2026-08-01, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirklinn1
Du fattar väll att om snipan kör in i fartyget så stannar den, medans fartyget fortsätter i samma hastighet (ungefär). Vad är värst springa in i en bil i 10 eller en bil som kör in i dig och forsätter i 10 kmh medans du e under bilen. Troll…

Alltså, huruvida jag efter smällen hamnar under bilen har ingenting med hastigheten i träffen att göra, eller hur!?

Och om det nu är vatten under bilen, varför skulle det då vara ett problem om jag är där, menar du? Det är väl bara för mig att simma fram!?

Troll var ordet, sa Bill. Troll var ordet, sa Bull.
Citera
2026-08-01, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Du tror alltså på riktigt att det gör lika ont att springa in i en lastbil i 30 km/h som att bli påkörd av en lastbil i 30 km/h...? Alright...

Det är inget jag tror, nej.
Det är något jag vet.
Det är grundläggande fysik.
Alla som klarade grundskolan med godkända betyg förstår det.

Vad gäller snipan var det såledels sannolikt inte själva smällen som var det allvarligaste, utan vad som hände efter smällen. Två personer dog. Två personer överlevde. Två utan flytväst, två med flytväst.
Nu är det ju knappt någon i tråden som har IQ to do their math, med de av er som har det, ja, ni behöver inte ens göra er math, för ni förstår ändå
Citera
2026-08-01, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Men nu ska vi se här, jag skrev väl att rörelsemängden var så gott som irrelevant.
Jag kan inte hitta att jag skrivit att "massan är orelevant", kan du vänligen citera inlägget där jag skrev just det!?

Vad gäller det jag vet att jag skrev, så kan jag kommentera följande

jag förstår mycket väl att du är alldeles för trög för att förstå två , nej, tre saker

1. innebörden av orden "så gott som"
2. betydelsen av dem i den aktuella kontexten.
3. varför det är så

Vid krocken mellan skeppet och snipan var den relativa hastigheten mest sannolikt runt 11km/h, i "värsta fall" uppemot 33 km/h. Det är FAKTA baserat på det vi vet om händelsen.

Du skrev i inlägg #3014 att "massan är i stor orelevant". Inte "så gott som". Fel av dig, igen alltså.

Vad menar du i så fall när du skriver " i stor orelevant"?
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-01 kl. 03:35.
Citera
2026-08-01, 03:33
Medlem
Citat:
Alltså, huruvida jag efter smällen hamnar under bilen har ingenting med hastigheten i träffen att göra, eller hur!?

Och om det nu är vatten under bilen, varför skulle det då vara ett problem om jag är där, menar du? Det är väl bara för mig att simma fram!?

Troll var ordet, sa Bill. Troll var ordet, sa Bull.
Asså… du menar alltså om en snipa kör in i en hamn/kaj. Och miss verdje gör de så är skadan lika stor?
Citera
2026-08-01, 03:34
Medlem
Citat:
Det är något jag vet.

Vad gäller snipan var det såledels sannolikt inte själva smällen som var det allvarligaste, utan vad som hände efter smällen. Två personer dog. Två personer överlevde. Två utan flytväst, två med flytväst.
Nu är det ju knappt någon i tråden som har IQ to do their math, med de av er som har det, ja, ni behöver inte ens göra er math, för ni förstår ändå

Varför har du hakat upp dig på att isolera kontaktögonblicket från slutresultatet?

På vilket sätt är det intressant?
Citera
2026-08-01, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Du skriver i princip bara "du har fel" och svamlar om en Ai genererad video? Kan du istället visa den fysik du använder för att komma fram till detta?

Om du inte trollar så har du troligtvis det mest signifikanta fall av Dunning Kruger någonsin skådat.

AI videon finns i tråden. Klarar du av att läsa tråden, eller är det för svårt för dig?
Den visar en animerad video om hur AI menar att det skulle kunna ha gått till. Där sjunker båten så gott som hel. Med en spricka i skrovet bara.

Men hur var det med den där gevärskulan i 11m/h. Du kan väl börja med att förklara den fysiken för mig! Du som är så bevandrad inom fysikens värld att du kan döma mig som du gör!
Citera
2026-08-01, 03:35
Medlem
Citat:
Det är något jag vet.

Men en kollision slutar inte en tusendels millisekund efter "impact"
Citera
2026-08-01, 03:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Nja, alltså, fartygets massa är i stor irrelevant. Det vi kan konstatera är att fartyget bibehåller sin fart. Snipan skjuts nog inte framför fartyget allt för långt, fartyget stäv trycker den åt sidan . Men visst, den kan rulla runt och de däri kan slå sig rejält. Inget tu tal om den saken. I en hastighet av 22km/h, efter en smäll i ca 11km/h.

Hastigheterna är vad de är. Det är fakta.

Ännu en gång, två dog, två överlevde. Två saknade flytväst, två hade.
Vad var avgörande för den tragiska ukomsten av olyckan. Smällen eller flytvästarna?

I en av de AI videos som postats i tråden så ses hur snipan trycks ner under vattnet och sjunker, i stort sett hel. AI har fått in en spricka längs skrovet på den sida som inte träffades, tragikomiskt nog.

Jag måste säga att jag tror att snipan är klart mer illa däran än vad den AI videon visade och jag har i fler inlägg varit starkt kritisk till de AI alster som presenterats i tråden, det är bara att läsa för den som tror annat (inte du då Mr.Woods ). Men icke desto mindre, det var vad AI-videon visade.

