2026-07-31, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Jag tycker det är omdömeslöst att sprida lögner när det skett en fruktansvärd olycka. Är det lämpligt att lägga skulden på pappan när fartygets kapten har anhållits och är misstänkt för bland annat vårdslöshet i sjötrafik? Är du dum i huvudet?

För övrigt var det varken oväder eller mörker.

Befälhavaren har anhållits för att han inte ska sticka iväg till Ryssland innan de förstått vad som skett. Anledningen till att han är misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik är för att de var tvungna att anhålla honom för något och då är det naturligt att det är vad de anhåller honom för.

Polisen har uttryckligen gått ut och sagt att de anhållit honom just för att han inte ska försvinna innan de vet vad som skett eller så han ska påverka besättningen på något vis.

Det betyder inte mer än så i skrivande stund.

Förstår att du är känslosam när det gäller det här men det är faktiskt viktigare och mer intressant att luska i vad som kan ha skett än att skydda en annan person bara för det är taskigt att insinuera att pappan i det här fallet kan ha gjort fel.
Citera
2026-07-31, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Nu visar du att du är ett AI troll…
Skulle de med Sjövett ha flytväst under däck?

Jag har seglat i 50+ år å ALDRIG har någon någonsin haft på sig flytväst under däck om intentionen är att stanna under däck.

Verkar som du kör på AI spåret igen som rekommenderar att ha flytväst på vid alla tillfällen.
Flytväst ska man såklart alltid ha på sig, bara idioter tar av sig den om dom går in i hytten!
Citera
2026-07-31, 14:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Länka till att pappan är förhörd
Jag läste också någonstans att han är "hörd inledningsvis", så det stämmer nog att han inte är medvetslös.
Citera
2026-07-31, 14:17
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Stämmer absolut inte för större fartyg som behöver kunna ha manövreringsutrymme åt båda håll. Dessa ligger i mitten av farleden så länge de inte får möte av andra större fartyg
Misje låg mitt i farleden mtp olycksplatsen.

Det är helt OK att ligga mitt i farleden, men då anser skepparen att det inte är en trång passage.
Citera
2026-07-31, 14:17
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja som sagt, att du är så imbecill att du forstatt tjatar om egenskaper som är helt utan relevans för fyrnavigering och det aktuella fallet är just det, helt irrelevant, och säger bara allt om din inkompetens och ingenting alls om verkligheten.

För alla andra, som har förmåga att ta till sig information och lära sig. En fyrs vita sektor är den sektor inom vilken man seglar säkert. Är man utanför den vita sektorn är man inte säker. Då ser man antingen rött eller grönt ljus istället och då ska man styra mot den vita sektorn. Den vita sektorn anger alltså inte mitten på farleden, utan den anger farleden där du seglar säkert. Detta gäller alltså i den del av passagen där fyren har sitt syfte. Det gäller t.ex. inte i den vita sektor som leder upp på land där fyren står, så som ett troll i tråden tror. Det gäller inte heller på land på tjörn på motstående sida av farleden från där fyren står på Älgö. Det gäller i passagen förbi Katten, där fyrsektorn syftar till att ge sjöfarara en säker passage.

Tro inte på z-trollet som bara sprider en massa skitsnack och rena lögner efter att detta tydliggjorts så många gånger i tråden.
Kan du sluta med dina AI-kopieringar, det tillför inget.
Dessutom har AI fel, vit sektor kan visst leda över grund eller öar. Det krävs sjökort för att kunna navigera säkert efter fyrar.
Citera
2026-07-31, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Jag tycker det är omdömeslöst att sprida lögner när det skett en fruktansvärd olycka. Är det lämpligt att lägga skulden på pappan när fartygets kapten har anhållits och är misstänkt för bland annat vårdslöshet i sjötrafik? Är du dum i huvudet?

För övrigt var det varken oväder eller mörker.

Jag anser att de båda borde ha sett varandra, både den lilla båten och fartyget!
Citera
2026-07-31, 14:18
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är ju du som tolkar det här med styrbordsidan som en autist. Du har ingen aning om vad formulering med säkert får för betydelse för hela meningen.

