2026-08-01, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salsiccia
Jag tänkte på det också, men när jag lyssnade på avsnittet igen så hörde jag det inte, bortklippt?

Vad skämtade dom om?
Citera
2026-08-01, 11:01
Medlem
snigel1s avatar
”I TRÅNGA FARLEDER HÅLLER BÅTAR TILL STYRBORD OCH GER PLATS ÅT STÖRRE FARTYG

I trånga farleder gäller särskilda regler, eftersom större fartyg ofta har sämre manöverförmåga och lättare kan gå på grund. Alla fartyg ska hålla så långt ut åt styrbord i farleden som det är möjligt på ett säkert sätt. En enkel tumregel är alltså att hålla till höger i färdriktningen.

Båtar under 20 meter och segelbåtar får inte hindra passagen för ett fartyg som bara kan framföras säkert i en viss del av en trång farled eller ett trångt farvatten. Det betyder till exempel att en segelbåt ska ge plats åt en stor färja i ett trångt sund.

Om situationen är svår att bedöma är det klokt att välja den säkra vägen: sakta ner, håll god uppsikt och ta ut en vid sväng om det behövs för att ge andra mer utrymme.”

MEN

” Grundläggande regler på sjönIngen förkörsrätt: Sjölagen talar om väjningsplikt, inte om absolut företräde. Du måste alltid göra allt du kan för att undvika en olycka.”

Slutsats: Hur i hela friden vågade sig föraren på snipan ge sig ut dit vid den tidpunkten och i det vädret? Helt klart dåligt omdöme vilket ledde till en fruktansvärt tragisk händelse. Vila i frid.
Senast redigerad av snigel1 2026-08-01 kl. 11:06.
Citera
2026-08-01, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Om snipan hade upptäckts så beror det helt på NÄR den upptäcktes. Allmän sjövana, har aldrig styrt ett större fartyg men en killgissning är minst 300m för att vara safe…
Ett 100 meters fartyg i 15 knop är inte en fritidsbåt, jag har styrt fartyg något mindre och det är inte så lätt som man kan tro, en långtradare väjer lätt jämfört med ett fartyg och när man girat så måste man gira tillbaka också

Utan att veta alls hur det ser ut där så tycker jag att det kanske skulle gått lite långsammare men bara en känsla.

Men framförallt, man måste kunna upptäcka vad man ska gira för!
Citera
2026-08-01, 11:05
Medlem
Citat:
Reglerna är internationella

Hur fartyget framförts framgår av "svarta lådan" och de uppgifterna blir inte offentliga förrän om ett år när Haverikommissionen är klar.

Helt otroligt hur lilla båten precis lyckades placera sig på absolut sämsta stället där fartyget missade dem och de själva inte såg nånting. Om de har delad skuld borde väl pappan ha störst.
Brukar kaptener gripas som kör på småbåtar ?
Citera
Medlem
LuiLuis avatar
Nu är iallafall snipan bärgad, den låg på 30 m djup.
I samband med fartygets svarta låda så borde en del frågetecken rätas ut hur denna olycka kunde ske.
Citera
Medlem
Dubbelpost pga slött internet.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-08-01 kl. 11:08.
Citera
2026-08-01, 11:08
Medlem
Citat:
Det var störtregn vid kraschen enligt vittnen men det upphörde kort efter. De låg i vattnet i en halvtimme.

Men även vid stiltje hade det varit en dålig idé att försöka simma bort
De som plockade upp pappan säger tvärt om, jag väljer att tro på dom speciellt med tanke på alla dina inlägg i detta ämne.
Citera
2026-08-01, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Bränsletanken på IW25 verkar sitta framför motorn vid förarplatsen.
https://www.youtube.com/watch?v=y1AuZDx9WRk
Då kanske smällen har tagit främst vid fören på snipan? Exempelvis att fartyget kört över främre delen på snipan.

Fast diesel och olja skulle säkert kunna läcka ut även vid en påkörning bakifrån om snipan demoleras vid kollisionen…finns många scenarion.
Citera
2026-08-01, 11:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ett 100 meters fartyg i 15 knop är inte en fritidsbåt, jag har styrt fartyg något mindre och det är inte så lätt som man kan tro, en långtradare väjer lätt jämfört med ett fartyg och när man girat så måste man gira tillbaka också

Utan att veta alls hur det ser ut där så tycker jag att det kanske skulle gått lite långsammare men bara en känsla.

Men framförallt, man måste kunna upptäcka vad man ska gira för!

Det är en korridor som är typ 500 meter bred så fartyget kan gira och svänga tillbaka. Det räcker ju att man missar snipan med 20 meter.
Citera
2026-08-01, 11:13
Medlem
meas19s avatar
Fartyget var rätt och Styrbord väjer för babord, samt att dom måste hålla utkik hela tiden så dom inte kör på någon båt inomskärs. Där har du varför Kaptenen blev anhållen. När dom har utrett detta så kanske han släpps.

Text från SVD!

Vad såg de uppe på bryggan ombord på Misje Verde? Vad såg de ombord på fritidsbåten? Missbedömde de hastigheten, eller hade de fått motorstopp mitt i farleden? Fungerade Misje Verdes radar som den skulle? Var sikten dålig? Hade kaptenen beordrat tillräcklig utkik?

Informationen från Misje Verdes AIS-sändare visar en spikrak kurs. Ingen oväntad manöver tycks ha gjorts vid olycksplatsen.

Sjölagen kan tyckas klar. Högerregeln gäller till sjöss, konstaterar Hans Öhlund, ordförande för Sjösäkerhetskommittén som ingår i Svenska Båtunionen.

– Lagstiftningen är ju egentligen enkel. Oavsett båt eller stort fartyg så är det högerregeln som gäller. Så ett fartyg ska väja. Men i praktiken, om man går i en farled, så kanske ett stort fartyg inte kan väja, konstaterar han.

QUOTE=Svempa2014|95567251]
Tror du det stora fartyget var på "rätt" plats i farleden?
Normalt ska väl fartyget kör ungefär i mitten på farleden?
300 m ut låter som att det var på rätt plats. I så fall hur kan man klandra kaptenen?
[/quote]
Citera
2026-08-01, 11:13
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Då kanske smällen har tagit främst vid fören på snipan? Exempelvis att fartyget kört över främre delen på snipan.

Fast diesel och olja skulle säkert kunna läcka ut även vid en påkörning bakifrån om snipan demoleras vid kollisionen…finns många scenarion.

Jag tror den snipan har blivit träffad snett bakifrån. Det är hastigheter på 3 meter på en sekund till 6 meter på en sekund, beroende på hur snabbt snipan färdats. Så på ett ögonblick har fartyget mejat ner hela snipan.
Citera
2026-08-01, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Om man inte vet när det kommer fartyg men man vet att det kan komma. Och man inte har någon sikt.
Då borde man väl inte korsa en farled?

Rimligen ser man till att skapa sikt.
Antingen genom att vrida båten rätt alt kika utanför kapellet på något vis.
Det får vi trots allt anta ha gjorts även här. Få kör runt på måfå.
Sikten kan med det sagt fortfarande ha varit sådan att man sett det som lugnt, men att så ej var fallet.
Men allt är bara spekulationer. Dock en mer rimlig sådan än att anta det körts helt utan minsta kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in