2026-08-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Vet vi något om vad det var för familj? Sjövana och haft båt länge? Eller var det kanske inte ens deras egen båt? Svenskar eller blattar?

Pappan kommer från området. Nu boende i Stockholm. Körde sin mammas lilla båt på semestern.
Borde i alla fall på pappret ha erfarenhet av att farleden korsas av stora fartyg.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-08-01 kl. 10:35.
Citera
2026-08-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Hmm... Konstigt att ingen vet vilka det är och att det läckt ut.

Finns tidigare i tråden länk till mammans sociala medier
Citera
2026-08-01, 10:32
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Vad avgör om en farled är trång?

Räcker det med bara bredden för att avgöra detta?

Kam du som fritidsskeppare med endast ett sjökort avgöra vad som är en trång farled eller inte?

Först å främst beror det på den egna farkosten.
När Nanny som var 89m bred bogserades ut från Uddevallavarvet såg man nog hela Hakefjorden som trång.

Sen skulle jag säga att kan man gira för något oförutsett UTAN problem å utan att sätta ev mötande trafik i fara, ja då är INTE farleden trång.

Tvärtemot vad vår AI copy/paste vän claimar tror jag inte det finns domstolsbeslut som definierar en specifik bredd i meter. Vi är många som bett om länk men förgäves (för det finns inte)
Citera
2026-08-01, 10:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN

Det finns inga som helst juridiska grunder att ha honom i kvarstad enligt Sjöfartsreglerna som trumfar svensk lagstiftning även på svenskt territorium eftersom svenska staten har åtagit sig att dessa regler skall gälla som om det vore svensk lag.

Det enda man eventuellt skulle kunna anklaga kaptenen för att att det inte hållts utkik på tillbörligt vis.
Men har detta bevisats eller ens bevittnats?
Bara för att man inte ser något betyder det inte att man tittar.
Att se ett föremål precis på vattenytan bland vågor är inte bara, hur lätt som helst att missa vad folk än anser så har vår syn och förmåga att se 360 grader konstant en viss begränsning.

Så igen, jag hävdade för 100 inlägg sedan att kaptenen möjligt kunde läggas till ansvar för denna olycka, den enda som brustit, bevisligen, i sjömanskap, uppmärksamhet m.m är tills vidare den som framförde snipan.

Så inga några nyheter om att kaptenen fortfarande skulle vara inlåst? Känns inte alls som troligt när båten gått, men vad vet jag.
Juridisk grund finns det givetvis om kaptenen misstänks för vållande till annans död. Frågan är vad i fartygets agerande, eller brist på dito, som föranleder denna misstanke. Är det så att snipan legat still eller färdats långsamt med tända lanternor och man inte uppmärksammat den så kanske det räcker?
Citat:
På torsdagskvällen tog Åklagarmyndigheten beslutet att anhålla kaptenen på det norska fartyget. Han är misstänkt för vållande till annans död och vårdslöshet i sjötrafik.

”Jag har anhållit befälhavaren dels på flyktfara eftersom han är hemmahörande i ett land utanför Norden och EU, dels fara för otillbörlig påverkan på brottsutredning, till exempel på vittnen”, säger åklagare James von Reis i ett pressmeddelande.
https://www.dn.se/sverige/detta-vet-vi-om-batolyckan-utanfor-tjorn/
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Om du disluterar seriöst så förstår du att självklart är det intressant vad som hänt med båten både i det exakta ögonblicket för kollisionen men även vad som hände sekunder och minuter efteråt.

Exakt hur det gick till vet vi inte.

Till exempel spelar det in hur snipan låg i sjön vid kollisionen, om hon trycktes in i en våg eller inte. Vilken vinkel de kolliderade i och vilken del av fartyg som var kontaktyta.

Vet du hur mycket rörelseenergi som omvandlades till att deformera snipan? Kan du sätta upp några formler som beskriver korrekt beskriber hur mycket rörelseenergi som överfördes från Misje Verde till snipan vid kollision och vad som

Räknar du på snipan som en helt elastisk kropp?

Jag vet tillräckligt mycket om fysik för att veta att rörelseenergin vid en kollision spelar roll. Då snipan ligger i vattnet och inte är en helt elastisk kropp så kan den inte bara studsa iväg som en studsboll.

Testa tillexempel att ligga ner på marken och be en kompis att släppa en innebandy oll i ansiktet på.dig från en meters höjd. Gör sedan detsamma med ett bowlingklot. Spelar massan någon roll?

Jag vet dock inte tillräckligt mycket om omständigheterna eller om snipans fysikaliska egenskaper vid kollision för att exakt kunna uttala mig om vad som hänt. Vad jag dock med säkerthet kan säga är att massan spelar väldigt stor roll.

Exakt. Håller med. Och 11 km/h låter lite, men det är 3 meter i sekunden. Så på ett-tusen-ett så har fartyget passerat rakt genom snipan om den träffar i sidan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hyrda av vem?
Vem som hyr dem är ej offentligt eftersom anläggningen är skyddsobjekt. Det finns såvitt jag vet 11st bergrum och de flesta är uthyrda.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Är det mycket undervattens strömmar ?
Sjunker en liten båt rakt ner eller hamnar den på botten långt från var den blev påkörd?
Det är väl intressant att veta var fartyget var för att kunna utreda om den som styrde vid tillfället och lotsen gjort fel.
Kaptenen är ansvarig och blev gripen men är väl aldrig på bryggan hela tiden ?
Här är såpass brett (inga strömmar) så den har nog sjunkit ganska rakt ned skulle jag tro
Citera
2026-08-01, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Skulle vara intressant veta hur många fartyg av denna sort som dagligen går där?

Det finns statistik om du googlar.

https://app.sjofartsverket.se/pilotinfo

På lotsinfo kan du se kommande lotsningar och filtrera på olika lotsområden
Citera
2026-08-01, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Simma? Med barn 5+6 år i störtregn å vindkast. Tror du får tänka en gång till.
VHF har i stort sett inga småbåtar idag då vi har ett fungerande mobilnät inomskärs.
Var det verkligen störtregn å vindkast, hur kunde deras rop på hjälp höras då samt de som plockade upp dom sa att vädret var okej då men blev sämre?
Citera
Medlem
Flytväst säger jag all hade klarat sig
Så alla ni som är ute-flytväst iaf i mörker
Citera
Medlem
Citat:
Det finns statistik om du googlar.

https://app.sjofartsverket.se/pilotinfo

På lotsinfo kan du se kommande lotsningar och filtrera på olika lotsområden
Tack
Citera
2026-08-01, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Här är såpass brett (inga strömmar) så den har nog sjunkit ganska rakt ned skulle jag tro

Tror du det stora fartyget var på "rätt" plats i farleden?
Normalt ska väl fartyget kör ungefär i mitten på farleden?
300 m ut låter som att det var på rätt plats. I så fall hur kan man klandra kaptenen?
Senast redigerad av Svempa2014 2026-08-01 kl. 10:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in