2026-07-31, 15:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du som sagt för dum för att fatta…
Ingen har sagt att det är olagligt att laga mat berusad, för det är INTE det saken handlar om. Utan att man har ansvar att inte bete sig oaktsamt oavsett om man är berusad eller inte.

Snubben betedde sig oaktsamt p g a han var berusad, han har fortfarande ansvar för sina handlingar även om han är berusad, i synnerhet när han själv valt att medvetet berusa sig.

Oj vilka tramsiga halmgubbar du vräker dig med…
Ingen har sagt att det finns nåt juridiskt hinder att berusa sig. Men det finns juridiska krav på att du har eget ansvar för vad du gör om du berusar dig. Snubben valde själv att berusa sig, det bidrog till att han betedde sig oaktsamt och fick konsekvensen att han dömdes som ansvarig för det.

Så det påstår du att du har, kan du då vänligen länka till tingsrättens handlingar i aktuell sak och domslutet, så vi kan syna det.

Herreguuuud, du tar priset som galenpanna….

Du ser ingen skillnad mellan att sätta på ugnen på lämplig temp för att tillaga nåt som enligt recept ska ta flera timmar. Mot att hälla olja i en kastrull/panna uppe på spisen och full fart på plattan för att få upp oljan i frityrtemp och lämna detta utan tillsyn….?

1. Det är normalt att tillaga mat i ugn i flera timmar, då temperaturen är under kontroll och i ett slutet säkert utrymme. Därför behövs normal heller inte kontinuerlig tillsyn

2. Att fritera på spisen är välkänt att det medför mycket högre risker för brand och att det därför krävs i princip kontinuerlig närvaro och översikt. Ergo, lämna aldrig spisen utan uppsikt, och lämna för fan inte köket oavsett berusad eller inte.
OM något skulle ske som är det överhängande risk att man döms som oaktsam och vårdslös just för att man lämnade köket, man brast alltså i den uppsikt man anses skall ha över i princip kokande olja på spisen, oavsett om man var nykter eller inte. Men då det är välkänt att berusning försämrar omdömet etc, så kommer berusning att anses som en besvärande faktor, och inte som nån förmildrande omständighet.

Det sjuka är att du helt ignorerar när jag förklarar för dig vad tingsrätten ansåg var oaktsamt.

Jag skriver igen:
Det oaktsamma bestod, enligt tingsrätten, att han lämnat köket. Med den logiken så är alla som någonsin lämnat köket med något i ugnen oaktsamma. Vilket är helt befängt.

Vad som däremot är helt sinnessjukt är att du skriver dessa enormt långa svammel inläggen om saker som är helt irrelevanta till saken och spinner iväg i alla möjliga sorters fantasier, för att du har något autistiskt behov av att "ha rätt" och "vinna diskussionen", när du bara framstår som sinnesförvirrad.
Citera
2026-07-31, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Att lämna rummet var ju det som ansågs vara oaktsamt. Vilket är helt befängt resonerat. Alla som lämnar sina kök medans det tillagas är ju inte oaktsamma. Har du aldrig lämnat köket med ungnen på? Eller potatis/pasta/ris som kokar?

Jag har redan förklarat att detta inte gäller "alla som lämnar sina kök medan det tillagas", eftersom det inte är vad som hänt. Detta rör en betydande mängd olja som hettas upp i en vanlig kastrull, och utan andra matvaror som kan hålla temperaturen tillbaka. Utöver att det kan börja brinna snabbt så rör det sig om sekunder för att hinna släcka elden med ett lock. Du måste väl förstå distinktionen? Eller har du inte börjat hemkunskap i skolan än?

Citat:
Och ändå käftar du emot när jag flera gånger sagt hur det är tingsrätten resonerat och varför det är helt befängt.... testa att läsa först, posta sen

Skicka länk då så lovar jag att jag tar mig en titt. Hittar jag någon lösning för GM så skriver jag den här så kan du höra av dig till honom och hjälpa till med en överklagan.
Citera
2026-07-31, 15:31
Medlem
Citat:
Det sjuka är att du helt ignorerar när jag förklarar för dig vad tingsrätten ansåg var oaktsamt.

