2026-07-31, 19:28
Medlem
Det är tyvärr så att de flesta vanliga människor inte vet hur naturligt korrekt HiFi låter, och man skulle kunna jämföra det med fotografi där folk lätt luras av vykortens konstlade fägring och tror det är naturligt, på samma sätt som en smaskig överdriven bas etc lurar många att det bara för att det låter mäktigt så är det naturligt ljud så som det lät när orkestern framförde musiken live, akustiskt.
Citera
2026-07-31, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Naim är märket, engelska förstärkare av bra kvalitet.

Tackar för det rätta namnet, ska surfa lite om fabrikatet och se om jag förstår
någon bättre. Jag är van med min någorlunda billiga Yamaha 7:1 receiver.
Citera
2026-07-31, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Vissa luras ju till att spendera hutlösa summor, för dom tror att dyrare betyder bättre .. fast högtalarelement har samma frekvensomfång, och hans system kan aldrig låta som på konsert , innan han skaffar kpmpressor och alla plugins som används på konserter.
I fysisk form dvs när programkoder har lagts in i billiga minnen i rackplugins så blir dom extremt dyra.
Laddar man ner vipern så är programkoderna digitala och gratis.. men ändå samma programkoder som processar digitalt ljud.

Be din vän ta en titt på några viperapp videos på Youtube. I vissa videos aktiverar och avaktiverat dom viperappen, och skillnaden hörs och det är helt sjukt. Som dag och natt.

Tror inte min vän är så intresserad av att njuta av sitt ljud från någon app som spelas på en dator.

Det där med att luras är det lite si o så med, somliga köparen sportbil för en mille utan att blinka, andra köper en en dyr klocka som "ägaren" tycker om för några100 tusen, och de som köper en båt eller sommarstuga som de har som fritidsintresse.
Slutligen de som köper ett fint ljud-paket som fyller upp ett intresse som kan även räknas som lite status.
Även de som kastar pengarna i sjön på lite dunka-dunka i epa-traktorn och de tror att de är skitfräna.
Citera
2026-07-31, 20:18
Medlem
neomunaas avatar
Du glömde det här ordet. "Lossless" varsågod.

Menar du impuls response när du säger irs filer betyder det att appen bara lägger på convolution reverb.
Citera
2026-07-31, 20:21
Medlem
DonFoldits avatar
Gick just förbi en livespelning på en utomhuskrog i skogen. Fyfan vad illa det lät. Jag hör direkt att han har en portabel pa-högtalare och tror att han låter bra om han bara kopplar in sin gitarr och mic-sladd, och låter en bot spela trummor rakt in i högtalaren. Ingen processing alls, för då hade det ju låtit bra men det vet han inget om.
Folk jublar och klappar händerna för dom hör inte att det låter för jävligt och inte enbart för att musiken suger.
En pa-högtalare är ju nått extra för vanligt folk.
För mig är det pinsamt att dom inte hajar.

Hade jag ställt ut min partyhögtalare i en park och vridit upp volymen lite så hade ungar kommit kutandes från alla riktningar, och inte bara för att musiken är häftig.. den musiken låter ju även som att hela bandet sitter där i parken.. när pedalen på bastrumman trycks ner så känns det som på riktigt i magen som en liten smäll.

Musik och ljud är trots allt osynlig energi.. och den kan definitivt förfinas genom diverse processings.
Citera
2026-07-31, 20:30
Medlem
DonFoldits avatar
Vad sägs om att hacka 13 mobiler, lägga in viper4android, åka till en bilfestival, låta folk få höra. Man behöver ingen hög volym hela tiden för att höra skillnaden.
Sen låter vi folk bjuda pengar för de hackade mobilerna, och dom 13 som bjöd mest får köpa mobilerna. Jag tror personligen att vissa som har mycket pengar hade bjudit saftiga summor eftersom det är en så värdefull sak att ha i många livslängden.
I bil, hem, båt, ja till och med i Thailand där typ alla barer låter folk spela sina låtar genom blåtand. Där finns ju också en marknad som hade dött för såna mobiler.

Men vad är flashback för ställe egentligen?
Finns det inte en enda mer audiophile som har testat viper4android eller viper4windows?

Skärpning.
Citera
2026-07-31, 20:33
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad har audiofiler att göra med märkliga plugins för att höja basen i din EPA?

Audiofiler söker det naturliga och korrekta ljudet, inte något genomprocessat som låter som när tonåringar hittat loudness och EQ-knapparna på pappas stereo.
Audiofiler jobbar gärna med rumskorrigering via EQ. Men det är ju mer avancerat än att bara trycka upp basen. Det finns system som gör det automatiskt. De spelar in ljudet med en mikrofon och tweakar EQ:n till rummets förutsättningar.

