2026-07-31, 15:27
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Släpper man ut människor i länder som inte vill ta emot dom, så har man ju noll kontroll över hur dom kommer att tas om hand i det aktuella landet. Bara där bryter man mot EKMR artiklar om rätt till liv, och rätt att slippa tortyr eller annan omänsklig behandling.

2. Du får varken flygtillstånd, plats i luftrum eller slottid - och allra minst landningstillstånd i "mottagande land" om inte detta landet vill ta emot dig.

3. Betänk då att "ett främmande plan"/"ett oönskat plan" landar på flygplatsen i Kabul. Det finns då bara två möjligheter: Antingen att dom skjuter ned planet, eller fängslar dom som finns där i...och innan du tömmer arsenalen och säger att det bara vore bra om dessa personer fängslades/avrättades, så vill jag bara informera om att detta även innefattar den svenska personalen ombord.

/Tänk ett steg längre!

Sånt känslosamt dravel bekommer mig inte, men däremot om mottagarlandet tar emot bistånd eller annat stöd ligger det inte direkt i deras intresse att hindra svenska plan att landa om biståndet riskeras.
Citera
2026-07-31, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
I första hand gäller mitt förslag dom som avtjänat straff och kommer direkt från ANSTALT.
Förvaret ( eller huben ) skall självklart ligga i EU och ha EU lagstiftning.
Allt som hindrar i utlänningslagen och framförallt praxis med skrivningar som synnerligen osv
går naturligtvis att ändra - om viljan finns.
Dagens synnerliga skäl behöver inte vara morgondagens.

När det gäller icke brottsdömda utan helt enkelt dom som vistas i landet utan giltiga handlingar så
är det en helt annan problematik. Där får vi nog acceptera att dom kvarblir i landet tills förhållandena
i deras hemländer förbättras. Den gruppen är ju dessutom inte så stor.
Består väl mest av Afganer, Eritreaner.

Iran, Irak och Somalia kan säkert med EU's hjälp pressas att ändra sin inställning.
I dag får ju deras ovilja inga konsekvenser. Villkora all form av bistånd, handel och resande.

1. I första hand gäller mitt förslag dom som avtjänat straff och kommer direkt från ANSTALT
Jag förstår. Men du är medveten om att andelen utvisade till följd av brott är bra mycket lägre än utvisade p.g.a nekat uppehållstillstånd. Det kommer alltså finnas otroligt många (utvisade) människor som isåfall inte omfattas av detta - och som isåfall måste vara någon annanstans. Jag undrar också hur du ser på "mix-fall" där en förälder i en familj är dömd till utvisning till följd av brott, samtidigt som hans barn/familj skall utvisas? Hur och vart skall dessa placeras och vilket intresse skall ha företräde? Här skall också inräknas att den aktuella föräldern skulle kunna vara ensamstående.

2. Förvaret (eller huben) skall självklart ligga i EU och ha EU lagstiftning
Jag förstår. Dock förlorar medlemsländerna sin suveränitet ändå, eftersom lagstiftningen på området inte är detaljstyrd och att systemet är utformat utifrån att respektive land har ansvar för sin asylprocess osv. Hur ser du på det?

3. Allt som hindrar i utlänningslagen och framförallt praxis med skrivningar som synnerligen osv

Visst är det så. Men EU och FN skulle ju aldrig exempelvis tillåta att någon kan/skall sitta frihetsberövad hur länge som helst. EU och FN tillåter ju inte ens "definitiva livstidsstraff"...och allra minst när det handlar om personer som inte ens avtjänar något straff. Så här måste finnas rättsäkerhets- och proportionalitetskrav. Hur skulle dessa rättsäkerhets- och proportionalitetskrav se ut - och vad händer med dessa personer när "de nya synnerliga skälen" inte finns?

...Slutligen vill jag bara berömma dig för att du faktiskt kommer med realistiska och konkreta svar/lösningar. Jag har varit reggad på detta forumet i i snart 15 år och kan inte minnas när jag mötte en sådan skribent senast. Cred till dig!
Citera
2026-07-31, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Sånt känslosamt dravel bekommer mig inte, men däremot om mottagarlandet tar emot bistånd eller annat stöd ligger det inte direkt i deras intresse att hindra svenska plan att landa om biståndet riskeras.

