2026-07-31, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Även om man endast har aktier?
Även om man endast har likvida medel
Citera
2026-07-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Även om man endast har likvida medel
Och man får ingen ränta på likviderna?
Citera
2026-07-31, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Och man får ingen ränta på likviderna?
Näää du måste dessvärre betala ISK skatten såjoråsåatte livet är en boot stamping on the human face...
Citera
2026-07-31, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Vid order över 100k är Savrs standardpriser lägre än Avanza PB.
Det är 0,05% vs. 0,055% d.v.s. max skillnad är 9 kr (för en affär på 180k). Under 20k och mellan 39k-100k är Avanza PB billigare och mellan 20k-39k resp. >198k är priserna desamma. Avanza erbjuder också valutakonto som ger lägre valutaväxlingskostnader.

Ergo, man får vara en rätt nischad kund som nästan bara gör affärer på svenska börsen för belopp mellan 100k-200k för att det ska vara någon poäng att byta till SAVR för aktiehandel om man är PB-kund hos Avanza. Och ska det bli några belopp att tala om i besparing måste man göra så många affärer att man förmodligen kan bli pro-kund hos Avanza istället och då lönar det sig inte att byta alls.

För fondsparande (spec. om man har dyra aktiva fonder) kan det vara värt att skaffa SAVR som komplement men annars ser jag inte riktigt att det är värt det. Någon som förresten har både SAVR och Montrose och jämfört fondutbud och fondavgifter hos dem? Rätt lamt att de inte har öppna sidor som Avanza och Nordnet där man kan se hela deras produktutbud av vad som går att handla utan att först bli kund.
Citera
2026-07-31, 22:21
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det är 0,05% vs. 0,055% d.v.s. max skillnad är 9 kr (för en affär på 180k). Under 20k och mellan 39k-100k är Avanza PB billigare och mellan 20k-39k resp. >198k är priserna desamma. Avanza erbjuder också valutakonto som ger lägre valutaväxlingskostnader.

Ergo, man får vara en rätt nischad kund som nästan bara gör affärer på svenska börsen för belopp mellan 100k-200k för att det ska vara någon poäng att byta till SAVR för aktiehandel om man är PB-kund hos Avanza. Och ska det bli några belopp att tala om i besparing måste man göra så många affärer att man förmodligen kan bli pro-kund hos Avanza istället och då lönar det sig inte att byta alls.

För fondsparande (spec. om man har dyra aktiva fonder) kan det vara värt att skaffa SAVR som komplement men annars ser jag inte riktigt att det är värt det. Någon som förresten har både SAVR och Montrose och jämfört fondutbud och fondavgifter hos dem? Rätt lamt att de inte har öppna sidor som Avanza och Nordnet där man kan se hela deras produktutbud av vad som går att handla utan att först bli kund.

Och för amerikanska aktier...?
Citera
2026-07-31, 22:27
Medlem
Citat:
Och för amerikanska aktier...?
0,05% vs. 0,069% men det äts ju upp av att du får betydligt högre valutaväxlingskostnader hos SAVR än hos Avanza om du kör med valutakonto på KF som PB-kund.
Citera
2026-07-31, 22:43
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
0,05% vs. 0,069% men det äts ju upp av att du får betydligt högre valutaväxlingskostnader hos SAVR än hos Avanza om du kör med valutakonto på KF som PB-kund.

Du har fel. Inklusive växlingsavgiften blir det 0,069% hos Savr. Även om du har valutakonto hos Avanza måste du växla minst en gång. Jag har haft valutakonto hos Avanza och märkte att det blev rörigt att ha ytterligare en grej att hålla reda på. Hos Savr behöver jag aldrig tänka på det. Kan köpa vilken i valuta som helst utan att behöva tänka på det.

Dessutom är det Savrs standardpriser. De flesta är inte kvalificerade att få valutakonto hos Avanza.
Citera
2026-07-31, 22:58
Medlem
Citat:
Du har fel. Inklusive växlingsavgiften blir det 0,069% hos Savr. Även om du har valutakonto hos Avanza måste du växla minst en gång. Jag har haft valutakonto hos Avanza och märkte att det blev rörigt att ha ytterligare en grej att hålla reda på. Hos Savr behöver jag aldrig tänka på det. Kan köpa vilken i valuta som helst utan att behöva tänka på det.

Dessutom är det Savrs standardpriser. De flesta är inte kvalificerade att få valutakonto hos Avanza.
Huh? SAVR är 0,05% courtage + 0,19% valutaväxling = 0,24%, inte 0,069%. https://prod-savr-contract-documents.s3.eu-north-1.amazonaws.com/Prislista.pdf
Avanza PB är 0,069% courtage + 0,125% manuell valutaväxling = 0,194% och då växlar man knappast varje gång man handlar. Jag växlar iaf rätt sällan fram och tillbaka.

Det var ju mot Avanza PB du jämförde och då kan man få valutakonto utan problem. Jämfört mot Avanzas standardpriser är SAVR förstås att föredra prismässigt.
Citera
2026-07-31, 23:07
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Rätt lamt att de inte har öppna sidor som Avanza och Nordnet där man kan se hela deras produktutbud av vad som går att handla utan att först bli kund.

Det är verkligen jättedåligt. Det blir ju som att köpa grisen i säcken om man inte vet vilket produktutbud som finns (även om man så klart inte behöver köpa något för att se det, det räcker att regga sig och logga in). På den punkten är Avanza mycket bättre (jag har inte koll på Nordnet).