Men säg nu. Hur nära Katten skulle Misje Verde gått och var går gränsen av farleden på styrbordsidan, den gränsen som man ska gå så nära som möjligt?

Om jag förklarar det på autistiska. Små fartyg och segelfartyg har inte rätt att pressa ut stora fartyg på farligt vatten. Fattar du nu?
Citera
2026-07-31, 14:19
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag läste också någonstans att han är "hörd inledningsvis", så det stämmer nog att han inte är medvetslös.
Lämnat vissa uppgifter har jag hört, skedde sannolikt när han blev räddad.

Men länka då till dessa påståenden att han är hörd från sjuksängen, så får vi saken ur världen.
Citera
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ja. Eller på grund av väder, vind eller andra omatändigheter. Självklart är det säkrare att ha bra marginaler till grund på bägge sidor om fartyget än bara på ena sidan.

Hur nära Katten menar du att Misje Verde skulle gått för att vara på styrbordsidan av farleden? På deras babordsida hade de långt till några fasta navigatoriska hinder förutom en grön prick...

Skicka ett AIS-spår så ritar jag ut det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vi kan väl säga så här, att när förhållandena är sådana att radarn faktiskt ger ett urskiljbart eko för snipan, så är kortaste avståndet på vilket radarna kan se snipan sannolikt så kort att fartyget inte längre har rimligt med tid för att vidta åtgärd. Dvs, radarn ser i ett sådant fall snipan. Viktigare är väl att konstatera att radarn i så fall ser snipan i ett betydligt tidigare och på mer betryggande avstånd.

Dock ska noteras att det är inte mycket yta som en snipa visar bakåt, som reflekterar radarstrålen i någon avsevärd betydelse. Plastskrov med "alla sidor" vinklade bort från fartyget, likt en stealth-farkost.
Jag menade att det finns ett avstånd framför fartyget som radar inte täcker, hur långt är det på ett ungefär givet höjden på radaren. tex Finlands färjorna dom har alltid tror jag en x-bands radar lågt ned långt fram men vanligvis inte fraktfartyg
Citera
2026-07-31, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Man bärgade alla omkomna man kom åt vid Estonia. Det enda de inte gjorde var att dyka ner och genomsöka vraket efter kroppar, vilket iofs är ett stort undantag i det fallet. Men man vill sällan riskera människor bara för att hämta garanterat dlda

Det simmade ju runt engelska dykare därinne med uppdrag att filma och flytta runt de döda, som i den nya dokumentären sa att de hade kunnat bärga många av de döda med lätthet. Inte alla, men många. En anledning att bärgning ej genomfördes var ju att det skulle bli ”orättvist”, eftersom man inte kunde få upp alla. Då skulle man inte ta upp någon. Sverige i ett nötskal.

Som sagt blev det alldeles för politiskt, samt ytterligare komplicerat av att Estonia låg på internationellt vatten, sjöräddningen leddes av Finland, båten var estnisk och Estland hade knappt hunnit bli ett riktigt land och saknade myndigheter och organisation. Men det allra konstigaste var det där med att dumpa tonvis med grus över vraket. Vem fan kom på den absurda idén kan man fråga sig.
Citera
2026-07-31, 14:20
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Fast i farleder ligger vi normalt cirka mitt det farbara vattnet om dom är under typ en halvmil breda. Det ger utökade möjligheter att välja när det plötsligt ligger en liten motorbåt som fiskar mitt I leden eller nät för den delen. Möter vi ett annat skepp drar man sig ut mot styrbordsidan om inte annat avtalas på radion.

För övrigt helt efterblivet att media skrivet att svarta lådan är säkrad. Snacka om misstänkliggöra. Det som sker är att man tar ut USB minnet som sitter i en kontrollbox, inget mer dramatiskt än så. På den finns all positions info lagrad tillsammans med input från radar, radio och röstinspelning från bryggan.

Exakt. För att de är inte trånga passager. Men då kommer man inte i efterhand och hävdar regel 9. Det är helt korrekt att ligga mitt i farleden, men inte om man tänkt hävda regel 9.
Senast redigerad av GundeS 2026-07-31 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in