2026-08-01, 14:26
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vare sig seriösa verkstäder eller bilars alla små eller stora datorer etc är dumma. Men såklart så ”vet” pöbeln hemma i soffan precis hur allt är och hur det ska göras, och svartmålar verkstäder och bilars teknik. Men har grovt fel i sina fantasier i de allra flesta fall

Efter att ha jobbat med konstruktion, programmering, kvalitetskontroll och felsökning
av inbäddade datorsystem i över 45 år så anser jag fortfarande att sådana med få,
om ens några, undantag är påtagligt korkade, och inte minst när det gäller självdiagnostik.
Citera
2026-08-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Efter att ha jobbat med konstruktion, programmering, kvalitetskontroll och felsökning
av inbäddade datorsystem i över 45 år så anser jag fortfarande att sådana med få,
om ens några, undantag är påtagligt korkade, och inte minst när det gäller självdiagnostik.

Ja du låter absolut seriös och trovärdig….
Klart hela världen skulle ha styrt över till datorsystem inom i princip alla branscher etc, om dessa system skulle vara så korkade som du försöker lura i oss…

Trolla på du….
Citera
2026-08-01, 14:45
Medlem
HBTKuks avatar
Varför felsöka varenda del i hela bilen? Man felsöker området man tror felar, och möjligen kringliggande.

"Hej, min tuta fungerar inte"

"Då ska vi ruska på däcken"
Citera
2026-08-01, 15:17
Medlem
Meen...Alla har inte kunskapen att kunna tala om vad som är fel på bilen, ja mer än att den startar inte...

Sen går inte allt läsa ut med en felkod heller, glapp i framvagnen tex.

En felsökning med OBD pekar inte heller ut det exakta felet, du måste fortsätta felsöka.

Ta som exempel, en tempgivare, den visar fel värden, utanför gränsvädet, är det då tempsensorn, kabelfel, kontaktfel, elektronikfel, in/ut värdet till boxen, som felar, osv.
Detta måste ju felsökas manuellt, kan ta olika lång tid från fall till fall och kostsr oliks mycket, naturligtvis.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-01 kl. 15:23.
Citera
2026-08-01, 15:19
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Varför felsöka varenda del i hela bilen? Man felsöker området man tror felar, och möjligen kringliggande.

"Hej, min tuta fungerar inte"

"Då ska vi ruska på däcken"

Om du syftar på det jag skrev, så skrev jag också tidigare i samma inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
  • Fråga kunden om kunden har upplevt några fel.
  • Fråga kunden om kunden bara vill ha ett specifikt fel analyserat,
  • eller om kunden vill ha en mer övergripande översyn.
  • Oavsett vilket borde verkstaden antagligen tjäna på att göra en snabbkoll av några saker, om inte annat för att fiska efter fler jobb.

Det finns en risk med kunder som "vet" precis vad som behöver göras.
En kund kan säga: "Hej, min tuta fungerar inte. Byt tutan!"
Men det kan finnas en massa andra saker än att själva tutan är trasig som kan göra att tutan inte tutar.

Om kunden säger att tutan ska bytas, bilverkstaden byter tutan, och tutan fortfarande inte tutar,
så leder det till en sur kund, vilket i sin tur leder till en sur bilverkstad.

Och som jag skrev kan verkstaden göra en snabbkoll av hela bilen på någon minut.
Tittar man då runt under motorhuven och ser en lös kabel som hänger och dinglar
kanske det lönar sig att kolla upp den innan man byter tutan.
Ruskar man på hjulen och märker att ett hjullager eller någon led behöver fixas
kanske man som kund blir glad över att få det gjort när bilen ändå är på verkstaden,
även om just det inte har med tutan att göra. Och verkstaden blir glad över att få ett till jobb.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-08-01 kl. 15:21.
Citera
2026-08-01, 15:21
Medlem
Imnshos avatar
Gå runt bilen och sparka på däcken. Se till att bilstereon kan överrösta ev missljud. Det räcker!.
Citera
2026-08-01, 15:31
Medlem
Citat:
Trådstarten må verka exemplarisk men är proppfull med mer eller mindre fantasifulla antaganden och påståenden, och är rätt långt från verkligheten och det märks tydligt att, som TS själv erkänner, det är stora kunskapsbrister…

Jag ville mest va snäll, och obemärkt smita ut genom bakdörren. Hoppas att nån annan redde ut det. Nån annan blev du, jag är skyldig dig en pilsner
Citera
2026-08-01, 16:00
Medlem
Ts är lite av ett flamebait, men hugger ändå.