Jag tänker att den svenska besättningens/personalens familjer säkert skulle beakta sådant "känslosamt dravel". Samt även besättningens/personalens arbetsgivare och fackförbund. Jag vill också tillägga att frågor som flyg/landsningstillstånd, plats i luftrum, slottider ozv inte är särskilt "känslosamt", utan snarare konkret. Så slingra dig inte nu, utan svara på frågeställningen...
Citera
2026-07-31, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Lite mutor motiverar länderna att ta tillbaka flyktingarna ändå
Att de ljuger om sin identitet är inte vårt problem

Fast det här fallet handlar ju inte om att vederbörande ljuger om sin identitet (identiteten finns ju - och han vill ju för tusan utvisas!?) så det har inte med saken att göra.

I de fallen vederbörande inte samarbetar för utvisning, utan t ex ljuger om sin identitet, så är det ju inte särskilt konstigt att varken Sverige kan/vill verkställa utvisningen ELLER att mottagande land inte kan/vill ta emot vederbörande. För Sverige behöver ju ha "rätt identitet" för att kunna utröna vederbörandes individuella skyddsskäl (om det finns en hotbild i hemlandet, med fara för liv eller tortyr osv) OCH mottagande land behöver ju ha "rätt identitet" för att veta vem dom skall ta emot, vad denne är för person samt att det skett på rätta grunder. Så jag skulle säga att det ABSOLUT är Sveriges (samt även mottagande lands) problem...
Citera
2026-07-31, 16:12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
1. I första hand gäller mitt förslag dom som avtjänat straff och kommer direkt från ANSTALT
Jag förstår. Men du är medveten om att andelen utvisade till följd av brott är bra mycket lägre än utvisade p.g.a nekat uppehållstillstånd. Det kommer alltså finnas otroligt många (utvisade) människor som isåfall inte omfattas av detta - och som isåfall måste vara någon annanstans. Jag undrar också hur du ser på "mix-fall" där en förälder i en familj är dömd till utvisning till följd av brott, samtidigt som hans barn/familj skall utvisas? Hur och vart skall dessa placeras och vilket intresse skall ha företräde? Här skall också inräknas att den aktuella föräldern skulle kunna vara ensamstående.

2. Förvaret (eller huben) skall självklart ligga i EU och ha EU lagstiftning
Jag förstår. Dock förlorar medlemsländerna sin suveränitet ändå, eftersom lagstiftningen på området inte är detaljstyrd och att systemet är utformat utifrån att respektive land har ansvar för sin asylprocess osv. Hur ser du på det?

3. Allt som hindrar i utlänningslagen och framförallt praxis med skrivningar som synnerligen osv

Visst är det så. Men EU och FN skulle ju aldrig exempelvis tillåta att någon kan/skall sitta frihetsberövad hur länge som helst. EU och FN tillåter ju inte ens "definitiva livstidsstraff"...och allra minst när det handlar om personer som inte ens avtjänar något straff. Så här måste finnas rättsäkerhets- och proportionalitetskrav. Hur skulle dessa rättsäkerhets- och proportionalitetskrav se ut - och vad händer med dessa personer när "de nya synnerliga skälen" inte finns?

...Slutligen vill jag bara berömma dig för att du faktiskt kommer med realistiska och konkreta svar/lösningar. Jag har varit reggad på detta forumet i i snart 15 år och kan inte minnas när jag mötte en sådan skribent senast. Cred till dig!

Du / vi har grävt ner oss lång ner i detaljer i något som inte ens ligger på något bord som färdigt förslag att ta ställning till.
Samt, jag har ett helt vanligt civilt jobb utan större juridisk kompetens så jag har svårt att korrekt
formulera direkta svar på dina frågor.

Jag tror dock att om det fanns en vilja så skulle vi kunna hitta en väg ut ur det nuvarande havererade
systemet. Allt kan bara bli bättre.
Vi kan inte ha ett system som skickar ut signal att: Lyckas du bara ta dej hit så kommer vi aldrig kunna skicka hem dej mot din vilja. Det är en mycket stark magnet för tredje väldens fattiga.

Dagen går mot sitt slut ock har en lång resa i kväll , annars hade jag nog kunnat ge dej mera konkreta
svar på varje delfråga.

Förmodar att du är Migga eller jobbar politiskt med migrationsfrågor pga din detaljerade kunskap på
området. alternativt Asyl advokat ?
Citera
2026-07-31, 16:19
Medlem
Citat:
Du / vi har grävt ner oss lång ner i detaljer i något som inte ens ligger på något bord som färdigt förslag att ta ställning till.
Samt, jag har ett helt vanligt civilt jobb utan större juridisk kompetens så jag har svårt att korrekt

Jag tror dock att om det fanns en vilja så skulle vi kunna hitta en väg ut ur det nuvarande havererade
Vi kan inte ha ett system som skickar ut signal att: Lyckas du bara ta dej hit så kommer vi aldrig kunna skicka hem dej mot din vilja. Det är en mycket stark magnet för tredje väldens fattiga.