Montrose har inte ens aktie- och fondlistor för sina kunder så att man kan se vilka instrument som finns tillgängliga på olika marknader, bara urval typ "mest populära", och tar nån upp saken med dem verkar de förvånade över att kunderna önskar sig det och tackar för responsen. Okej?

Känns som rätt grundläggande funktioner, men Montrose tycks ha haft som strategi att konkurrera via låga avgifter och nya, balla spetsfunktioner som tilltalar aktiekidsen. Personligen tror jag att det hade räckt långt med bara lägre courtage och växlingsavgifter än jättarna och så hög funktionalitet och användarvänlighet i övrigt. Jag blev liksom inte kund hos Montrose för att de erbjuder AI-analyser av aktier.

Avanzas aktiescreener - som ersatte de rena aktielistorna - har dels en enklare, öppen variant med begränsad historik, dels en mer utförlig sådan i inloggat läge, men på sätt och vis kan jag förstå att de vill erbjuda mervärde till kunderna. Samtidigt tror jag att ju mer nätmäklarna visar upp och ju tydligare de är med vad de har erbjuda, desto fler kunder kommer de att få.
Citera
2026-07-31, 23:32
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Huh? SAVR är 0,05% courtage + 0,19% valutaväxling = 0,24%, inte 0,069%. https://prod-savr-contract-documents.s3.eu-north-1.amazonaws.com/Prislista.pdf
Avanza PB är 0,069% courtage + 0,125% manuell valutaväxling = 0,194% och då växlar man knappast varje gång man handlar. Jag växlar iaf rätt sällan fram och tillbaka.

Det var ju mot Avanza PB du jämförde och då kan man få valutakonto utan problem. Jämfört mot Avanzas standardpriser är SAVR förstås att föredra prismässigt.

Sorry mitt misstag.

Kom på en annan fördel med Savr. Courtagnivåerna, likaså maxpriset på 99 kr, gäller alla marknader. Helvete vad frustrerad jag har varit genom åren med olika courtageklassnivåer på olika marknader. Och hos Savr får som sagt automatiskt den mest förmånliga courtaklassen. När jag skriver det här blossar ilskan och hatet mot Avanza upp. Vilka as de är som gör allt så komplicerat som möjligt för att lura sina kunder.
Citera
2026-08-01, 00:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Sorry mitt misstag.

Kom på en annan fördel med Savr. Courtagnivåerna, likaså maxpriset på 99 kr, gäller alla marknader. Helvete vad frustrerad jag har varit genom åren med olika courtageklassnivåer på olika marknader. Och hos Savr får som sagt automatiskt den mest förmånliga courtaklassen. När jag skriver det här blossar ilskan och hatet mot Avanza upp. Vilka as de är som gör allt så komplicerat som möjligt för att lura sina kunder.

Känslan en millisekund efter att man just skickat i väg en köporder på en halv mille och inser att man glömt att byta courtageklass till fast pris för 99 kr och i stället betalat 0,25 % för courtageklass Mini dvs 1 250 kr 😡😭

Det känns inte bättre av att veta att folket på Avanza jublar och öppnar champagnen efter att jag tabbat mig, för det är precis det här som är syftet och som de göder sig på.

Ett sånt kundförakt borde straffa sig i längden, men det verkar inte synas i siffrorna än i alla fall. Det faktum att jag nyligen flyttat halva sparkapitalet från Avanza till Montrose är tyvärr inte mer än ett sandkorn i öknen, men fler borde väl följa efter, eller är vanans makt så stor?

Visst är funktionaliteten ännu så länge mycket bättre än hos Montrose (och även SAVR vad jag förstår), men dessa förstår åtminstone att de inte vinner några nya kunder på att medvetet lura kunderna att betala mer än de måste, utan tvärtom trycker mycket på att det ska vara rimliga och begripliga avgifter.
Citera
2026-08-01, 07:53
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Känslan en millisekund efter att man just skickat i väg en köporder på en halv mille och inser att man glömt att byta courtageklass till fast pris för 99 kr och i stället betalat 0,25 % för courtageklass Mini dvs 1 250 kr 😡😭

Det känns inte bättre av att veta att folket på Avanza jublar och öppnar champagnen efter att jag tabbat mig, för det är precis det här som är syftet och som de göder sig på.

Ett sånt kundförakt borde straffa sig i längden, men det verkar inte synas i siffrorna än i alla fall. Det faktum att jag nyligen flyttat halva sparkapitalet från Avanza till Montrose är tyvärr inte mer än ett sandkorn i öknen, men fler borde väl följa efter, eller är vanans makt så stor?

Visst är funktionaliteten ännu så länge mycket bättre än hos Montrose (och även SAVR vad jag förstår), men dessa förstår åtminstone att de inte vinner några nya kunder på att medvetet lura kunderna att betala mer än de måste, utan tvärtom trycker mycket på att det ska vara rimliga och begripliga avgifter.

Avanza är hela tiden din fiende. Man måste alltid sitta och kalkylera och kontrollera. Ett totalt onödigt extra lager val som hela tiden måste göras med som du skriver enda syftet att försöka lyckas blåsa dig. Hos Savr är du alltid skyddad. Det är omöjligt att betala mer än 99 kr för en vanlig order.

Tänker som dig att det är obegripligt att de inte dör. Samtidigt som man själv avvecklar alla relationer med dem så rasar det in massor med miljarder av andras sparkapital. Så de verkar komma undan med det. Beror kanske på den falska marknadsföringen där de framställer sig som goda och på kundernas sida. De har hållit på med skiten i många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in