2026-07-31, 16:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vad du har upplevt handlar om vad din pappa lärt dig, det är inget att referera till.

Man sover alldeles utmärkt med flytväst på både i sittbrunnen och i hytten och faktiskt ännu bättre i en räddningsväst, jag har några år mer än dig på sjön...

fö otroligt fjantig jämförelse med MC hjälm, antar att du hör till de som ej har säkerhetsbälte på dig i flygplanet efter att lampan släckts också! Smartskallar ska man undvika att följa efter har jag lärt mig

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Min far lärde mig grunderna i sjömanskap. Det är så det oftast fungerar. Lärdomar går i generationer.
Sen har jag i 50+ år utvecklat sjömanskapet genom egna erfarneheter-
I sittbrunnen har man självklart flytväst, försöker du slå in öppna dörrar?
I styhytten också!

Men vi snackar om UNDER däck.

Där kan flytvästen vara ett hinder när man snabbt ska upp igenom trånga luckor om båten är på väg ned. Selen kan sätta sig fast etc.
Bättre då att flytvästen är lättåtkomlig alldeles utanför luckorna.

Så tugget att man sover iunder däck med flytväst på är inget annat änd landkrabbegissningar
Ja, och om man dessutom har en sådan modern flytväst (som jag hatar), en sådan som blåser upp sig när den hamnar i vattnet, så ser jag risk för att den faktiskt skulle kunna hindra någon från att ta sig ut ur en, vattenfylld, sjunkande båt. Tycker det här dravlet om flytväst under däck är oerhört tröttsamt.
Citera
2026-07-31, 16:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja olyckan känns så osannolik så man undrar faktiskt om inte snipan rammade fraktfartyget med flit, sannolikheten för att lyckas med det skulle i alla fall va större än att lyckas krocka av misstag.

Ryssen på fraktfartyget kan ju ha rammat snipan med flit...
Citera
2026-07-31, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan201
Kollar man på Albins facebook finns det bild på en kvinna som håller upp ett vinglas. Är det den omkomna kvinnan? Eller en annan kvinna?

Inlägget är ifrån 25 oktober 2018.

R**ona heter hon.

Det var frun
Citera
2026-07-31, 17:00
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det behöver inte länkas. Det har stått i flera media. Redan första dagen.

Han blev inte förhörd första dagen.
Han lämnande "viss information" när han räddades.

Typ, hur många överbord, tid sen olyckan.
Just tiden var avgörande för att kunna förstå vilket fartyg som var inblandat.
Misje var långt ute till havs när hon kallades tillbaka, lotsen hade redan hunnit lämna fartyget
Citera
2026-07-31, 17:02
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ryssen på fraktfartyget kan ju ha rammat snipan med flit...
Du tror det är sannolikt med en lots bredvid?
Citera
2026-07-31, 17:02
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, och om man dessutom har en sådan modern flytväst (som jag hatar), en sådan som blåser upp sig när den hamnar i vattnet, så ser jag risk för att den faktiskt skulle kunna hindra någon från att ta sig ut ur en, vattenfylld, sjunkande båt. Tycker det här dravlet om flytväst under däck är oerhört tröttsamt.

Exakt, moderna räddningsvästar som blåser upp sig själv blir rena dödsfällorna om ruffen vattenfylls innan du är ute.

De som tuggar om detta har nog aldrig suttit i en båt själv
Citera
2026-07-31, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Misje var långt ute till havs när hon kallades tillbaka, lotsen hade redan hunnit lämna fartyget

Hur skulle han kunnat lämna när ingen lotsbåt var nära fartyget innan de blev beordrade att vända??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intesmalasussie
Lotsen har aldrig ansvar juridiskt.

Självklart kan lotsen ha ett ansvar juridiskt. Det kan alla.
Ponera att lotsen lämnat felaktig och vilseledande information som orsakat olyckan.
Det är dock inte troligt att så skett.
Citera
Medlem
En, i mina ögon, trolig teori är att pappan lagt sig nära fartyget för att få åka i svallvågorna, för att roa barnen. Tyvärr kom de för nära fartyget, alternativt så var vågorna högre än han trott.
Citera
2026-07-31, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Vad bra! Saken är klar. Ring då haverikommisionen och säg att de kan lägga ner utredningen för GundeS har alla svaren.

Vidare kan vi lägga ner de internationella sjövägsreglerna. Den som har mest utbildning bär alltid skulden vid kollision. Enkelt och bra!

Böj dig nu fram och sug din kuk som belöning för ett väl utfört arbete!
Den som har mest utbildning bär alltid skulden vid kollision. Enkelt och bra!

Herrejösses, vart får ni allt ifrån?

Finns det någon här som har förarbevis
Citera
2026-07-31, 17:07
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Eller vänd på frågan. Lägger du dig och sover med ditt barn under en riskfylld båtfärd.
Enligt många så har ju vädret varit så hemskt att man nästan inget kan se framför sig. Att se ett stort fartyg var omöjligt

Den var väl inte speciellt riskfylld först, men den blev det. Jag ser båtar ute i skitväder hela tiden inget nytt fenomen direkt. Dessutom är det väl säkrare om halva familjen är i ruffen.
Citera
2026-07-31, 17:08
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
landkrabbegissningar, ja du storskepparn vem vet bättre än du!!

Folk som resonerar som du gör är de som kan minst.

Men ta inte åt dig allt, din pappa är den som ska bära huvudansvaret för ditt sätt att resonera.

Som sagt, moderna räddningsvästar som inflaterar i kontakt med vatten blir rena dödsfällorna om kojen vattenfylls innan du hinner ut.

Så här skriver försäkringsbolaget Atlantica

"Nej, generellt ska man inte ha på sig en självuppblåsbar räddningsväst när man befinner sig under däck.Om båten tar in vatten eller om det läcker in i ruffen kan en automatisk väst blåsas upp i ett trångt utrymme. Det gör det mycket svårt att ta sig ut genom trånga luckor eller gångar eftersom den uppblåsta västen snabbt tar stor plats och kan orsaka panik."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in