2026-07-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Men ditt spån, jag ska använda AIS-track för att kontrollera om skepparen ens hade för avsikt att åberopa COLREG 9. Du skulle ju hamna i fängelse om du framförde ett fartyg.

Om de navigerade säkert eller inte berör fler regler än COLREG 9, din idiot.

Alla regler i COLREG gäller hela tiden (om applicerbara). Enligt regel 9 får motordrivna fartyg under 20 meter och segelfartyg inte hindra motordrivna fartyg över 20 meter i en trång farled. Detta gäller för fartyg i storleken som Misje Verde från Hätteberget och inåt, i området. Huruvida de ligger till styrbord eller inte är irrelevant i det här fallet.

Däremot är det möjligt att de har hållit för hög fart om sikten varit nedsatt. Regel 6 i COLREG.

Om det har varit nedsatt sikt har man gjort mistsignal varannan minut osv. Det kommer att framgå i VDR inspelningarna.

Finns ett liknande fall i Stockholm där en taxibåt blev påseglad av en finlandsfärja i nedsatt sikt. Du kan läsa havkoms utredning i det fallet om du är nyfiken på vilka regler som gäller.

//2e styrman
Citera
2026-07-31, 10:57
Medlem
Nationalromantiks avatar
Om den lilla båten har åkt in i sidan av den stora båten, vad händer då? Går den lilla båten av mitt itu eller tippar den över?

Vad har hänt med själva båten?

Tror ni pappa/son hade flytvästar och därför överlevde dem, varför överlevde ej mamma dotter? Sjönk deras båt?
Citera
2026-07-31, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Jag kan inget om lotsar. Men deras uppgift är väl snarare att hjälpa till med navigeringen i svåra passager. Inte att hålla utkik efter fritidsbåtar. Rätta mig om jag har fel.
Så lotsen kan vi nog lämna därhän vad gäller ansvar.
Hade man kört på ett grund så hade lotsen varit mer ansvarig

Det intressanta med lotsen är att han verkar intyga att man inte märkt av olyckan.

Jag lägger ingen värdering i lotsens agerande i detta då vi inte vet något alls. Skrev bara att en lots kan hållas ansvarig för brott, rent generellt. I detta fallet troligt ej, som du skriver.

Tycker som du det är anmärkningsvärt inte heller denne har märkt av olyckan.
Citera
2026-07-31, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anton723
Alla i besättningen blåste negativt.
I Bohusläns skärgård behöver man korsa farlederna ibland, annars skulle man inte kunna använda fritidsbåt här.
Har själv åkt många gånger i detta område med båt och befinner man sig i närheten av farleden så ska man alltid kolla runt sig så man inte blir upphunnen av andra båtar/fartyg.

Vet själv när dessa fartyg närmar sig, de är helt ljudlösa. Samtidigt denna båt med svart skrov nertill smälter lätt ihop med havet när man sitter inne i en hytt och taket skärmar av skrovet upptill som är grönt och smälter ihop med träd i bakgrunden om fartyget befinner sig nära.
Dessutom när det precis börjar bli skymt, så lyser inte lanternor från fartyget upp om de ens har tänts.

Maximal otur i detta fallet.
Min tidigare fråga om kaptenen var rätt ute, han är nu häktad för vårdslöshet.
Två tankar: nästan ingen i tråden tror på att Snipan kan fått motorhaveri. Den kanske var omöjlig att starta etc.
Att pappan var dum är ju konstaterat. Mörker, regn, sent, åker ut i en farled och förmodligen ville hem, men för sen tidpunkt. Fritidsbåt ska ha dagsljus. Men pappans trauma resten av livet... fy fan vad han kommer ångra beslutet resten av livet. "Varför åkte vi inte vid 20tiden när det var ljust......"Brrrr.
Citera
2026-07-31, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ja, det är fel.
En betydande del av navigeringen är att man påverkas av andra farkosters närvaro.
Kaptenen har yttersta ansvaret.

Okunnig fråga. Men vad har lotsen att tillföra när det gäller andra farkoster. De ser väl besättningen lik bra. Lotsen har lokal kännedom om farleden. Men han kan ju inte veta mer om ifall det kommer en fritidsbåt.
Citera
2026-07-31, 11:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Du är tyvärr helt okunnig och borde inte skriva i tråden öht!

Det vi med lång båtvana skriver är att det är idioti att ge sig ut i dålig sikt och begynnande mörker och regn.

