2026-08-01, 11:53
Medlem
Söndagsseglare ska väja för kommersiell trafik. I en farled så finns det ingenstans att ta vägen för ett fartyg på 100m, och de hinner inte väja för nån dumskalle i segelbåt i vilket fall som helst.

Att gripa kaptenen på det kommersiella fartyget är ett dåligt sätt för polisen att låtsas som att de gör något inför pressen. Den enda som orsakat någons död är "kapten" på segelbåten, dvs antagligen fadern i familjen.

Söndagsseglare ska ge fan i att ge sig ut på natten, i dåligt väder och i en trafikerad farled.
Tro vad man vill om en rysk kapten men det var ju också en svensk lots ombord.

En tragisk händelse, men krockar du med ett kommersiellt fartyg på 100m så är det ditt fel, inte fartygets.
Senast redigerad av henkka 2026-08-01 kl. 11:55.
Citera
2026-08-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vet ej?
Haverikommissionen kommer att fastställa det.

Frågan var om vi vet att de skulle korsa farleden. Det vet vi inte. De kanske körde i den?
En teori skulle kunna vara att de drivit dit pga motorhaveri ja. En teori så god som någon. Inte sant?

Om de drivit dit pga motorhaveri är det riktigt sjukt att de två som omkom aldrig tog på sig flytväst. Nu vet jag inte hur etablerat det är att de ej hade några flytvästar på sig men de hittades trots allt på botten.

Samt känns som han hade ringt brorsan om de fått motorhaveri och börjat driva.

Enligt uppgifter i tråden så var de inte heller under däck utan i sittbrunnen och då är det också märkligt att de inte hade på sig flytväst. Men jag är inte alls säker på de uppgifterna. Någon sade tidigt att mamman hittades i ruffen men det verkar ha varit en feltolkning från en SVT-rapport såhär i efterhand.
Citera
2026-08-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Instämmer, sikten verkar ha varit helt ok.

Frågan är om någon i snipan hann se fartyget?

Som sagt, kanske de skrek, tutande etc. alt drabbades snipan av tekniskt fel eller var de ouppmärksamma?
Med kapell uppe så gäller det att det är öppet helt akteröver då man inte ser något alls genom de eventuella fönster som finns i kapellet.

Jag sitter sällan under kapell och styr de gånger jag åker motorbåt, oftast står jag med huvudet ovanför och fri sikt åt alla håll men såklart det finns undantag ska jag erkänna.

När man seglar är det mycket enklare och man hör så mycket bättre samt inte minst syns bättre.
Citera
2026-08-01, 11:55
Medlem
K.Blomkvists avatar
God middag, jag sov länge idag.

Så... vraket är bärgat nu. Hittar inga bra bilder på det.

Men, i alla fall så tog jag den som fanns och har förstärkt dem så gott det gick.
Fixad med Topaz AI.

Ta det som det är. Snipan tycker jag ser något skadad ut.

Från olyckan:
https://imgur.com/a/fr-n-olyckan-151FDEM
Citera
2026-08-01, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Söndagsseglare ska väja för kommersiell trafik. I en farled så finns det ingenstans att ta vägen för ett fartyg på 100m, och de hinner inte väja för nån dumskalle i segelbåt i vilket fall som helst.

Att gripa kaptenen på det kommersiella fartyget är ett dåligt sätt för polisen att låtsas som att de gör något inför pressen. Den enda som orsakat någons död är "kapten" på segelbåten, dvs antagligen fadern i familjen.

Söndagsseglare ska ge fan i att ge sig ut på natten, i dåligt väder och i en trafikerad farled.

En tragisk händelse, men krockar du med ett kommersiellt fartyg på 100m så är det ditt fel, inte fartygets.
Sant och varför ska man blanda in kaptenens nationalitet?
Citera
2026-08-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Flickan hittades utanför båten, det har antytts att det kan ha gällt mamman också.

