Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Jag tror fortfarande snipan var på väg i sydostlig riktning, och blev klippt snett bakifrån på babordsidan.
Sedan det här med hastigheter och verkan av kollisionen, visst, det var kanske ingen megasmäll, men vad gör något tusental ton massa för jobb på en människokropp om den hamnar mellan den massan i 12 knop och halvannat ton snipa..?

Nja, alltså, fartygets massa är i stor irrelevant. Det vi kan konstatera är att fartyget bibehåller sin fart. Snipan skjuts nog inte framför fartyget allt för långt, fartyget stäv trycker den åt sidan . Men visst, den kan rulla runt och de däri kan slå sig rejält. Inget tu tal om den saken. I en hastighet av 22km/h, efter en smäll i ca 11km/h.
Hastigheterna är vad de är. Det är fakta.
Ännu en gång, två dog, två överlevde. Två saknade flytväst, två hade.
Vad var avgörande för den tragiska ukomsten av olyckan. Smällen eller flytvästarna?
I en av de AI videos som postats i tråden så ses hur snipan trycks ner under vattnet och sjunker, i stort sett hel. AI har fått in en spricka längs skrovet på den sida som inte träffades, tragikomiskt nog.
Jag måste säga att jag tror att snipan är klart mer illa däran än vad den AI videon visade och jag har i fler inlägg varit starkt kritisk till de AI alster som presenterats i tråden, det är bara att läsa för den som tror annat (inte du då Mr.Woods

). Men icke desto mindre, det var vad AI-videon visade.
Jag ville bara tydliggöra FAKTA kring vilka hastigheter det faktiskt rör sig om här. Jösses vilket liv det blev. JAg tar det som en bekräftelse på det jag skrev först - jag tror inte så många har reflekterat över det fakumet.