Dessutom! Det enkla svaret på din fråga finns i form av olyckan vi diskuterar men det flyger hela tiden över huvudet på dig!
Tydligen har du knappt satt din fot på en båt, som fäller sådana här urbota korkade kommentarer, och dessutom tror att det är några som helst konstigheter för någon med erfarenhet att gå ut i de förhållanden som rådde.
Under mina ungefär 40 år av segling i såväl inre och yttre som oceanfart så kan jag berätta för dig att det inte alltid råder dager, strålande fint väder och svag bris, men det är massor av båt ute i alla fall förstår du.
Vad skall man göra vid plötsliga väderomslag tycker du, teleportera sig in till bryggan?
Citera
Medlem
meas19s avatar
Helt rätt, ge signal i dåligt väder, kolla på radarn insommad så man ser allt, utkik, sänka farten osv.

Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Och även om man sett den är det inte säkert att det hjälpt att sakta ner. Det tar tid för ett tungt skepp att sakta ner, och det kan dessutom göra det ännu svårare för den lilla båten att bedöma bäringen. Man gör ibland bäst i att behålla samma fart för att visa att den lilla båten bör välja att gå bakom den stora. Men den diskussionen blir ju lite akademiskt, då allt tyder på att dom helt enkelt inte såg varandra alls.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Observera att jag inte lägger någon som helst skuld på skepparen av fritidsbåten. Det är inte hans fel. Men av självbevarelsedrift kan det vara bra att ha uppmärksamhet bakåt, genom uppsikt eller genom AIS.

Håller helt med. Oavsett om skepparen i snipan haft uppsikt eller inte så kan man ju drabbas av ett haveri och driva omkring mitt i farleden.
Men av ren självbevarelsedrift bör man ju hålla sig undan om man styr en liten fritidsbåt.
Citera
2026-07-31, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Nej det finns inte en sådan oskriven regel. Alla sjöfarare med en vettig åsikt håller sig till farlederna, ovan som van.
Jag tror inte du förstår riktigt innebörden av denna oskrivna regel
Citera
2026-07-31, 11:02
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Guldfisken-
Alla regler i COLREG gäller hela tiden (om applicerbara). Enligt regel 9 får motordrivna fartyg under 20 meter och segelfartyg inte hindra motordrivna fartyg över 20 meter i en trång farled. Detta gäller för fartyg i storleken som Misje Verde från Hätteberget och inåt, i området. Huruvida de ligger till styrbord eller inte är irrelevant i det här fallet.

Däremot är det möjligt att de har hållit för hög fart om sikten varit nedsatt. Regel 6 i COLREG.

Om det har varit nedsatt sikt har man gjort mistsignal varannan minut osv. Det kommer att framgå i VDR inspelningarna.

Finns ett liknande fall i Stockholm där en taxibåt blev påseglad av en finlandsfärja i nedsatt sikt. Du kan läsa havkoms utredning i det fallet om du är nyfiken på vilka regler som gäller.

//2e styrman
Här är det 750 meter brett mellan katten och 13meters grundet. Själv tror jag INTE det kommer räknas till trång farled. Trångt har du vid Meholm, Älgö gavel, Tjörnbron, Galterön, Svanesund etc där segelbar bredd är klart under 400m
Citera
2026-07-31, 11:04
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Okunnig fråga. Men vad har lotsen att tillföra när det gäller andra farkoster. De ser väl besättningen lik bra. Lotsen har lokal kännedom om farleden. Men han kan ju inte veta mer om ifall det kommer en fritidsbåt.
Om fartyget han lotsar måste väja, typ om de är upphinnande, så ger lotsen råd om hur denna manöver säkrast ska ske. Navigering omfattar mycket mer än att känna till lokala grund
Citera
2026-07-31, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter66
Min tidigare fråga om kaptenen var rätt ute, han är nu häktad för vårdslöshet.
Två tankar: nästan ingen i tråden tror på att Snipan kan fått motorhaveri. Den kanske var omöjlig att starta etc.
Att pappan var dum är ju konstaterat. Mörker, regn, sent, åker ut i en farled och förmodligen ville hem, men för sen tidpunkt. Fritidsbåt ska ha dagsljus. Men pappans trauma resten av livet... fy fan vad han kommer ångra beslutet resten av livet. "Varför åkte vi inte vid 20tiden när det var ljust......"Brrrr.

Nej, jag tror inte pappan var dum. Du bor antagligen inte på västkusten och är inte insatt i båtlivet. Detta är endast en tragisk olyckshändelse. Det finns inget som helst konstigt med att korsa eller tillfälligt befinna sig i farleden, men då ska man ha uppsikt konstant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in