Uppgifter från en person med "inside-kontakter" gör gällande att hela familjen satt i akten på båten. Mamman och dottern var alltså inte i ruffen som tidigare spekulerats och nästan blivit en trådsanning, som du nu är inne på

Hade mamman och dottern haft flytväst hade de kanske klarat sig, vi vet inte. Men vi kan vara rätt säkra på att dottern i alla fall hade hittats flytande på ytan istället för liggande på botten, och då kanske hade kunnat räddas.

Instämmer helt. Att de sov inne i ruffen är en grov trådsanning. Dessutom finns det olika uppgifter om ifall alla bar flytväst eller inte.
Citera
2026-08-01, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
God middag, jag sov länge idag.

Så... vraket är bärgat nu. Hittar inga bra bilder på det.

Men, i alla fall så tog jag den som fanns och har förstärkt dem så gott det gick.
Fixad med Topaz AI.

Ta det som det är. Snipan tycker jag ser något skadad ut.

Från olyckan:
https://imgur.com/a/fr-n-olyckan-151FDEM
Jag kan inte ens se båten på de bilderna
Citera
2026-08-01, 11:59
Medlem
lednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Hur fartyget framförts framgår av "svarta lådan" och de uppgifterna blir inte offentliga förrän om ett år när Haverikommissionen är klar.

Helt otroligt hur lilla båten precis lyckades placera sig på absolut sämsta stället där fartyget missade dem och de själva inte såg nånting. Om de har delad skuld borde väl pappan ha störst.
Brukar kaptener gripas som kör på småbåtar ?
Det finns väl ganska få sådana fall.

Allmänt gäller:
Gripa, anhålla och häkta kan en åklagare göra om personen misstänls för brott med fängelse i straffskalan och det finns t.ex flyktfara eller försvårande av utredningen. Besättningen på Misje Verde är ryska medborgare som endast tillfälligt befinner sig på svenskt territorium så det var väl lämpligt att anhålla.

Några av de ryska kaptenerna på beslagtagna fartyg från skuggflottan i Östersjön blev ju till och med häktade. En av dem blev häktad på misstanken "Brukande av falsk urkund, grovt brott" med tillhörande risk för att han skulle smita från landet.
Citera
2026-08-01, 12:03
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jag kan inte ens se båten på de bilderna

Jag kan se den. Titta noga eller köp nya brillor...

Download bilderna och zooma in.

Om Du har Firefox, höger klicka, Öppna bild i ny flik.
Senast redigerad av K.Blomkvist 2026-08-01 kl. 12:09.
Citera
2026-08-01, 12:07
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Med kapell uppe så gäller det att det är öppet helt akteröver då man inte ser något alls genom de eventuella fönster som finns i kapellet.

Jag sitter sällan under kapell och styr de gånger jag åker motorbåt, oftast står jag med huvudet ovanför och fri sikt åt alla håll men såklart det finns undantag ska jag erkänna.

När man seglar är det mycket enklare och man hör så mycket bättre samt inte minst syns bättre.

Kan bara hålla med. Flera gånger när det kommit en liten skur så har man fällt upp kapellet men inte rullat ner och knäppt fast plastrutan och helt enkelt låtit det regna in litegrann på aktertoften. Bara flyttat på dynorna därifrån.
Citera
2026-08-01, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Men hur skulle han känna igen just olycksbåtens lanternor 1 sjömil bort...?? Nä, nåt rimmar inte öht..
Det är nåt faktafel nån stans
För att det var rätt så glest med andra lanternor vid den aktuella tidpunkten.
Senast redigerad av Kokekaffe 2026-08-01 kl. 12:13.
Citera
2026-08-01, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka

Ja men fan vad bra! Ring polisen och meddela att de kan lägga ned utredningen då, du vet ju precis hur allt gått till.

21:30 är fan inte mitt i natten och det var inte en segelbåt. Är du så jävla slapp och retarderad att du inte ens sätter dig in i grundläggande fakta innan du ska komma och skuldbelägga ena parten så kanske du gjorde bäst i att hålla käft?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in