Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Det är snarare tvärtom Jag har upplyst om den relativa hastigheten i samband med kollisionen, och då har du och ett gäng andra troll börjat tramsa om en massa andra saker i vilka ni oftast är ute och cyklar så det står härliga till, som att påstå att om man springer in i en betongvägg i 10km/h så får man bara en bula men om betongväggen åker in i dig 10km/h så blir du omedelbart krossad.

Så är det inte.
Är du också fullständigt fysikaliskt illiterat, eller förstår du fysiken här, och har du i så fall dessutom råg i ryggen att stå upp för den kunskapen? Jag bara undrar!
För så är det, sannolikt var hastigheten i kollisionen runt 11km/h när fartyget träffade snipan.
Har du förresten tittat på AI videon som postades i tråden som jag nämnt några gånger nu? Vad anser du om den?
Om du disluterar seriöst så förstår du att självklart är det intressant vad som hänt med båten både i det exakta ögonblicket för kollisionen men även vad som hände sekunder och minuter efteråt.
Exakt hur det gick till vet vi inte.
Till exempel spelar det in hur snipan låg i sjön vid kollisionen, om hon trycktes in i en våg eller inte. Vilken vinkel de kolliderade i och vilken del av fartyg som var kontaktyta.
Vet du hur mycket rörelseenergi som omvandlades till att deformera snipan? Kan du sätta upp några formler som beskriver korrekt beskriber hur mycket rörelseenergi som överfördes från Misje Verde till snipan vid kollision och vad som
Räknar du på snipan som en helt elastisk kropp?
Jag vet tillräckligt mycket om fysik för att veta att rörelseenergin vid en kollision spelar roll. Då snipan ligger i vattnet och inte är en helt elastisk kropp så kan den inte bara studsa iväg som en studsboll.
Testa tillexempel att ligga ner på marken och be en kompis att släppa en innebandy oll i ansiktet på.dig från en meters höjd. Gör sedan detsamma med ett bowlingklot. Spelar massan någon roll?
Jag vet dock inte tillräckligt mycket om omständigheterna eller om snipans fysikaliska egenskaper vid kollision för att exakt kunna uttala mig om vad som hänt. Vad jag dock med säkerthet kan säga är att massan spelar väldigt stor roll.