2026-07-31, 15:13
Medlem
Har varit i Köpenhamn fler gånger, som dom flesta i södra Sverige.
Tycker nog att det var synd att Kalmarunionen upplöstes, det hade varit bättre att ha Köpenhamn som huvudstad är kloaken Stockholm.
2026-07-31, 15:17
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Din dissning av Gamla stan som är ett unikt världsarv generar mig. Grejen är ju att Europa bombats sönder men inte Stockholm.

Men visst, dissningar av Sverige är väldigt svenskt, så du är säkerligen helsvensk.
Det är synd att den inte är dubbelt så stor . Som det är nu så är det mest ett turisthål och som ö så finns det ingen dynamisk relation till vanliga vardagsstockholmare, likt exempelvis Nybroviken har.
Senast redigerad av Pedri 2026-07-31 kl. 15:25.
2026-07-31, 15:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
Det är synd att den inte är dubbelt så stor . Som det är nu så är det mest ett turisthål och som ö så finns det ingen dynamisk relation till vanliga vardagsstockholmare, likt exempelvis Nybroviken har.
Gamla Stan är levande. Jag är Stockholmare, jag går visst i Gamla stan, till restaurangerna. Butikerna är turistfällor men det är ju oerhört kul att se dem på rad som turist får jag anta. Finns mycket mer bortom Gamla stan med nya Slussen-bygget eller varför inte vattnet norr om där man kan gå till Stadshuset.

Ett 20-tal dagar per år med bra väder så är Västerlånggatan eller Nygatan så fulla med människor att man bara ser huvuden så långt ögat kan nå och får går axel vid axel. Det är enda stället i Sverige där det händer.
2026-07-31, 15:29
Medlem
Citat:
Nej, det finns inget "Gamla stan" i Köpenhamn. Ströget är t.ex fint men det är ju inte finare än jämngamla gator i Stockholm i t.ex Birkastan.

Stockholm är självklart vackrare än CPH tack vare vattnet och att det är kuperat medans CPH är skåne-platt, men visst är CPH en av världens bästa städer att bo i.

Här en typisk Stockholmsbild, Skinnarviksberget som jag bor nära. Jag utmanar vem som helst att länka en lika fin bild från CPH eller Berlin.
https://www.swedentips.se/wp-content/uploads/2023/12/skinnarviksberget_2022_02.jpg
Givetvis har Köpenhamn ett "Gamla stan", din stockholmsråtta - men det hade du väl inte ens accepterat ifall det så hette Den Gamle By och var mikroskopiskt litet som Gamla stan i Stockholm. Indre By är över TOLV GÅNGER SÅ STORT som Stockholms lilla museikuliss på 0,36 kvadratkilometer. Att det finns folk som verkar hålla Stockholms lilla turistö som "pärlan i Skandinavien" är smärtsamt att skåda. Självklart är Köpenhamn slitet numera, men det kan de tacka beslut och icke-beslut i Stockholm för till väldigt stor del.

Din bild bevisar exakt min poäng. Du försöker försvara Stockholm som storstad genom att länka en bild på en tom berghäll, lite vatten och några träd. Vyn är känd, inte vacker. Det vackra på din bild är alltså den orörda naturen.. inte stockholmarnas urusla arkitektur eller obefintliga stadspuls.

Och vi befinner oss givetvis i Korpen gällande Stockholm, Berlin och Köpenhamn. TS är inne på att Stockholm troligtvis vunnit VM-guld gällande alla städer, inte bara huvudstäder.. skrämmande. Då måste vi vara ärliga med.
Senast redigerad av DeFiredragon 2026-07-31 kl. 15:32.
2026-07-31, 15:29
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Tycker nog att det var synd att Kalmarunionen upplöstes, det hade varit bättre att ha Köpenhamn som huvudstad är kloaken Stockholm.
Du kan ju flytta och bli dansk och börja röka cigaretter och ta en drink i badhuset när du är där med barnen och simmar.
2026-07-31, 15:32
Medlem
Citat:
Gamla Stan är levande. Jag är Stockholmare, jag går visst i Gamla stan, till restaurangerna. Butikerna är turistfällor men det är ju oerhört kul att se dem på rad som turist får jag anta. Finns mycket mer bortom Gamla stan med nya Slussen-bygget eller varför inte vattnet norr om där man kan gå till Stadshuset.

Ett 20-tal dagar per år med bra väder så är Västerlånggatan eller Nygatan så fulla med människor att man bara ser huvuden så långt ögat kan nå och får går axel vid axel. Det är enda stället i Sverige där det händer.

Näst efter Gamla stan är Riddarholmen en verklig pärla. Helt underbart och vatten runtom.
2026-07-31, 15:33
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeFiredragon
Givetvis har Köpenhamn ett "Gamla stan", din stockholmsråtta - men det hade du väl inte ens accepterat ifall det så hette Den Gamle By och var mikroskopiskt litet som Gamla stan i Stockholm. Indre By är över TOLV GÅNGER SÅ STORT som Stockholms lilla museikuliss på 0,36 kvadratkilometer. Att det finns folk som verkar hålla Stockholms lilla turistö som "pärlan i Skandinavien" är smärtsamt att skåda. Självklart är Köpenhamn slitet numera, men det kan de tacka beslut och icke-beslut i Stockholm för till väldigt stor del.