1. Det är omöjligt att i förväg veta hur lång tid ett fel tar att identifiera, om möjligt kan man ge ett fast pris på att läsa,av felkoderna

2. I regel träffar datorerna rätt så rätt med sina felkoder, då det oftast är givare, sensorer mm som ger upp. Dock inte alltid, och en trasig sensor han i sin tur ge följdfel som genererar egna koder. Att tolka och förstå felkoder är en konst i sig, och kräver även god kännedom om fordonet för att förstå. Hur felkoder genereras kan dessutom göras på olika sätt, och vet man inte om hur de genereras kan man lätt gå bort sig

3. Har själv också ett bättre diagnosverktyg (Foxwell) som kan läsa av i princip allt i de bilar jag har, förutom elbilen, den stödjer den tyvärr inte. Men den har hjälpt mig mycket och än sålänge är felkoderna helt korrekta.

Ex: motorlampa samt varningslampa airbag lyser på ena bilen. Felkoder ger lambdasond 2 samt sidoairbag på förarsidan (draperiet) Nu lambdasond köpa in och byts, samt ett motstånd i kontakten på airbagen och bilen går igenom besiktningen utan anmärkning. (Ja, jag ska byta airbagen också).

De billiga för 50 spänn tar bara motorkoderna, det är bara de som tillverkarna måste vara öppna med. Men nyare bilar får även de här billiga verktygen problem med tyvärr

Det som felkodläsare får svårt med är jordfel, glappkontakter osv, som kan generera diverse felkoder som inte har med saken att göra
Citera
2026-08-01, 17:37
Medlem
Mechilas avatar
Hade min bil på verkstad efter att ha fått punktering och passade på att be om hjälp att byta en säkring då kupébelysningen hade slutat fungera. Det kunde de inte göra utan att först ha gjort en felsökning för 999 kr. Enligt dom var det viktigt eftersom en säkring inte brinner av utan anledning.

Fick dock en liten påse med ett gäng säkringar helt gratis så att jag kunde fixa problemet själv, vilket jag såklart gjorde. Riktigt efterblivet... Det var ju inte så att jag förväntade mig att de skulle byta säkringen gratis, men 999 kr?! Om det nu hade stannat där... Hade jag låtit mig luras hade väl bytet kostat en timmes arbete samt material också.

Detta var på Bilia
Citera
2026-08-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ts är lite av ett flamebait, men hugger ändå.

1. Det är omöjligt att i förväg veta hur lång tid ett fel tar att identifiera, om möjligt kan man ge ett fast pris på att läsa,av felkoderna

2. I regel träffar datorerna rätt så rätt med sina felkoder, då det oftast är givare, sensorer mm som ger upp. Dock inte alltid, och en trasig sensor han i sin tur ge följdfel som genererar egna koder. Att tolka och förstå felkoder är en konst i sig, och kräver även god kännedom om fordonet för att förstå. Hur felkoder genereras kan dessutom göras på olika sätt, och vet man inte om hur de genereras kan man lätt gå bort sig

3. Har själv också ett bättre diagnosverktyg (Foxwell) som kan läsa av i princip allt i de bilar jag har, förutom elbilen, den stödjer den tyvärr inte. Men den har hjälpt mig mycket och än sålänge är felkoderna helt korrekta.

Ex: motorlampa samt varningslampa airbag lyser på ena bilen. Felkoder ger lambdasond 2 samt sidoairbag på förarsidan (draperiet) Nu lambdasond köpa in och byts, samt ett motstånd i kontakten på airbagen och bilen går igenom besiktningen utan anmärkning. (Ja, jag ska byta airbagen också).

De billiga för 50 spänn tar bara motorkoderna, det är bara de som tillverkarna måste vara öppna med. Men nyare bilar får även de här billiga verktygen problem med tyvärr

Det som felkodläsare får svårt med är jordfel, glappkontakter osv, som kan generera diverse felkoder som inte har med saken att göra

Förnuftigt och bra inlägg.

