Citat:
Ursprungligen postat av
bzo
Rätt lamt att de inte har öppna sidor som Avanza och Nordnet där man kan se hela deras produktutbud av vad som går att handla utan att först bli kund.
Det är verkligen jättedåligt. Det blir ju som att köpa grisen i säcken om man inte vet vilket produktutbud som finns (även om man så klart inte behöver köpa något för att se det, det räcker att regga sig och logga in). På den punkten är Avanza mycket bättre (jag har inte koll på Nordnet).
Montrose har inte ens aktie- och fondlistor för sina kunder så att man kan se vilka instrument som finns tillgängliga på olika marknader, bara urval typ "mest populära", och tar nån upp saken med dem verkar de förvånade över att kunderna önskar sig det och tackar för responsen. Okej?
Känns som rätt grundläggande funktioner, men Montrose tycks ha haft som strategi att konkurrera via låga avgifter och nya, balla spetsfunktioner som tilltalar aktiekidsen. Personligen tror jag att det hade räckt långt med bara lägre courtage och växlingsavgifter än jättarna och så hög funktionalitet och användarvänlighet i övrigt. Jag blev liksom inte kund hos Montrose för att de erbjuder AI-analyser av aktier.
Avanzas aktiescreener - som ersatte de rena aktielistorna - har dels en enklare, öppen variant med begränsad historik, dels en mer utförlig sådan i inloggat läge, men på sätt och vis kan jag förstå att de vill erbjuda mervärde till kunderna. Samtidigt tror jag att ju mer nätmäklarna visar upp och ju tydligare de är med vad de har erbjuda, desto fler kunder kommer de att få.