Din bild bevisar exakt min poäng. Du försöker försvara Stockholm som storstad genom att länka en bild på en tom berghäll, lite vatten och några träd. Vyn är känd, inte vacker. Det vackra på din bild är alltså den orörda naturen.. inte stockholmarnas urusla arkitektur eller obefintliga stadspuls.

Och vi befinner oss givetvis i Korpen gällande Stockholm, Berlin och Köpenhamn. TS är inne på att Stockholm troligtvis vunnit VM-guld.
Sorry men du råkar prata med en f.d. Malmöbo som spenderat många timmar i Köpenhamn. Den gamle by är ett museum och Gamla stan är en LEVANDE del av Stockholm där det bor människor och jag äter lunch, i hus som är byggda för 500 år sedan, med 10.000-tals turister varje dag på sommaren.

Den stadspuls som finns i Danmark är cyklar och massor med bilar, medans man gärna går i Stockholm.

Noterar Noll länkar till en fin vy över Köpenhamn. För det finns inte, den är helt platt, man ser inte vattnet, och byggnaderna är inget speciellt.

Jag rekommenderar dig en tripp till Stockholm för du har aldrig varit här. Ändå roligt att se att Stockholm är så viktigt för dig att du måste hitta på saker.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-31 kl. 15:36.
2026-07-31, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Det bästa vore om vi knoppade av Skåne och gav bort det till Danmark. Då är ordningen återställd. Skåne är inte Sverige.
2026-07-31, 15:41
Medlem
Pedris avatar
Citat:

Och vi befinner oss givetvis i Korpen gällande Stockholm, Berlin och Köpenhamn. TS är inne på att Stockholm troligtvis vunnit VM-guld gällande alla städer, inte bara huvudstäder.. skrämmande. Då måste vi vara ärliga med.
Södermalm är den enda stadsdelen som har en tillfredsställande storlek, som känns som att man blir helt insvept i den. Vasastan tar slut för tidigt norrut, Östermalm tar slut för tidigt österut. Gamla stan tar slut för tidigt i alla väderstreck. Och på nedre Norrmalm så bor det knappt folk.
2026-07-31, 15:47
Medlem
Mikaelias avatar
Stockholm är en vacker men otroligt tråkig stad som består av massa inflyttade norrländningar, dalmasar och östgötar..
De som är födda i Stockholm är extremt ängsliga om man jämför med Göteborgare eller Malmöiter. Dessutom ligger Stockholm helt fel borta i öst. Finns absolut ingen anledning för mig att besöka Stockholm förutom i arbetet när det är närmre till Köpenhamn.
2026-07-31, 15:49
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Sorry men du råkar prata med en f.d. Malmöbo som spenderat många timmar i Köpenhamn. Den gamle by är ett museum och Gamla stan är en LEVANDE del av Stockholm där det bor människor och jag äter lunch, i hus som är byggda för 500 år sedan, med 10.000-tals turister varje dag på sommaren.

Den stadspuls som finns i Danmark är cyklar och massor med bilar, medans man gärna går i Stockholm.

Noterar Noll länkar till en fin vy över Köpenhamn. För det finns inte, den är helt platt, man ser inte vattnet, och byggnaderna är inget speciellt.

Jag rekommenderar dig en tripp till Stockholm för du har aldrig varit här. Ändå roligt att se att Stockholm är så viktigt för dig att du måste hitta på saker.
Du måste trolla. Indre by är Köpenhamn med allt vad det innebär. Stora lyxiga hotell, sunkiga barer för lokala alkisar, trendiga nattklubbar, bordeller. Gamla stan är restauranger och turistshoppar.

Det bor 3000 i Gamla stan, i Indre by så bor det 60 000. Alltså 20 gånger så många faktiska riktiga invånare.
Senast redigerad av Pedri 2026-07-31 kl. 16:14.
2026-07-31, 15:49
Medlem
Citat:

Oj, där gick det snabbt, eller förstår du verkligen inte vad jag menade med det fetade? Sötnöt där.
Citat:
Givetvis har Köpenhamn ett "Gamla stan", din stockholmsråtta - men det hade du väl inte ens accepterat ifall det så hette Den Gamle By och var mikroskopiskt litet som Gamla stan i Stockholm.
Du vill att jag ska googla fram vanliga bilder från de pissiga städerna och jämföra det med din "natursköna" bild som florerar i varenda budgetrulle som finns där alla utom stockholmarna själva cringar sönder. Det kan du göra själv om du är så besatt av ursusel arkitektur ala Stockholm.
Citat:
Ett sådant här patetiskt svar bekräftar verkligen att du är en råtta från kloaken, ni har verkligen svårt att sluta skylta med er idioti.
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
Södermalm är den enda stadsdelen som har en tillfredsställande storlek, som känns som att man blir helt insvept i den. Vasastan tar slut för tidigt norrut, Östermalm tar slut för tidigt österut. Gamla stan tar slut för tidigt i alla väderstreck. Och på nedre Norrmalm så bor det knappt folk.
Håller med om att Södermalm ändå är det som höjer betyget lite gällande staden.
Senast redigerad av DeFiredragon 2026-07-31 kl. 15:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in