2026-08-01, 03:02
Medlem
Känner så oerhört för pappan! Jag känner inte honom personligen men då jag följer den podd som han är mest känd för så har han pratat så gott om sin familj och verkar att vara en väldigt jordnära och fin människa. När min äldsta dotter skrev ett mail om hur mycket denna podd har betytt för oss efter att hennes syster/min yngsta dotter bestämt att avsluta sitt liv. Hur vi efter en tid kunde komma tillbaka från denna avgrund av smärta , och hur mycket denna podd betydde i detta sorgearbete för oss och att vi dessutom hade fått tag i biljetter till deras livepodd i Göteborg så var han snabb med att ge respons där han led med våran familj och tyckte att vi varit med om det värsta som en människa kan vara med om. Fan vad jag lider med honom nu som är i denna situation fast dubbelt upp😭 ❤️
Citera
2026-08-01, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tror fortfarande snipan var på väg i sydostlig riktning, och blev klippt snett bakifrån på babordsidan.
Sedan det här med hastigheter och verkan av kollisionen, visst, det var kanske ingen megasmäll, men vad gör något tusental ton massa för jobb på en människokropp om den hamnar mellan den massan i 12 knop och halvannat ton snipa..?

Nja, alltså, fartygets massa är i stor irrelevant. Det vi kan konstatera är att fartyget bibehåller sin fart. Snipan skjuts nog inte framför fartyget allt för långt, fartyget stäv trycker den åt sidan . Men visst, den kan rulla runt och de däri kan slå sig rejält. Inget tu tal om den saken. I en hastighet av 22km/h, efter en smäll i ca 11km/h.

Hastigheterna är vad de är. Det är fakta.

Ännu en gång, två dog, två överlevde. Två saknade flytväst, två hade.
Vad var avgörande för den tragiska ukomsten av olyckan. Smällen eller flytvästarna?

I en av de AI videos som postats i tråden så ses hur snipan trycks ner under vattnet och sjunker, i stort sett hel. AI har fått in en spricka längs skrovet på den sida som inte träffades, tragikomiskt nog.

Jag måste säga att jag tror att snipan är klart mer illa däran än vad den AI videon visade och jag har i fler inlägg varit starkt kritisk till de AI alster som presenterats i tråden, det är bara att läsa för den som tror annat (inte du då Mr.Woods ). Men icke desto mindre, det var vad AI-videon visade.

Jag ville bara tydliggöra FAKTA kring vilka hastigheter det faktiskt rör sig om här. Jösses vilket liv det blev. JAg tar det som en bekräftelse på det jag skrev först - jag tror inte så många har reflekterat över det fakumet.
Citera
2026-08-01, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Rörelseenergi när du rör dig (antar du väger 150kg och är fet som fan).
(150*3.06*3.06)/2 = 702 Joule

Rörelseenergi betongklossen 10 000 ton
(10000000*3.06*3.06)/2 = 46 818 000 Joule

Är 48 818 000 ganska mycket större än 702 eller vad tycker du? Blir en kollision med 48.8 megajoule större eller mindre än en på 702 Joule?

Du är tyvärr dum i huvudet. Sorry to break the news.

Rörelseenergin hos skeppet är så gott som helt irrelevant i sammanhanget.
Du är tyvärr helt dum i huvudet. Men det var ingen nyhet!
Citera
2026-08-01, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nja, alltså, fartygets massa är i stor irrelevant. Det vi kan konstatera är att fartyget bibehåller sin fart. Snipan skjuts nog inte framför fartyget allt för långt, fartyget stäv trycker den åt sidan . Men visst, den kan rulla runt och de däri kan slå sig rejält. Inget tu tal om den saken. I en hastighet av 22km/h, efter en smäll i ca 11km/h.

Fartygets massa är verkligen inte irrelevant. Trycker åt sidan? Det är som sagt sån enorm rörelseenergi I det stora skeppet att den lilla båten krossas direkt vid första kollision. Det är ingen snäll liten putt den får....
Citera
2026-08-01, 03:14
Medlem
Citat:

Förklara gärna varför rörelseenergin är irrelevant. Det är nog inte en fysiker på planeten som håller med dig.

Antar du inte bryr dig om rörelseenergin på en kula från en pistol heller? Det gör ju inte ont på sig när jag kastar den med armen så då är det nog lugnt om vi skjuter dig i huvudet också eller? Rörelseenergin spelar ändå ingen roll för kulan är ju så liten.
Senast redigerad av kalleboool 2026-08-01 kl. 03:16.
Citera
2026-08-01, 03:17
Medlem
Citat:
Fartygets massa är verkligen inte irrelevant. Trycker åt sidan? Det är som sagt sån enorm rörelseenergi I det stora skeppet att den lilla båten krossas direkt vid första kollision. Det är ingen snäll liten putt den får....