Jag ville bara tydliggöra FAKTA kring vilka hastigheter det faktiskt rör sig om här. Jösses vilket liv det blev. JAg tar det som en bekräftelse på det jag skrev först - jag tror inte så många har reflekterat över det fakumet.
Blir man slagen medvetslös och hamnar i vattnet när man saknar flytväst, så dör man. Det är inte tu tal om den saken. Det ger jag dig rätt i.
Detsamma kan gälla även om man använder seglarväst, som jag föredrar framför modern självuppblåsande räddningsväst. Men jag räknar iofs med att aldrig bli rammad av en lastbåt, att jag av någon anledning bara drattar i sjön är enormt mycket troligare...
Citera
2026-08-01, 03:38
Medlem
Citat:
Det är något jag vet.

Om du nu var där o såg händelseförloppet varför sa du inte till dom att sätta på sig flytväst? Och du, sök nobelpris i fysisk för tror de du säger är revolutionerande för fysiker…
Citera
2026-08-01, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Varför har du hakat upp dig på att isolera kontaktögonblicket från slutresultatet?

Det är snarare tvärtom Jag har upplyst om den relativa hastigheten i samband med kollisionen, och då har du och ett gäng andra troll börjat tramsa om en massa andra saker i vilka ni oftast är ute och cyklar så det står härliga till, som att påstå att om man springer in i en betongvägg i 10km/h så får man bara en bula men om betongväggen åker in i dig 10km/h så blir du omedelbart krossad. Så är det inte.

Är du också fullständigt fysikaliskt illiterat, eller förstår du fysiken här, och har du i så fall dessutom råg i ryggen att stå upp för den kunskapen? Jag bara undrar!

För så är det, sannolikt var hastigheten i kollisionen runt 11km/h när fartyget träffade snipan.

Har du förresten tittat på AI videon som postades i tråden som jag nämnt några gånger nu? Vad anser du om den?
Citera
2026-08-01, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fageltander
Känner så oerhört för pappan! Jag känner inte honom personligen men då jag följer den podd som han är mest känd för så har han pratat så gott om sin familj och verkar att vara en väldigt jordnära och fin människa. När min äldsta dotter skrev ett mail om hur mycket denna podd har betytt för oss efter att hennes syster/min yngsta dotter bestämt att avsluta sitt liv. Hur vi efter en tid kunde komma tillbaka från denna avgrund av smärta , och hur mycket denna podd betydde i detta sorgearbete för oss och att vi dessutom hade fått tag i biljetter till deras livepodd i Göteborg så var han snabb med att ge respons där han led med våran familj och tyckte att vi varit med om det värsta som en människa kan vara med om. Fan vad jag lider med honom nu som är i denna situation fast dubbelt upp😭 ❤️
Håller med, A har alltid verkar sympatisk och ödmjuk. Förjävlig olycka! 💔

Citat:
Nej, båten krossas absolut inte direkt vid första kollision. Däremot kan den snarare krossas så sakteliga av att skeppet trycker den framför sig, efter första kollisionen. Även om en AI-genererad video som skulle föreställa kollisionen som någon presenterade i tråden, visade att så INTE skedde.

Du är tyvärr helt dum i huvudet. Men det var som sagt ingen nyhet!
Dummaste jag läst. Självklart får snipan katastrofala skador direkt vid kollisionen. En stäv är inte som en bulldozer som långsamt pressar undan ett föremål. Vrakdelar har hittats så nu gäller det för dig att lägga ihop pusselbitarna.

Annars får du gärna experimentera själv för att se om massa och rörelseenergi faktiskt är relevant. Kanske kan du ställa dig framför något tungt och snabbt fordon? Enligt din hypotes kommer detta endast resultera i en liten bula så det borde vara lugnt.
Citera
2026-08-01, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Blir man slagen medvetslös och hamnar i vattnet när man saknar flytväst, så dör man. Det är inte tu tal om den saken. Det ger jag dig rätt i.
Detsamma kan gälla även om man använder seglarväst, som jag föredrar framför modern självuppblåsande räddningsväst. Men jag räknar iofs med att aldrig bli rammad av en lastbåt, att jag av någon anledning bara drattar i sjön är enormt mycket troligare...

Ja, för mig är flytväst och seglarväst i stort sett samma sak. Räddningsväst är lite säkrare, som regel.

Min uppfattning är att pappan och sonen hade någon form av just räddningsväst, eftersom det fanns visselpipa. Det gör det sällan i flytvästar eller seglingsvästar.

Jag använder oftast bara seglarväst, men vid behov också, observera också, upplåsbar räddninvsväst och då som regel med säkerhetslina.

Flytvästar är lite som dagenefterpiller. Det gör nytta först efter att olyckan inträffat. Säkerhetslina är mer som kondom, ser till att man kan ha kul utan att det inträffar en olycka

Problemet med upplåsbara räddningsvästar är dess pålitlighet, samt förmåga att blåsa upp sig själva i tid och otid under allt för blöta seglatser

Det skrevs någon artikel om det där med de västarnas osäkerhet kring att faktiskt blåsa upp sig när de behövs. De kräver sittunderhåll de västarna. Men har också, som du är inne på, fördelen av att vända en medvetslös person rätt i vattnet.

Min seglarväst är för mig också ett bekvämt och värmande klädesplagg. Det underlättar mycket, tycker jag.

Tänker på den stackars lilla flickan som borde haft flytväst, eller räddningsväst, på sig. Tänk om hon haft det, då kanske hon hade levt idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in