Det har jag inte alls, men dina förklaringar är så korkade att man tror ett barn sitter och svamlar

Citat:
Jag skriver igen:
Det oaktsamma bestod, enligt tingsrätten, att han lämnat köket. Med den logiken så är alla som någonsin lämnat köket med något i ugnen oaktsamma. Vilket är helt befängt.

Ja det är helt befängt att du är så korkad att du jämställer att tillaga nåt helt normalt i ugnen med att brassa på frityrolja i en panna uppe på spisen

I det första fallet skulle ALDRIG tingsrätten anse det som oaktsamt att lämna köket, för det är helt normalt och säkert att tillaga mat så.

I det andra fallet är det välkänt att det innebär stora risker vilket är orsaken att tingsrätten i det fallet anser det oaktsamt att lämna köket utan uppsikt.

Begriper du verkligen inte detta så är du ta mig fan inte rätt man att avgöra vad som är rätt eller fel i detta fall

Citat:
Vad som däremot är helt sinnessjukt är att du skriver dessa enormt långa svammel inläggen om saker som är helt irrelevanta till saken och spinner iväg i alla möjliga sorters fantasier, för att du har något autistiskt behov av att "ha rätt" och "vinna diskussionen", när du bara framstår som sinnesförvirrad.

Allt jag skrivit i denna tråd är synnerligen relevant, att du inte begriper ens det säger allt vi behöver veta om ditt tillstånd…

Du har stora brister i läsförståelse kan vi konstatera….

Länka domstolens handlingar, domen etc, tack.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-31 kl. 15:38.
Citera
2026-07-31, 15:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag har redan förklarat att detta inte gäller "alla som lämnar sina kök medan det tillagas", eftersom det inte är vad som hänt. Detta rör en betydande mängd olja som hettas upp i en vanlig kastrull, och utan andra matvaror som kan hålla temperaturen tillbaka. Utöver att det kan börja brinna snabbt så rör det sig om sekunder för att hinna släcka elden med ett lock. Du måste väl förstå distinktionen? Eller har du inte börjat hemkunskap i skolan än?

Och jag har förklarat för dig att det är så tingsrätten resonerat. Att du fantiserar ihop annat blir bara tramsigt.

Citat:

Skicka länk då så lovar jag att jag tar mig en titt. Hittar jag någon lösning för GM så skriver jag den här så kan du höra av dig till honom och hjälpa till med en överklagan.

Vadå för länk? Vill GM överklaga så gör han det genom korrekta kanaler, inte via muppar som agerar fejkjurister på internetforum.
Citera
2026-07-31, 15:40
Avstängd
Citat:
Det har jag inte alls, men dina förklaringar är så korkade att man tror ett barn sitter och svamlar

Ja det är helt befängt att du är så korkad att du jämställer att tillaga nåt helt normalt i ugnen med att brassa på frityrolja i en panna uppe på spisen

I det första fallet skulle ALDRIG tingsrätten anse det som oaktsamt att lämna köket, för det är helt normalt och säkert att tillaga mat så.

I det andra fallet är det välkänt att det innebär stora risker vilket är orsaken att tingsrätten i det fallet anser det oaktsamt att lämna köket utan uppsikt.

Begriper du verkligen inte detta så är du ta mig fan inte rätt man att avgöra vad som är rätt eller fel i detta fall

Allt jag skrivit i denna tråd är synnerligen relevant, att du inte begriper ens det säger allt vi behöver veta om ditt tillstånd…

Du har stora brister i läsförståelse kan vi konstatera….

Länka domstolens handlingar, domen etc, tack.

Du är ju handikappad. Läs igenom tråden så ser du själv att tingsrätten har resonerat som så att det är lämna köket som är det oaktsamma. Klarar du inte ens att läsa tråden du postar i så får du nog avstå från att posta, vilket jag rekommenderar eftersom att du outar dig som ett diagnos barn utan läsförståelse
Citera
2026-07-31, 15:43
Medlem
Citat:
Och jag har förklarat för dig att det är så tingsrätten resonerat. Att du fantiserar ihop annat blir bara tramsigt.

Styrk det du har förklarat. Jag har bara sett länken i trådstarten och den återger inte rättens fulla resonemang.