Professionell felsökning på seriös verkstad följer särskilda procedurer enligt ex.

Man hämtar om möjligt in info från kund/brukare
Kontrollerar ev felkoder
Om sådana finns så ges info om vad mek ska kontrollera och verifiera, och beroende på resultat så pekas det vidare åt lämpligt håll.
Det kan landa i fysisk åtgärd med efterföljande nya kontroller av koder och annat
Testkör bilen för att bekräfta fel åtgärdat och korrekt funktion.

Att någon verkstad bara skulle läsa felkoder utan att kolla nåt som helst annat för att ev lokalisera ett problem om kunden inte uttryckligen beställt endast kontroll av felkoder, förefaller synnerligen osannolikt.
Citera
2026-08-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Hade min bil på verkstad efter att ha fått punktering och passade på att be om hjälp att byta en säkring då kupébelysningen hade slutat fungera. Det kunde de inte göra utan att först ha gjort en felsökning för 999 kr. Enligt dom var det viktigt eftersom en säkring inte brinner av utan anledning.

Fick dock en liten påse med ett gäng säkringar helt gratis så att jag kunde fixa problemet själv, vilket jag såklart gjorde. Riktigt efterblivet... Det var ju inte så att jag förväntade mig att de skulle byta säkringen gratis, men 999 kr?! Om det nu hade stannat där... Hade jag låtit mig luras hade väl bytet kostat en timmes arbete samt material också.

Detta var på Bilia

Ja det kan tyckas dyrt för den som inte är insatt. Men en verkstad är tänkt att vara ett vinstdrivande företag, och inte en välgörenhetsinrättning.

Fundera på hur lång tid du menar är en felsökning och byte ska ta för att kännas ok, och då menar jag ALL tid ink allt arbete, från du tar kontakt till du hämtat bilen.
Citera
2026-08-01, 18:19
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ja det kan tyckas dyrt för den som inte är insatt. Men en verkstad är tänkt att vara ett vinstdrivande företag, och inte en välgörenhetsinrättning.

Fundera på hur lång tid du menar är en felsökning och byte ska ta för att kännas ok, och då menar jag ALL tid ink allt arbete, från du tar kontakt till du hämtat bilen.

Om du läser om mitt inlägg långsamt och noggrant så kanske du begriper att det inte var en felsökning jag bad om hjälp med, utan ett enkelt byte av en säkring jag misstänkte hade brunnit. Bilen stod redan på verkstaden på grund av punkteringen och jag pratade uppenbart med en "säljare" om problemet, den tiden debiterades jag inte.

Jag vet inte hur lång tid det tar för en mekaniker på en märkesverkstad att byta en säkring i boxen i handskfacket, men säg att det strular.. Det skulle säkert kunna ha tagit 2-3 minuter och jag hade faktiskt inte sagt något ens om de skulle tagit 500 kr även om jag anser att en hundring eller två vore betydligt rimligare.

Att en bilverkstad är ett vinstdrivande företag ser jag inte som en motsättning vad det gäller att ha goda relationer med sina kunder. Jag ser det faktiskt inte som en motsättning mer än möjligtvis vinstdrivande verksamheter inom exempelvis kommunal hemtjänst.

Hur lång tid tror du att det tar att koppla in kontakten till en "felsökare" och tror du på allvar att den tusenlappen Bilia ville ha skulle ha motsvarat deras arbetsinsats?

Att jag som bilägare gärna provar de troligaste alternativen till felet, typ att byta en säkring är jag nog inte ensam om. Tror väldigt få skulle lämna in sin bil på verkstad för att byta en säkring i rädsla för att något ska gå sönder, det är ju lite säkringens uppgift, att brinna av om något är fel för att bryta strömmen och undvika följdskador. Visst, det är väl en liten risk men är man som kund villig att ta den så ser inte jag problemet.

Har i mitt liv gjort mängder med småjobb åt folk, ibland till och med gratis. Har även varit med om att företagare gjort jobb åt mig gratis eller väldigt billigt. Man kan ju tjäna på att ha nöjda kunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in