Det som många EPA-kids förmodligen inte begriper är att hela bilen fungerar som en baslåda som förstärker basen. De bör sannolikt sänka basen för att få en mer balanserad ljudbild. Det känns inte lika coolt men det blir sannolikt mycket bättre ljud.
Citera
2026-07-31, 20:33
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Vad sägs om att hacka 13 mobiler, lägga in viper4android, åka till en bilfestival, låta folk få höra. Man behöver ingen hög volym hela tiden för att höra skillnaden.
Sen låter vi folk bjuda pengar för de hackade mobilerna, och dom 13 som bjöd mest får köpa mobilerna. Jag tror personligen att vissa som har mycket pengar hade bjudit saftiga summor eftersom det är en så värdefull sak att ha i många livslängden.
I bil, hem, båt, ja till och med i Thailand där typ alla barer låter folk spela sina låtar genom blåtand. Där finns ju också en marknad som hade dött för såna mobiler.

Finns det inte en enda mer audiophile som har testat viper4android eller viper4windows?

Skärpning.
Det är du verkligen helt ensam om att tro.

Alltså, det är klart att DSP kan få ljud att låta fett, men som många har påpekat så vill inte faktiska audiofiler att ljudet ska låta fett, utan precis tvärtom att ska vara så opåverkat som möjligt.
Citera
2026-07-31, 20:34
Medlem
Klandalfs avatar
https://www.amazon.se/dp/B0DHFZW4CV/?coliid=I253AOZCDV9OK0&colid=30K8DV95PWRHJ&psc=1&r ef_=list_c_wl_ys_dp_ii&th=1

Detta är vad du behöver. Så länge man kör TS utdaterade Winprogram så kommer alla vrida på huvudet och glasskiosken kommer tvingas ha öppet i flera timmar längre eftersom alla flockas på bryggan kring TS nerrökta luffarbåt med ett fönster på glänt.

Soundcheck
Citera
2026-07-31, 20:48
Avslutad
Citat:

Skärpning.

Inte just dom apparna , men har testad en hel del jox under något år jag var besatt av ljudideal.
Grejen är det att allihopa går att skräddarsy men ingen av dem gör någon hemlighet av att det handlar om att man läger ett filter ovanpå originalet som går att manipulera på olika sätt.
Det är alltså mer åt psykoakustika hållet. Ungefär på samma sätt när jag spelar min elgura och tycker det låter mer gitarr när jag använder dist och chorus pedaler .Det blir roligare för mig att spela .
Viper är i stort sett en personlig EQ som går att skräddarsy . Det är allt. Det är inte mer än det.
Citera
2026-07-31, 20:49
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är du verkligen helt ensam om att tro.

Alltså, det är klart att DSP kan få ljud att låta fett, men som många har påpekat så vill inte faktiska audiofiler att ljudet ska låta fett, utan precis tvärtom att ska vara så opåverkat som möjligt.

Definitionen av en audiofil är att jaga det bästa dvs mest naturtrogna ljudet.. Inte nån som nöjde sig på 80-talet.
Äkta audiophiles kan avgöra om ljudet från ett system är processat eller ej.

Det var faktiskt relativt nyligen som jag insåg att viper4android tvingar fram en soundchecksperiod på obestämd tid med varje nytt ljudsystem som kopplas in.

Förr så letade jag efter andras inställningar i appen, men då fattade jag ej att jag kunde lära mig soundchecka istället och att det är ett häftigt sätt att visa en skill man har.
Alla kan inte avgöra om det låter bättre eller sämre när en ändring har gjorts i ljudbilden. Man måste ha minne och höra övergången till den nya ljudbilden för att kunna avgöra på stuts om det låter bättre eller om man ska ändra tbx och gå vidare till nästa plugin och pilla.
Citera
2026-07-31, 20:53
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Definitionen av en audiofil är att jaga det bästa dvs mest naturtrogna ljudet.. Inte nån som nöjde sig på 80-talet.
Äkta audiophiles kan avgöra om ljudet från ett system är processat eller ej.

Det var faktiskt relativt nyligen som jag insåg att viper4android tvingar fram en soundchecksperiod på obestämd tid med varje nytt ljudsystem som kopplas in.

Förr så letade jag efter andras inställningar i appen, men då fattade jag ej att jag kunde lära mig soundchecka istället och att det är ett häftigt sätt att visa en skill man har.
Alla kan inte avgöra om det låter bättre eller sämre när en ändring har gjorts i ljudbilden. Man måste ha minne och höra övergången till den nya ljudbilden för att kunna avgöra på stuts om det låter bättre eller om man ska ändra tbx och gå vidare till nästa plugin och pilla.

"Soundcheck"

En soundcheck görs av ljudtekniker på en live-scen innan en konsert för att balansera instrumenten mot rummets akustik så att det låter bra för publiken.

Det du gör kallas equalization (EQ-inställning), DSP-bearbetning eller ljudkalibrering. Att kalla det att "soundchecka" visar att du inte förstår vad termen betyder inom musikindustrin.

Nolla

Din svagbegåvade clown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in