Citat:
Vadå för länk? Vill GM överklaga så gör han det genom korrekta kanaler, inte via muppar som agerar fejkjurister på internetforum.

En länk som återger rättens resonemang kring vad som är oaktsamt vid matlagning. Annars slåss du mot halmgubben att rätten anser det vara oaktsamt att lämna köket när man lagar mat, medan rätten mycket väl kan ha resonerat att det är oaktsamt att lämna köket när man hettar upp olja i en kastrull.
Citera
2026-07-31, 15:45
Medlem
Citat:
Du är ju handikappad. Läs igenom tråden så ser du själv att tingsrätten har resonerat som så att det är lämna köket som är det oaktsamma. Klarar du inte ens att läsa tråden du postar i så får du nog avstå från att posta, vilket jag rekommenderar eftersom att du outar dig som ett diagnos barn utan läsförståelse

Jag har läst hela tråden, jag har förstått vad det står i den.

Dina egna fabler och vanföreställningar väger inte tungt i denna sak.

Då du inte tycks ha mer intresse för att länka tingsrättens handlingar och dom i denna sak, annat än att påstå att du ska ha läst domen, så kan vi hålla det för synnerligen sannolikt att du far med osanning om att du läst domen i sin helhet, till det att du länkar till nämnda handling.
Citera
2026-07-31, 15:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Styrk det du har förklarat. Jag har bara sett länken i trådstarten och den återger inte rättens fulla resonemang.

Det står klart och tydligt i TS länk. Testa att läsa innan du postar.

Citat:
Men rätten konstaterar att det inte spelar roll om han somnat eller svimmat. Genom att lämna en panna med het olja på spisen och gå till ett annat rum har han uppträtt vårdslöst.

Att lämna köket under matlagning är det som anses oaktsamt. Och det är helt befängt
Citera
2026-07-31, 15:47
Avstängd
Citat:
Jag har läst hela tråden, jag har förstått vad det står i den.

Dina egna fabler och vanföreställningar väger inte tungt i denna sak.

Då du inte tycks ha mer intresse för att länka tingsrättens handlingar och dom i denna sak, annat än att påstå att du ska ha läst domen, så kan vi hålla det för synnerligen sannolikt att du far med osanning om att du läst domen i sin helhet, till det att du länkar till nämnda handling.

Det står klart och tydligt i länken i första inlägget:

Citat:
Men rätten konstaterar att det inte spelar roll om han somnat eller svimmat. Genom att lämna en panna med het olja på spisen och gå till ett annat rum har han uppträtt vårdslöst.

Alltså att lämna köket var det oaktsamma. Inget annat.
Citera
2026-07-31, 15:50
Medlem
Citat:
Det står klart och tydligt i TS länk. Testa att läsa innan du postar.

Ja det gjorde det ju faktiskt. Tack för rättelsen och ursäktar att jag inte läste ordentligt.

Citat:
Att lämna köket under matlagning är det som anses oaktsamt. Och det är helt befängt

När jag nu har läst ordentligt så står det ju faktiskt (och jag citerar ur artikeln här)

"Men rätten konstaterar att det inte spelar roll om han somnat eller svimmat. Genom att lämna en panna med het olja på spisen och gå till ett annat rum har han uppträtt vårdslöst."

Man har alltså specifikt hänvisat till "att lämna en panna med het olja på spisen". Inte matlagning i allmänhet.

Du kanske skulle ha läst artikeln lite bättre själv?
Citera
2026-07-31, 15:50
Medlem
Citat:
Det står klart och tydligt i länken i första inlägget:

Alltså att lämna köket var det oaktsamma. Inget annat.

Ah… du tror att det som står i den länkade artikeln skulle vara det fullständiga domslutet…?
Nu är det pajashumor på nya nivåer från dig…
Citera
2026-07-31, 15:52
Avstängd
Citat:
Ah… du tror att det som står i den länkade artikeln skulle vara det fullständiga domslutet…?
Nu är det pajashumor på nya nivåer från dig…

Det är det vi har att förhålla sig till. Menar du att tidningen ljuger? Eller blev det bara jobbigt för dig när du inte ens läst första länken i första inlägget innan du börjar dampa loss totalt? Diagnosbarn som sagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in