2026-07-31, 14:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerPritt
Jag ser mycket spekulationer om pappans potentiella skuld. Vet man att han som körde, eller är det gissningar?
Det är gissningar och antaganden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Om jag förklarar det på autistiska. Små fartyg och segelfartyg har inte rätt att pressa ut stora fartyg på farligt vatten. Fattar du nu?

Både med och utan små fartyg och segelfartyg i närheten kan fraktfartyg vara tvungna att avvika från styrbordsidan av farleden.

Om du vill ha något sagt så skriv det då ditt spån. Du är ju helt ute och cyklar i din tolkning och har blivit tillrättavisad av minst en yrkesman.

Du har uppenbarligen noll insikt i vilka faktorer sjömän på större fartyg behöver ta i beaktande vid navigering inomskärs.
Citera
Medlem
Citat:
Exakt var har olyckan skett då? Skicka ett AIS-spår.

Jag vet inte exakt var olyckan skett. Men sannolikt är det i farleden direkt väster om ön Katten, och då strax öster om farledens mittlinje.

Du kan se sjökortet på sajten Skippo.

Eller på google maps ungefär här.

https://maps.app.goo.gl/3zEFHHkqSw1Xq9Wd7
Citera
2026-07-31, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerPritt
Jag ser mycket spekulationer om pappans potentiella skuld. Vet man att han som körde, eller är det gissningar?

Du kanske tror att det var den typ 5-åriga sonen som körde? Eller mamman som blev instängd i båten vid kollisionen? Ett alternativ är ju faktiskt att ingen körde, pappan kanske hade somnat. Det är ju en tänkbar förklaring till att man inte ser ett stort lastfartyg.
Citera
2026-07-31, 14:32
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag vet inte exakt var olyckan skett. Men sannolikt är det i farleden direkt väster om ön Katten, och då strax öster om farledens mittlinje.

Du kan se sjökortet på sajten Skippo.

Eller på google maps ungefär här.

https://maps.app.goo.gl/3zEFHHkqSw1Xq9Wd7

Ungefär är inget bra svar. Där jag tror att olyckan skett, finns hur mycket utrymme som helst för handelsfartyget att ta andra rutter. Dock är det inte det som är problemet i det här fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Om jag förklarar det på autistiska. Små fartyg och segelfartyg har inte rätt att pressa ut stora fartyg på farligt vatten. Fattar du nu?

Det finns några troll i tråden som aldrig kommer att förstå ens de enklaste och mest grundläggande saker. Det ligger i trollens natur

Icke desto mindre har du helt rätt. Ett fartyg som snipan i detta fallet får inte hindra ett skepp som i detta fallet att säkert passer igenom den trånga passagen vid ön Katten så som måste ha varit fallet här.
Det är därför lite märkligt, tycker jag, att åklagaren går ut med information om misstankar emot skeppets kapten men inte säger något om eventuella misstanker emot snipans kapten.
Citera
Medlem
Citat:
Skicka ett AIS-spår så ritar jag ut det.

Vad är det du ska rita ut om du redan fått ett ais-spår?

Kan du inte fixa ett ais-spår själv?

Om det är farledsgränsen du vill rita ut, varför kan du inte göra det utan ett ais-spår?

Dessutom fråntar det inte fritidsbåtens skyldigheter att hålla undan enligt regel 9 om fraktfartyget inte

Huruvida det är trång farled eller inte avgörs inte av det större fartygets exakta placeringi farleden utan av bredden på det navigerbara vattnet, fartygets storlek och manövreringsförmåga och andra navigatoriska begränsningar.

Resultatet skulle kunnq bli att båda fartygen bryter mot regel 9 men där fritidsbåtens brott ses allvarliga förutsatt att de självmant satt sig i den situationen. Inte att man bortser från regel 9 öht.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-07-31 kl. 14:40.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Du svarade inte på frågan. Du sa de inte hade hållit ”säkerhetsavstånd” och då var min enkla fråga TILL VAD?
En båt man inte ser?

Väjningsregler , sänka fart etc var inte det jag frågade efter.
Ej heller finns ”bestämda körfält”. Det finns en farled å är man ett stort fartyg går man så nära mitten av farleden som möjligt.

M
Frågan kvarstår. ”Säkerhetsavstånd till VAD?

Vad är det du inte fattar? Det finns andra regler för frakskepp är vad din lilla segelbåt har. Eftersom det inte har zoner som du sa, så ska ändå frakskeppet hålla sig i den utmärkta allmänna farleden speciellt i de lotsleder som sjöfartsverket satt ut. För att följa följa sjövägsreglernas anvisningar för tunga fartyg. Så jag upprepar igen då fakta som gäller.
"Fartyg med stort djupgående eller kommersiell last måste hålla sig inom det uppmärkta farledsområdet som anpassats för yrkestrafik." Du kan alltså inte ut och svaja utanför det "säkerhetsavståndet" som du verkar tro, bara för du inte ser någon båt.
Citera
2026-07-31, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Om han kan dömas törs jag ej säga men gissar på att han ej kan dömmas

Jag skulle vilja påstå att han rent juridiskt absolut kan dömas, men också att jag här 99% säker på att han i ett fall som detta inte kommer att dömas. Hur rätt det än skulle kunna tänkas ha varit.
Citera
2026-07-31, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafSinclair
Jag kan inte annat än notera att man har lagt väldigt stora resurser på att hitta de avlidna och få upp dem. Vilket står i bjärt kontrast till Estoniakatastrofen där man vägrade ta upp avlidna.

Man undrar lite varför det var så viktigt nu men det var inte viktigt då.

Alltså, det var viktigt då, och nej det förloppet var inte utan misstag. Men äpplen och päron, risk vs nytta. Dels 30 år sen, har hänt mkt tekniskt sett, men också höst, kallt vatten, stormvindar, 41 km från land, mer än dubbelt så djupt och så långt mkt större båt och mer komplicerat att söka/gå in i och avliden passagerare skulle inte ge mer svar till händelseförloppet. Det var både finska och svenska räddningsbåtar och helikoptrar ute och plockade upp offer.

Rent krasst enorm skillnad i resursåtgång och kostnad.
Citera
2026-07-31, 14:35
Medlem
Citat:
Ungefär är inget bra svar. Där jag tror att olyckan skett, finns hur mycket utrymme som helst för handelsfartyget att ta andra rutter. Dock är det inte det som är problemet i det här fallet.

Oj då, din kommentar säger en hel del om din bristande kunskap kring navigation. Det finns ingen annan rutt fartyget kunde ha tagit. Det är ett som är helt säkert. Fartyget kunde ha legat på fel sida farleden, t.ex. men då hade det gjort just det. legat på fel sida farleden. en analys av fartygets position i farleden som jag gjorde, och skrev om för en stund sedan, visar att fartyget, föga förvånande, har haft en exemplarisk positionering i farleden.
Citera
2026-07-31, 14:35
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Kom inte kraftverket in i tråden på grund av hamnen? Eller är du en av dessa som älskar ta trådar off-topic?

Det intressanta i tråden är om oljehamnen tar emot båtar för Vattenfall, nåt de öht inte gjort på decennier.
Sen huruvida man kallar Vattenfall nedlagt eller i en malpåsen de aldrig kommer ta sig ur blir bara ett akademiskt å för tråden ointressant spörsmål
Kemiska industrin Borealis i Stenungsund tar emot fartyg oavsett om kraftverket som är ett kraftverk är i drift eller inte.

Dessutom så går fartyg förbi Stenungsund till och från Uddevalla vare sig kraftverket är ett kraftverk eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in