2026-07-30, 18:14
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Jag vet hur många som helst med klockorna och ingen av dem har ångest över det. Jag fattar inte problemet.
Snapchat finns inte på såna barnklockor.
Inte andra sociala medier heller. De kan ringa, sms-a och ta små suddiga foton. Sen kan föräldern ställa in så att bara kontakter i listan kan ringa barnet osv.
Klarar man inte av att hantera det och har massa ångest är inte klockan problemet utan personen med GAD som ska hålla på och få panik.
Jag har också pratat med en sån hysterisk mamma en gång. Hon fick panik av att borsta tänderna och allt möjligt, kunde inte sätta gränser.
Men det är ju inte normalt och hon är en minoritet av alla jag känner.

Låter betryggande med inställningarna du pratar om, vad är det för ålder som klockan är anpassad för?

Vidare, med premissen att det är som du säger köper jag det helt och hållet, däremot så ställer jag mig kritisk till om våra respektive upplevelser är tillräckliga för att generalisera på en större population. Samtidigt så tror jag att ditt perspektiv (utgår från att du har barn) är viktigt samtidigt som mitt perspektiv kanske kan ge något, om än kanske inte i samma utsträckning. Ett utomstående perspektiv minska risken för att man blir hemmablind.

När jag resonerar efter det du skrivit är jag nog benägen att säga att det kanske inte är just den specifika klockan som är ett problem. Min farhåga är att köpandet av en klocka är ett steg (av många olika steg) mot att bli en överbeskyddande förälder.
Citera
2026-07-30, 20:55
Medlem
Survivorship bias?
Men visst, någonstans går det för långt.
Citera
2026-07-30, 22:53
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ett villaområd.i Arjeplog tätort är rätt säker än fotbollsplanen i Vårby kl 18.00 en lördagskväll.
Ja, än så länge.
Citera
2026-07-30, 23:04
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-studie-barns-rorelsefrihet-krymper-far-konsekvenser

Alltså får en 7-åring idag röra sig fritt utan vuxen på ett område på 0,3 hektar, vilket motsvarar en halv fotbollsplan ungefär. 1955 fick ett barn röra sig fritt på 364 stycken fotbollsplaner.

Kossor får röra sig mer fritt än 7-åringar.

Hur ställer ni er till detta? Ni som har barn, varför tillåter ni inte dom röra sig fritt?

Utgår från (eller hoppas) att du inte har barn. Titta på dödsfall bland småbarn nu och då så har du svaret. Vi gillar helt enkelt att ha ungarna vid liv och är ungefär 100x mer närvarande än dåtidens föräldrar. Kram.
Citera
2026-07-31, 00:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Du har alltså inte läst rapporten eller ens en sammanfattning, tack då vet jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Just där jag växte upp så tror jag faktiskt att min generation rörde sig över minst lika stort utrymme eller större än den som kom tidigare. I alla fall när man var en så där 12 och uppåt. Hur det såg ut för faktiska barn vet jag inte.
Citera
2026-07-31, 00:37
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Utgår från (eller hoppas) att du inte har barn. Titta på dödsfall bland småbarn nu och då så har du svaret. Vi gillar helt enkelt att ha ungarna vid liv och är ungefär 100x mer närvarande än dåtidens föräldrar. Kram.
Det där är en klassisk bortförklaring för att slippa se vad som faktiskt händer. Självklart har vi säkrare bilstolar, cykelhjälmar och barnsäkrade hem sedan 1960-talet, och tack och lov för det.

Men att blanda ihop att vi har bättre teknisk säkerhet med att samhällets grundläggande trygghet har förändrats i grunden är ju bara intellektuell ohederlighet.

Ingen kör sina ungar kors och tvärs genom staden enbart för att de är rädda för att de ska trilla av gungbrädan. Man gör det för att man vet hur klimatet har hårdnat.

Det mest absurda är ju att det här har pågått i decennier.

