2026-07-25, 14:15
Avslutad
Avanza är den bästa banken någonsin!
Citera
2026-07-30, 20:30
Medlem
Dan88s avatar
Börsen är stängd nu.

Varför kan jag endast se 1 köporder och 1 säljorder i orderdjupet?

Går det att se alla som sitter och väntar på nåt sätt?
Citera
2026-07-31, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Börsen är stängd nu.

Varför kan jag endast se 1 köporder och 1 säljorder i orderdjupet?

Går det att se alla som sitter och väntar på nåt sätt?
Troligtvis är det inaktuell information som ligger kvar och skräpar från den föregående börsdagen.

Orderböckerna är bara öppna när börsen är öppen för handel.

Även när man har lagt ut en vilande order som är giltig i flera månader så tas den bort ur orderboken varje dag när börsen stänger. Mäklaren kan därför behöva se till att aktivera ordern varje dag när börsen öppnar igen.

Det går att lägga in ordrar i orderboken inför öppningsauktionen innan börsen öppnar men de kan inte exekveras förrän när börsen öppnar. I amerikanska aktier så kan man lägga in sina ordrar flera timmar före börsöppningen (utan att handla i förhandeln) men mäklarna visar bara informationen om dessa öppnings- och stängningsauktioner för de kunder som betalar extra för det.

Förr i tiden var det ganska vanligt att traders höll koll på balansen mellan antalet köp- och säljordrar inför öppningen och stängningen för att få en ledtråd om i vilken riktning en aktie sannolikt skulle öppna och stänga.
Citera
2026-07-31, 18:22
Medlem
DenverAirports avatar
Apropå alternativ till Avanza så har Savr också 0,05% courtage för ordrar över 100k. Det är alltså billigare än Avanza private banking. Växlingsavgiften är också lägre. Ganska anmärkningsvärt.
Citera
2026-07-31, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Apropå alternativ till Avanza så har Savr också 0,05% courtage för ordrar över 100k. Det är alltså billigare än Avanza private banking. Växlingsavgiften är också lägre. Ganska anmärkningsvärt.
Då blev man Savr-kund
Citera
2026-07-31, 19:24
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Då blev man Savr-kund

Bra. Jag har lämnat Avanza helt.
Savr har dessutom rabatter på fondavgifter och gratis realtidskurser (som Avanza patetiskt nog kräver betalt för).
Citera
2026-07-31, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Bra. Jag har lämnat Avanza helt.
Savr har dessutom rabatter på fondavgifter och gratis realtidskurser (som Avanza patetiskt nog kräver betalt för).
Ja det är löjligt. Men nu verkar de ha öppnat för gratis realtidskurser för USA. Jag är prokund där men vet inte om jag får nåt. Dyrt är det däremot.
Fonder kör jag på fondo, de är ofta billigare men har infört plattformsavgift på 0,15% så de är inte längre billigast.
Citera
2026-07-31, 20:47
Medlem
Citat:
Ja det är löjligt. Men nu verkar de ha öppnat för gratis realtidskurser för USA. Jag är prokund där men vet inte om jag får nåt. Dyrt är det däremot.
Fonder kör jag på fondo, de är ofta billigare men har infört plattformsavgift på 0,15% så de är inte längre billigast.
Är du pro-kund hos Avanza kan väl inte SAVR bli billigare för aktiehandel? Eller menade du att du skaffade SAVR-konto som ett komplement för något?

SAVR:s priser är ju lägre jämfört med Avanzas standardpriser men är man PB- eller pro-kund har jag svårt att se varför man skulle byta till SAVR, mer än för möjligen fondsparande då. Vill man jaga lägre priser är ju Montrose intressantare om man har lite större kapital, eller möjligen IBKR då, som det tjatats om de senaste sidorna i tråden, om man handlar mycket i utlandet.
Citera
2026-07-31, 20:50
Medlem
Citat:
Vad innebär "plattformsavgift"?
Citera
2026-07-31, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Är du pro-kund hos Avanza kan väl inte SAVR bli billigare för aktiehandel? Eller menade du att du skaffade SAVR-konto som ett komplement för något?

SAVR:s priser är ju lägre jämfört med Avanzas standardpriser men är man PB- eller pro-kund har jag svårt att se varför man skulle byta till SAVR, mer än för möjligen fondsparande då. Vill man jaga lägre priser är ju Montrose intressantare om man har lite större kapital, eller möjligen IBKR då, som det tjatats om de senaste sidorna i tråden, om man handlar mycket i utlandet.
Ok, då får jag jämföra mer. Courtagekostnader på Avanza är mellan 3000 och 5000 per månad senaste året. Fördelen är notasammanslagning och att jag får ett courtage vid tre köp och tre sälj respektive. Tänker använda savr som komplement då vissa fonder är klart billigare än Avanza.

Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Vad innebär "plattformsavgift"?
Att det kostar att överhuvudtaget ha pengar på ett konto där även om du inte äger fonder. 0,15% per år
Citera
2026-07-31, 21:32
Medlem
Citat:
Att det kostar att överhuvudtaget ha pengar på ett konto där även om du inte äger fonder. 0,15% per år
Även om man endast har aktier?
Citera
2026-07-31, 21:36
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo

Vid order över 100k är Savrs standardpriser lägre än Avanza PB. De har ingen plattformsavgift för aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in