Citat:
Ursprungligen postat av
Fanten
Så man kunde få stryk för att man bröt mot diverse regler? Det är ändå en jävla skillnad på att bli förnedringsrånade bara för att man råkar vara svensk och ensam. Säger inte att det flera är rätt på något sätt, bara att det i alla fall är rationellt.
Dock lite osäker på vilken tid du pratar om, för det har aldrig varit så under min skolgång.
60 talet, man kunde få smäll på fingrarna av läraren, men det löste man genom att inte reta upp han. Det jag skriver om är när inga vuxna är nära och äldre barn utsätter yngre. Det sker säkert så i dag när de vuxna är utom synhåll, på min tid skedde det när de var i synhåll, men de ansåg de inte behövde ingripa, de ansåg nog de fick lösa det själva, inget onödigt överbeskyddande.
Stryk kunde vara bra och lärande tyckte man ibland, men kunde ju skapa psykiska sår, detta såg man inte. Var de vuxna nära så hände sällan något, och de vuxna var tvungna att ingripa i så fall, vilket ibland gjorde att de drog sig bort från händelsen, såg åt andra hållet.
Nu för tiden tror nog föräldrarna att barnen blir allvarligt skadade om de blir kallade bög. Och då vill de kunna höra allt som sägs, samtidigt som de missar det mesta som skriv på telefonen.
Jag blev utsatt bl a genom att tvingas kissa när de såg på. Nu sker nog den mesta förnedringen på nätet, där vuxna har svårt att få en inblick i.