Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Blir man slagen medvetslös och hamnar i vattnet när man saknar flytväst, så dör man. Det är inte tu tal om den saken. Det ger jag dig rätt i.
Detsamma kan gälla även om man använder seglarväst, som jag föredrar framför modern självuppblåsande räddningsväst. Men jag räknar iofs med att aldrig bli rammad av en lastbåt, att jag av någon anledning bara drattar i sjön är enormt mycket troligare...
Ja, för mig är flytväst och seglarväst i stort sett samma sak. Räddningsväst är lite säkrare, som regel.
Min uppfattning är att pappan och sonen hade någon form av just räddningsväst, eftersom det fanns visselpipa. Det gör det sällan i flytvästar eller seglingsvästar.
Jag använder oftast bara seglarväst, men vid behov också, observera också, upplåsbar räddninvsväst och då som regel med säkerhetslina.
Flytvästar är lite som dagenefterpiller. Det gör nytta först efter att olyckan inträffat. Säkerhetslina är mer som kondom, ser till att man kan ha kul utan att det inträffar en olycka
Problemet med upplåsbara räddningsvästar är dess pålitlighet, samt förmåga att blåsa upp sig själva i tid och otid under allt för blöta seglatser
Det skrevs någon artikel om det där med de västarnas osäkerhet kring att faktiskt blåsa upp sig när de behövs. De kräver sittunderhåll de västarna. Men har också, som du är inne på, fördelen av att vända en medvetslös person rätt i vattnet.
Min seglarväst är för mig också ett bekvämt och värmande klädesplagg. Det underlättar mycket, tycker jag.
Tänker på den stackars lilla flickan som borde haft flytväst, eller räddningsväst, på sig. Tänk om hon haft det, då kanske hon hade levt idag.