Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Jag har förslaget att detta inte är ett svenskt problem utan ett EU problem.
Somalierna skiter i sverige, men inte i EU.
Alla som döms till utvisning skall transporteras till ett centralt EU hub där utvisade väntar
transport. Förslag: Amsterdam, Frankfurt eller annat större flygplats.
Där väntar den dömde med andra utvisade från andra EU länder på transport i ett par dagar
eller i ett par år. Allt hänger på om EU lyckas pressa länderna till att samarbeta.
Först och främst skall sägas att det har beslutats på EU-nivå att några fåtal "utvisningsläger" (återvändandehubbar), för utvisade från EU, skall öppnas. Man vet inte när, och inte i vilka länder dessa skall ligga, men uppgifter säger att det kan bli i Kazakstan och Uzbekistan. Det som gör att detta är en känslig, och juridiskt knepig, fråga är att medlemsländerna skulle tappa sin suveränitet, vilket i förlängningen skulle innebära rättssäkerhetsbrister för den enskilde. I detta ligger bl.a att avtalet innefattar en förvarstid som är längre och mer ingripande än vad internationell praxis tillåter. Detta gör att många medlemsländer inte kommer ställa upp på att skicka utvisade till dessa utvisningsläger - och man vet i nuläget heller inte hur EU-domstolen och Europadomstolen kommer ställa sig i frågan. Dock har iallafall Sverige ställt sig positiva till detta.
Slutligen: På temat
"Där väntar den dömde med andra utvisade från andra EU länder på transport i ett par dagar eller i ett par år" så undrar jag hur du ser på just tidsaspekten ur ett rättssäkerhetsperspektiv? Om man exempelvis tar Sveriges utlänningslag/tolkning så säger ju den att en person får hållas förvarstagen i
max 2 månader. Om synnerliga skäl föreligger så kan detta utökas till
3 månader. När det sedan handlar om fall där någon inte vill samarbeta för att beslutet om utvisning eller avvisning ska kunna verkställas kan personen sitta i förvar upp till
12 månader.
När det sedan gäller personer som dömts till utvisning p.g.a brott så finns så finns ingen övre tidsgräns, vilket betyder att dom kan sitta förvarstagna i väntan på utvisning efter avtjänat straff i princip hur länge som helst. Dock måste det då föreligga
synnerliga skäl för att fortsatt hålla vederbörande förvarstagen efter avtjänat straff. Konkret krävs då att det pågår ett löpande, relevant och aktivt verkställighetsarbete utan längre avbrott. Att det finns utsikter för att utvisningen kan verkställas inom överskådlig tid. Samt att det skall vara proportionerligt. Dvs att frihetsberövandet inte får pågå under längre tid än vad som är rimligt med hänsyn till syftet med förvaret.
Det jag undrar är vad du anser att man skall göra med dessa "hubb-placerade" personerna efter 2-3 månader, efter 12 månader eller när det inte längre finns synnerliga skäl? ....och innan du tömmer arsenalen och svarar att dom skall kunna sitta där "hur länge som helst" så vill jag att du inberäknar att detta även kommer handla om icke brottsdömda, familjer med barn samt äldre/sjuka personer.