Citat:
Ursprungligen postat av
DeFiredragon
Givetvis har Köpenhamn ett "Gamla stan", din stockholmsråtta - men det hade du väl inte ens accepterat ifall det så hette Den Gamle By och var mikroskopiskt litet som Gamla stan i Stockholm. Indre By är över TOLV GÅNGER SÅ STORT som Stockholms lilla museikuliss på 0,36 kvadratkilometer. Att det finns folk som verkar hålla Stockholms lilla turistö som "pärlan i Skandinavien" är smärtsamt att skåda. Självklart är Köpenhamn slitet numera, men det kan de tacka beslut och icke-beslut i Stockholm för till väldigt stor del.
Din bild bevisar exakt min poäng. Du försöker försvara Stockholm som storstad genom att länka en bild på en tom berghäll, lite vatten och några träd. Vyn är känd, inte vacker. Det vackra på din bild är alltså den orörda naturen.. inte stockholmarnas urusla arkitektur eller obefintliga stadspuls.
Och vi befinner oss givetvis i Korpen gällande Stockholm, Berlin och Köpenhamn. TS är inne på att Stockholm troligtvis vunnit VM-guld.
Sorry men du råkar prata med en f.d. Malmöbo som spenderat många timmar i Köpenhamn. Den gamle by är ett museum och Gamla stan är en LEVANDE del av Stockholm där det bor människor och jag äter lunch, i hus som är byggda för 500 år sedan, med 10.000-tals turister varje dag på sommaren.
Den stadspuls som finns i Danmark är cyklar och massor med bilar, medans man gärna går i Stockholm.
Noterar Noll länkar till en fin vy över Köpenhamn. För det finns inte, den är helt platt, man ser inte vattnet, och byggnaderna är inget speciellt.
Jag rekommenderar dig en tripp till Stockholm för du har aldrig varit här. Ändå roligt att se att Stockholm är så viktigt för dig att du måste hitta på saker.