Nej, båten krossas absolut inte direkt vid första kollision. Däremot kan den snarare krossas så sakteliga av att skeppet trycker den framför sig, efter första kollisionen. Även om en AI-genererad video som skulle föreställa kollisionen som någon presenterade i tråden, visade att så INTE skedde.

Du är tyvärr helt dum i huvudet. Men det var som sagt ingen nyhet!
Citera
2026-08-01, 03:18
Medlem
Citat:

Ännu en gång, två dog, två överlevde. Två saknade flytväst, två hade.
Vad var avgörande för den tragiska ukomsten av olyckan. Smällen eller flytvästarna?

I en av de AI videos som postats i tråden så ses hur snipan trycks ner under vattnet och sjunker, i stort sett hel. AI har fått in en spricka längs skrovet på den sida som inte träffades, tragikomiskt nog.

Jag måste säga att jag tror att snipan är klart mer illa däran än vad den AI videon visade och jag har i fler inlägg varit starkt kritisk till de AI alster som presenterats i tråden, det är bara att läsa för den som tror annat (inte du då Mr.Woods ). Men icke desto mindre, det var vad AI-videon visade.

Jag ville bara tydliggöra FAKTA kring vilka hastigheter det faktiskt rör sig om här. Jösses vilket liv det blev. JAg tar det som en bekräftelse på det jag skrev först - jag tror inte så många har reflekterat över det fakumet.

Om massan är orelevant sä blir det altså samma resultat om man kolliderar med Misje Verde eller med en fjäder?
Citera
2026-08-01, 03:20
Medlem
Citat:
Förklara gärna varför rörelseenergin är irrelevant. Det är nog inte en fysiker på planeten som håller med dig.

Antar du inte bryr dig om rörelseenergin på en kula från en pistol heller? Det gör ju inte ont på sig när jag kastar den med armen så då är det nog lugnt om vi skjuter dig i huvudet också eller? Rörelseenergin spelar ändå ingen roll för kulan är ju så liten.

Ja, om kulan har hastigheten 11km/h så kommer jag inte att oroa mig sådär jättemycket över dess rörelseenergi go figure

Skrev jag att det inte var någon nyhet att du är dum i huvudet?

Men här handlade det inte om en kula, utan om ett fartyg och en snipa, och en relativ hastighet om ca 11km/h, eller 33km/h om man nu prompt ska ta det mer osannolika.

Och då blir smällen inte större än som vilken annan smäll som helst i den hastigheten. Vad som händer efter smällen är en annan sak.
Citera
2026-08-01, 03:20
Medlem
[quote=Veridictores|95566086]
Nej, båten krossas absolut inte direkt vid första kollision. Däremot kan den snarare krossas så sakteliga av att skeppet trycker den framför sig, efter första kollisionen. Även om en AI-genererad video som skulle föreställa kollisionen som någon presenterade i tråden, visade att så INTE skedde.
[/QUOTE

Du skriver i princip bara "du har fel" och svamlar om en Ai genererad video? Kan du istället visa den fysik du använder för att komma fram till detta?

Om du inte trollar så har du troligtvis det mest signifikanta fall av Dunning Kruger någonsin skådat.
Citera
2026-08-01, 03:22
Medlem
Citat:
Ja, om kulan har hastigheten 11km/h så kommer jag inte att oroa mig sådär jättemycket över dess rörelseenergi go figure

Skrev jag att det inte var någon nyhet att du är dum i huvudet?

Men här handlade det inte om en kula, utan om ett fartyg och en snipa, och en relativ hastighet om ca 11km/h, eller 33km/h om man nu prompt ska ta det mer osannolika.

Och då blir smällen inte större än som vilken annan smäll som helst i den hastigheten. Vad som händer efter smällen är en annan sak.

Du tror alltså på riktigt att det gör lika ont att springa in i en lastbil i 30 km/h som att bli påkörd av en lastbil i 30 km/h...? Alright...
Citera
2026-08-01, 03:22
Medlem
Citat:

Du fattar väll att om snipan kör in i fartyget så stannar den, medans fartyget fortsätter i samma hastighet (ungefär). Vad är värst springa in i en bil i 10 eller en bil som kör in i dig och forsätter i 10 kmh medans du e under bilen. Troll…
Citera
2026-08-01, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Om massan är orelevant sä blir det altså samma resultat om man kolliderar med Misje Verde eller med en fjäder?

Men nu ska vi se här, jag skrev väl att rörelsemängden var så gott som irrelevant.
Jag kan inte hitta att jag skrivit att "massan är orelevant", kan du vänligen citera inlägget där jag skrev just det!?

Vad gäller det jag vet att jag skrev, så kan jag kommentera följande

jag förstår mycket väl att du är alldeles för trög för att förstå två , nej, tre saker

1. innebörden av orden "så gott som"
2. betydelsen av dem i den aktuella kontexten.
3. varför det är så

Vid krocken mellan skeppet och snipan var den relativa hastigheten mest sannolikt runt 11km/h, i "värsta fall" uppemot 33 km/h. Det är FAKTA baserat på det vi vet om händelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in