2026-07-31, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jo jag tycker också Södermalm är en trevlig stadsdel har vänner där men när var du i Köpenhamn senast?
Fyra år sedan.
2026-07-31, 13:00
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
säger han som ger en film 0/10 utan ha sett den för att det eventuellt är skådespelare mörkare än mjölk i den.

mångfald är det som gör en storstad.
Eventuellt? Det var fastställt sedan länge att det var en neger som spelade en vit karaktär. Man behöver inte se en film för att veta vilka som är med i den.

OnT: mångfald är en sak, men nu menar jag mer den stereotypa "blatten" alltså en ung stöddig, allmänhet otrevlig och ofta kriminell individ från mellanöstern eller afrika. Såg rätt många som skulle passa in på den beskrivningen i Stockholm. Man ville helst inte vara ute efter mörkrets infall
2026-07-31, 13:09
Avslutad
Vilket trams. En mångkulturell dyr dyngstack. I en avsides del av världen med kallt klimat. Finns inte mycket gott att säga.
2026-07-31, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Billigaste ölen på Crazy Horse Sveavägen kostar FYRTIO SEX kronor!!!

Min källa är personalen på krogen själv.

Du har avslöjat dig med att du inte har nån aning vad du pratar om, och lyckas slösa folks tid. Väx upp. Du framstår oseriös (dåligt).
På Crazy kostar billigaste 37kr Sveavägen. På Black Elk Sveavägen 32kr, 50 cl 42kr.
Poängen är att en öl inte kostar en hundring som påstods.
Senast redigerad av lavsduns 2026-07-31 kl. 13:32. Anledning: Tillägg
2026-07-31, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Fast kom du på det just nu. Att bedöma huvudstäders energi mitt i sommaren. Är ju generellt dränerat på de som bor där (de är utomlands eller på sina sommarställen), butikerna är stängda (öppet typ Åhlens) och fullt av turister (förvirrade, i hawaiskjortor och med kameror på magen). Vilken "energi", bögparaden i helgen? Forum "Kultur & Media - sociala medier"? Vad menas?
Alla butiker öppna. Inte en enda Hawaii skjorta, stockholmare stannar ofta i stan på sommaren underbar sommarstad. Vardagsenergin varje dag året runt, men nog bäst på sommaren.
2026-07-31, 13:34
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Gamla stan är fint men det är knappast då unik som man vill få det till. Det finns mängder av gamla städer i Europa.
Din dissning av Gamla stan som är ett unikt världsarv generar mig. Grejen är ju att Europa bombats sönder men inte Stockholm.

Citat:
https://samverkanigamlastan.se/varldsarv/
Gamla stan är en av Europas bäst bevarade och mest levande medeltida stadskärnor, som dessutom bär på ett unikt symbolvärde för en hel nation. Dess unika kombination av historia, arkitektur, handelstradition och geografiskt läge mellan Mälaren och Saltsjön gör den till en självklar kandidat för världsarvsstatus.
Men visst, dissningar av Sverige är väldigt svenskt, så du är säkerligen helsvensk.
2026-07-31, 13:40
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
På vilket sätt är arbetsmarknaden mer av ett helvete i Stockholm jämfört med på andra orter?
I de branscher jag var i då jag flyttade respektive kom tillbaka, var skillnaden stor mot mindre orter med kontaktnät, för att inte tala om villkoren i andra länder.
2026-07-31, 13:44
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeFiredragon
Nej, jag pratar om städer som hade burit upp någon form av heder ifall det hade varit Sveriges huvudstad istället för Stockholm där Berlin är ett extremexempel med tanke på hur kontextberoende den staden är gällande dess "förfall". Vi hade kunnat leva med Berlinstockholm om vi vetat att skiten låg på sump, doftade illa hela tiden, staden varit mer eller mindre helt bombad, desperat försök att bygga upp något nytt, märkliga kulturer som tar fart och så vidare. Men nu är faktiskt Stockholm just Stockholm. Och Berlin är bättre än Stockholm.

Jo, tack, jag har varit i Gamla stan, inte direkt något som imponerar. Ska vi ens sjunka så avgrundslågt att jämföra Gamla stan i Stockholm med till exempel byn i Köpenhamn. En stad som varit dramatiskt mycket mer utsatt för krig och förstörelse än Stockholm där arkitekterna suttit och.. ja.. vad har dom gjort egentligen?

Och jag vill inte bo i Brugge, men det är alltid uppskattat att uppleva en stad som är designad av människor som inte är förståndshandikappade.
Nej, det finns inget "Gamla stan" i Köpenhamn. Ströget är t.ex fint men det är ju inte finare än jämngamla gator i Stockholm i t.ex Birkastan.

Stockholm är självklart vackrare än CPH tack vare vattnet och att det är kuperat medans CPH är skåne-platt, men visst är CPH en av världens bästa städer att bo i.

Här en typisk Stockholmsbild, Skinnarviksberget som jag bor nära. Jag utmanar vem som helst att länka en lika fin bild från CPH eller Berlin.
https://www.swedentips.se/wp-content/uploads/2023/12/skinnarviksberget_2022_02.jpg
2026-07-31, 13:47
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
På Crazy kostar billigaste 37kr Sveavägen. På Black Elk Sveavägen 32kr, 50 cl 42kr.
Poängen är att en öl inte kostar en hundring som påstods.

Jag pratade med personalen, och dom kanske inte förstog att det rörde sig om billigate ölen, dvs inklusive 40cl, och dom sa till mig 46 kronor. Är inte där, så kan inte verifiera, men skitsamma.

För det andra så är poängen att en person mellan 20 och 30 års åldern finner sådana ställen bra, medans äldre finner dom skit, därav "sunkhak" och priset på godtagbara ställen är 80-100 kr.

Två ting kan vara sanna.
2026-07-31, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Jag pratade med personalen, och dom kanske inte förstog att det rörde sig om billigate ölen, dvs inklusive 40cl, och dom sa till mig 46 kronor. Är inte där, så kan inte verifiera, men skitsamma.

För det andra så är poängen att en person mellan 20 och 30 års åldern finner sådana ställen bra, medans äldre finner dom skit, därav "sunkhak" och priset på godtagbara ställen är 80-100 kr.

Två ting kan vara sanna.
Medelåldern på Crazy ligger på 55+. Lägre på kvällar. Väldigt få ställen där ölen kostar
Närmare 100
Senast redigerad av lavsduns 2026-07-31 kl. 14:17.
2026-07-31, 14:02
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Eventuellt? Det var fastställt sedan länge att det var en neger som spelade en vit karaktär. Man behöver inte se en film för att veta vilka som är med i den.

OnT: mångfald är en sak, men nu menar jag mer den stereotypa "blatten" alltså en ung stöddig, allmänhet otrevlig och ofta kriminell individ från mellanöstern eller afrika. Såg rätt många som skulle passa in på den beskrivningen i Stockholm. Man ville helst inte vara ute efter mörkrets infall

haha, läskigt!
farligare att köra bil, undviker du det också?
2026-07-31, 14:25
Medlem
Håller verkligen med.
Märks att det är ett gäng bittra bönder i det här forumet.

Stockholm är otroligt vackert och det säger jag som Göteborgare.
(Gbg är dock lite vackrare )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in