskrivit hur det aktuella fordonet betett sig. Enda svaret tillbaka: "finns inga felkoder". Därmed har man inte utökat felsökningen för att ta reda på varför fordonet inte beter sig korrekt. provkörning har inte heller gjorts. Det har hänt på minst 4 olika verkstäder med olika fordon under ca 23 års tid.

Tja, det var ju dumt av mig…. Borde ju fattat vid det här laget att på FB så är det aldrig nån som hittar på eller överdriver, alla talar bara sanning och fakta, ingen tar fel och alla har full insyn och kunskaper, ingen ljuger, ingen har råkat missförstå, alla är 100% ärliga, alltid….
Citera
2026-08-01, 14:08
Avstängd
Citat:
Tja, det var ju dumt av mig…. Borde ju fattat vid det här laget att på FB så är det aldrig nån som hittar på eller överdriver, alla talar bara sanning och fakta, ingen tar fel och alla har full insyn och kunskaper, ingen ljuger, ingen har råkat missförstå, alla är 100% ärliga, alltid….
Eller så kan du sluta dumförklara alla och förutsätta att alla skulle hitta på.
Citera
2026-08-01, 14:16
Medlem
Citat:
Eller så kan du sluta dumförklara alla och förutsätta att alla skulle hitta på.

Det gör jag gärna om bara det kan framvisas seriösa bevis, vilket oftast är en extrem bristvara. Eller att det som påstås är sannolikt, vilket det tyvärr allt för ofta inte är…
Citera
2026-08-01, 14:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Här är ett, av många, praktexempel:

Man kan betala 5.000 kr för att bilens "smådatorer" och det elektroniska felsökningsverktyget
ska räkna ut att man, helt i onödan, måste byta ut fullt fungerande delar för ytterligare 40.000 kr.

ELLER

så kan man istället titta på vad som är fel på själva bilen
och lösa alla problem genom att åtgärda det verkliga felet,
en genomrutten jordfläta, med en ny för 200 kr.

https://www.youtube.com/watch?v=8CFZcO4NDhI

Jag hade fel på min bil efter en krock där efter hel reparation där verkstad även bytte hela kabelhärvan då den var av på ett flertal ställen. Efter det så blev aldrig bilen sig skälv igen och kunde när som helst inte startas och felkoder i drösavis kom upp på panelen och säkerligen ännu fler när verkstaden läste av felkoder med instrument.
Efter ett antal stopp, bärgningar, felsökningar och bytta delar så hittade de en jordfläta som de helt enkelt missat att skruva fast ordentligt vilket gjorde att bilen kunde funka ett längre tag för att sen plötsligt inte gå att starta nästa gång.

Viktig liten rackare det där men fock väldigt billig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in