Dagen går mot sitt slut ock har en lång resa i kväll , annars hade jag nog kunnat ge dej mera konkreta
svar på varje delfråga.

Förmodar att du är Migga eller jobbar politiskt med migrationsfrågor pga din detaljerade kunskap på

Jag förstår. Det jag egentligen vill ha svar på (vilket i allra högsta grad är väsentligt för frågan om återvändandehubbarna) är hur länge man skall kunna sitta där, samt vad man gör med dom som inte längre kan sitta där/suttit för länge. För min fördom säger att "hubb-länderna" inte är särskilt intresserade av att ha dessa i sitt land, samt att tidigare förehavande land (inkl. gemene FB-användare) inte är särskilt angelägen om att få tillbaks dessa. Det är det enda jag undrar egentligen :-)

Gällande mitt yrke så håller jag det för mig själv. Men jag har alltid varit öppen med att jag arbetar inom "juridik-branschen"...men inte just inom migration/asyl. Där har jag ingen detaljkunskap, men tycker att jag behärskar frågan helt okej.
Citera
2026-07-31, 16:25
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jag kan konstatera att du på skarp motfråga om vad detta handlar om, om inte risk för död/tortyr, började prata om "att UD inte kan bestämma" och "att man kan göra vad som helst med den politiska viljan". Jag uppfattar dessa "svar" (läs: underlåtenhet att svara) som att vi är överens om att det handlar om risk för död, tortyr eller annan omänsklig behandling.

Slutligen måste jag fråga vad det gör dig att den här personen sitter kvar i förvar, i väntan på att situationen i Afghanistan blir stabilare, och att han då kan utvisas?

Dels kostar det pengar och dels vet du lika bra som jag att man inte sitter i förvar för all framtid utan släpps så småningom ifall utvisningen inte har verkställts.
Citera
2026-07-31, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Dels kostar det pengar och dels vet du lika bra som jag att man inte sitter i förvar för all framtid utan släpps så småningom ifall utvisningen inte har verkställts.

Men vi har ju förvar för att folk skall sitta där. Det är liksom "budgeterat" för det; lokaler och personal finns på plats. Det hade ju varit pengar i sjön om det fanns massa tomma förvarsplatser!?

Nej, det stämmer att man inte sitter i förvar för all framtid. Men när det gäller dom dömts till utvisning p.g.a brott så kan det definitivt betyda "för en lång framtid" eftersom att det inte finns någon övre tidsgräns. Det som krävs är att det skall föreligga synnerliga skäl för att fortsatt hålla en person förvarstagen efter avtjänat straff. Sådana synnerliga skäl finns ju i detta fallet, eftersom han di facto sitter förvarstagen efter avtjänat straff.
Citera
2026-07-31, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
https://www.expressen.se/nyheter/krim/mohammad-rajabi-jag-vill-bli-utvisad/

"Johanna Möllers ex-pojkvän, den dömde mördaren Mohammad Rajabi, vill utvisas till Afghanistan.

Men inget händer.

– Jag vill bara åka tillbaka, säger han till P3 Nyheter."

"Migrationsminister Johan Forssell (M) konstaterar att läget i Afghanistan skapar problem. Det finns enligt honom omkring 200 dömda i Sverige som inte kan skickas tillbaka till landet.

– Det är svårt att jobba med Afghanistan det är en regim där som har gjort sig skyldig till väldigt allvarliga brott mot mänskligheten"

Så nästa gång ni hör migrationsminister Johan Forsell förespråka skarpa förändringar för att öka antal utvisningar, kom då ihåg att detta inte kommer att ske om en regim är "svår att jobba med"

Jag gissar att det finns ganska många länder som har regimer som är "svåra att jobba med" och som har gjort sig skyldiga till allvarliga brott mot mänskligheten och i så fall - ingen utvisning.

Så alla ni som tjatar om att kriminella ska utvisas - DET KOMMER INTE ATT SKE! Det finns således ingen anledning att ständigt och jämt återkomma till detta då det är en FANTASI!

Fler exempel på länder:

Syrien: Pågående krig och brist på fungerande diplomatiska relationer med regimen gör att det råder allmänna verkställningsstopp.