Förr i tiden hängdes folk ut, förlorade jobben och stämplades som rasister så fort de sa som det var och varnade för vart det här var på väg.

I dag har verkligheten sprungit ikapp och blivit vardag, och det som förut klassades som fula ord har helt enkelt blivit facit.

Det räcker ju med att titta ut över Europa för att se vart blindheten leder. Om man till exempel tittar på utvecklingen i Storbritannien så ser man hur samhällskontrollen håller på att brista i grunden med upplopp och en närmast permanent inbördeskrigsliknande stämning på gatorna, och fattar att det inte handlar om en lokal svensk fluga.

Men de som sitter kvar i sina skyddade bubblor och vägrar se det fortsätter att blunda, tills konsekvenserna står utanför deras egen dörr.
Citera
2026-07-31, 04:23
Avstängd
Ankan-mannens avatar
Citat:
Well, precis som i många andra fall så beror det på att invandrare är en del av problemet. När jag var 12 behövde jag inte oroa mig för att förnedringsrånad till exempel.
Kanske inte rånad, men man fick rejält med stryk, och ingen anmälde det eller tog det vidare någon stans. Så var det mindre farlig förr, nej.

Huvudanledningen är att föräldrarna är rädda för att klandras om de släpper barnen lösa, det behövde de inte tänka på förr. De tror socialen ska komma efter orosanmälan. Att släppa dem ses som om de skulle kunna bli kriminella, men det är umgänget i det fallet. Men förstås det är lättare att ha kontroll på ungarna och umgänget om de är nära. Men det fanns visst dåliga vänskaper förr, det är inget nytt.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-07-31 kl. 04:33.
Citera
2026-07-31, 04:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Kanske inte rånad, men man fick rejält med stryk, och ingen anmälde det eller tog det vidare någon stans. Så var det mindre farlig förr, nej.
Så du menar att du fick 'rejält med stryk', och dina föräldrar vare sig anmälde det till polisen eller tog det vidare på något sätt?
Dina föräldrar måste ha hatat dig, eller så sög dom bara.
Citera
2026-07-31, 06:07
Avstängd
Ankan-mannens avatar
Citat:
Så du menar att du fick 'rejält med stryk', och dina föräldrar vare sig anmälde det till polisen eller tog det vidare på något sätt?
Dina föräldrar måste ha hatat dig, eller så sög dom bara.
Nej, man sade inget hemma för då riskerade det att bli värre, man höll tyst och hoppades att man skulle slippa på så sätt. Det gällde alla, lärarna var stränga och i skolan på lektionerna var det tyst och styrt. Detta togs igen när ingen vuxen var nära närvarande, men de såg ofta men vågade eller ville inte lägga sig i. Lite Lundsberganda var det förr i tiden på många skolor.

Hade en lärare som plockade fram dicken flera gånger, inget hände ingen vågade lägga sig i.
Citera
2026-07-31, 08:00
Medlem
En större del av befolkingen bodde väl nära landet på 50 talet än idag. Också betydligt fler problemområden i Sverige idag och bor man nära dessa släpper man inte iväg barnen hursomhelst. Sedan vill jag minnas att man som mindre barn ganska naturligt inte vandrade iväg alltför långt och att avstånden verkade mycket längre på den tiden.
Citera
2026-07-31, 10:30
Medlem
Ångest är mycket, mycket mer normaliserat idag jämfört med t.ex. 1995. Neurotiker har mer att säga till om inte bara med barn, utan även på arbetsplatser och liknande.
Citera
2026-07-31, 10:43
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Kossor får röra sig mer fritt än 7-åringar. Hur ställer ni er till detta? Ni som har barn, varför tillåter ni inte dom röra sig fritt?

Muhammedanska män. Cirka 2 miljoner av dom.

Jag vill vända på frågan, varför vill du ha åtkomst till andras barn?
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-07-31 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in