2026-07-31, 17:09
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Du tror det är sannolikt med en lots bredvid?

Lotsen märkte ju inget.
Citera
2026-07-31, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Om fartyget han lotsar måste väja, typ om de är upphinnande, så ger lotsen råd om hur denna manöver säkrast ska ske. Navigering omfattar mycket mer än att känna till lokala grund

Självklart. I termer som rör de lokala förhållandena.

Frågan gällde huruvida det var lotsens uppgift att hålla uppsikt efter andra båtar. Att det var dåligt att inte ens lotsen sett snipan.
Citera
2026-07-31, 17:11
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Hur skulle han kunnat lämna när ingen lotsbåt var nära fartyget innan de blev beordrade att vända??
Jag läste att lotsen redan gått av, de gör de mellan PaterNoster å Hätteberget.
Misja hade hunnit mycket längre än så...

Har du info som säger nåt annat?
Citera
2026-07-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Den var väl inte speciellt riskfylld först, men den blev det. Jag ser båtar ute i skitväder hela tiden inget nytt fenomen direkt. Dessutom är det väl säkrare om halva familjen är i ruffen.

Utan flytväst?
Citera
2026-07-31, 17:12
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Självklart. I termer som rör de lokala förhållandena.

Frågan gällde huruvida det var lotsens uppgift att hålla uppsikt efter andra båtar. Att det var dåligt att inte ens lotsen sett snipan.

Lotsen hjälper nog till med utkik, ja, även om det inte är hans primäruppgift
Citera
2026-07-31, 17:12
Medlem
Citat:
Jag läste att lotsen redan gått av, de gör de mellan PaterNoster å Hätteberget.
Misja hade hunnit mycket längre än så...

Har du info som säger nåt annat?

Jag har AIS historien på området.

Tror inte alls du läst det någonstans.
Citera
2026-07-31, 17:15
Avstängd
Citat:
Som sagt, moderna räddningsvästar som inflaterar i kontakt med vatten blir rena dödsfällorna om kojen vattenfylls innan du hinner ut.

Så här skriver försäkringsbolaget Atlantica

"Nej, generellt ska man inte ha på sig en självuppblåsbar räddningsväst när man befinner sig under däck.Om båten tar in vatten eller om det läcker in i ruffen kan en automatisk väst blåsas upp i ett trångt utrymme. Det gör det mycket svårt att ta sig ut genom trånga luckor eller gångar eftersom den uppblåsta västen snabbt tar stor plats och kan orsaka panik."
Ge er någongång tom AI håller med mig

Ja, det är bäst att ha flytvästen på sig när man åker båt, eftersom en väst som ligger under en bänk inte hjälper om du faller i vattnet.Regler och säkerhet på sjönLag för barn: Det är lag på att barn under 16 år måste ha flytväst i öppna båtar som är kortare än 8 meter.Olyckor sker fort: En olycka händer utan förvarning och det är nästan omöjligt att ta på sig en väst om båten välter eller om du ramlar i.Olika båttyper: I små öppna båtar bör alla ha på sig västen hela tiden. I större kabinbåtar väljer många att ta på den vid svåra väderförhållanden, men det säkraste är ändå att ha den på.
Citera
2026-07-31, 17:16
Medlem
Klommeroxs avatar
Tror inte olyckan kan bero på motorstopp hos lilla båten. Oavsett förare av båten vet hen att det är en farled där, då båda sedan länge är välbekanta med området. Om det sker ett motorstopp larmar man och påkallar hjälp. Inget sådant har skett. Och att föraren skulle kört tvärs över farleden precis när skeppet kommer är osannolikt oavsett motorstopp eller inte. Hur man än vrider på situationen kvarstår endast två sannolika scenarier. Antingen var föraren extremt berusad eller så var det en handling av självmord/mord.
Citera
2026-07-31, 17:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Den var väl inte speciellt riskfylld först, men den blev det. Jag ser båtar ute i skitväder hela tiden inget nytt fenomen direkt. Dessutom är det väl säkrare om halva familjen är i ruffen.
Vädret var väl bra i början vill jag minnas att de som plockade upp pappan sa.
Citera
2026-07-31, 17:17
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Jag har AIS historien på området.

Tror inte alls du läst det någonstans.
Det hävdas av många att "de har AIS historien" eller at "den länkats i tråden".
Vad jag kan se stämmer inte det ( att den länkats, för oss som inte har premium på MarineTraffic antar jag)
Om du är en av dem som har sparat MISJE VERDE:s spår, så kanske du skulle kunna ha vänligheten att dela den här.
(Det gäller förstås alla andra också som säger sig sitta på infon)

Uppdatering: Där kom den )
Senast redigerad av fermion 2026-07-31 kl. 17:19.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Kollar man rutten här så har Misje Verde passerat Katten på 300 meters avstånd.
https://www.myshiptracking.com/sv/?mmsi=258114000

Det finns så otroligt mycket utrymme för snipan att vara på och det räcker med att den ligger 10 meter åt sidan för att inte bli påkörd bakifrån om de har färdats i samma riktning söderut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tistelfeber
En, i mina ögon, trolig teori är att pappan lagt sig nära fartyget för att få åka i svallvågorna, för att roa barnen. Tyvärr kom de för nära fartyget, alternativt så var vågorna högre än han trott.

Gör båtfolk i allmänhet sådant här? Alltså, är det ett frekvent förekommande fenomen? Låter så enormt sinnessjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in