Eritrea: Krävande regim och krav på frivillighet eller särskilt godkännande innebär att tvångsresor i princip inte tas emot.

Somalia: Svagt styre och bristande säkerhet försvårar eller omöjliggör fysiskt mottagande och tvångsavvisningar.

Irak: Kräver ofta frivillig medverkan och vägrar i praktiken många tvångsutvisningar.

Iran: Saknar fungerande samarbete för tvångsåtervändande och har en regim som komplicerar verkställighet.

Det går till typ så här:

Politiker: Jo serru att, vi tar krafttag mot brottsligheten! Efter avtjänat fängelsestraff ska dom utvisas!
Röstboskap: Ja men det låter ju bra, dömda mördare och våldtäktsmän har förbrukat sin rätt att vistas i landet. I så fall röstar jag på er!
Politiker: (ringer upp Somalia) "hallå är det Somalia? Vi har en mördare här som vi vill att ni tar tillbaka! Vi vill inte ha honom. hallå? hallååååå? "samtalet bryts"
Politiker: Ehum, vi har stött på lite problem här... dom har varit lite svåra att jobba med... har det visat sig... erhm....

Deprimerande.

De flesta afghanerna ljuger ju helt gränslöst för att få stanna. "Jag är bara ett 17-årigt litet barn och talibanerna har mördat hela min familj... oj, nu fick jag PUT. min familj visade sig visst leva och nu vill de också komma hit..." ungefär så.

Men här har vi alltså en som VILL bli hemskickad och som är DÖMD FÖR MORD.
Inte ens honom kan vi skicka ut.
Det visar ju var ribban ligger.

Patetiskt.

Och detta kallar i stort sett samtliga politiker i riksdagen för en "stram" och "hård" invandringspolitik.
Citera
2026-07-31, 16:39
Medlem
Citat:

svar på varje delfråga.

Sorry glömde svara på: "Vi kan inte ha ett system som skickar ut signal att: Lyckas du bara ta dej hit så kommer vi aldrig kunna skicka hem dej mot din vilja. Det är en mycket stark magnet för tredje väldens fattiga" - Det där känns lite som ett narrativ att INGEN som kommer hit endast vill vara här tillfälligt, tills situationen i hemlandet är säkrare...samt att INGEN som kommer hit vill bidraga och göra rätt för sig....utan ENDAST vill begå brott och ställa till det - Och så är det ju inte riktigt. Jag vill bara understryka detta, då jag ändå uppfattar dig som en öppensinnad och inlyssnande person. Men nog om det!

Jag tror inte att särskilt många som funderar över att ev. komma till Sverige har någon vidare insyn eller kunskap om Sveriges straff- eller asyl/migrationsrättsliga system (och allra minst om EU-rättsliga frågor). Så jag tror inte du behöver vara orolig - Och skulle det vara så att man har detaljkunskap så vet man ju isåfall att "möjligheten att aldrig kommer kunna skickas hem" innebär ett liv på häkte, anstalt eller förvar. Tänker du att det lockar folk?

Slutligen vill jag också säga att anledningen till "att Sverige aldrig kan skicka hem dessa personer" är ju inte Sverige i sig - utan de rättsosäkra och ickedemokratiska regimerna. Fokus skall ju riktas dit tycker jag. För hade bara dessa länder "kunnat bete sig" och ta hand om sitt egna folk, så hade ju Sverige kunnat verkställa varenda utvisning...
Citera
2026-07-31, 16:40
Avstängd
Skicka tillbaka han tillsammans med rasförräddaren Johanna Möller. Hon ville smaka på babbekuk, det är vårt ansvar att se till att hennes önskan går i uppfyllelse när hon ligger fastkedjad vid en säng i ett lerhus i kabul. En förstahands inblick till hur fredens religion behandlar kvinnor när vita män inte är omkring för att skydda dom.
Citera
2026-07-31, 16:44
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
I just det här konkreta fallet handlar det om Afghanistan, och sedan talibanerna tog över igen för fem år sedan betalar vi inga biståndspengar till deras regim. Vi kanske skulle kunna erbjuda att börja göra det som en del av en överenskommelse om att ta emot personer vi försöker utvisa dit. En sådan ”bistånd i utbyte mot mottagande av utvisningsdömda” ingick vår nuvarande regering med Somalia, vilket Ekot rapporterade om i höstas. Vår nuvarande regering har vissa betänkligheter mot att låta svenska skattepengar finansiera talibanerna, om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in