2026-07-31, 14:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Håller med dig helt och hållet. Har inte på långa vägar lika stor sjövana. Men vad tror du om hypotesen att både snipan och fartyget navigerat efter fyren på Älgö och på så sätt hamnat på samma kurs?
Kolla sjökortet.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/

För jag fattar inte ens hur snipan annars har lyckats att lägga sig framför fören på fartyget.
Jo, det var min initiala gissning, men sedan kom uppgifter från folk med lokalkännedom, som påstår sig veta att snipan var på väg från Tjörn till någon av småbåtshamnarna i närheten av Lycke, och att lokalbefolkningen vanligen går sundet mellan Älgön och Brattön, som enl. uppgift dessutom är upplyst, och det låter ju inte helt orimligt...
Citera
2026-07-31, 14:08
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag ser att ett av trådens troll fortsatt sprider direkta lögner i tråden.

Det är alltså fastställt i domstol att vit fyrsektor igenom en trång passage definierar farledens bredd i passagen.

Det är inte en åsikt. Det är fakta.

Det är alltså per juridisk praxis så att farledens bredd vid passagen förbi Katten är knappt 200m.
(beräknad till 170m).

Det råder ingen som helst tvekan om att farleden vid passagen för olyckan är att betrakta som en trång farled i sjövägsreglernas betydelse. Precis som t.ex. aftonbladet också skrivit, vilket jag länkat tidigare i tråden.

Det är självklar fel då vit sektor krymper ju närmare fyren du kommer. Vit sektor definierar MITTEN, inte bredden på farleden.
Eller förklara hur man på dagtid, när fyren inte blinkar, kan veta den vita sektorns ytterkant.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerPritt
Precis. Ser inte heller att en femåring trampar vatten dom 10-15 minuter det ska ha tagit att få upp dom ur vattnet.
Snarare över en halvtimme, vilket är helt otänkbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Frågan är hur nära fartygets radar kan se tex denna snipa, jag menar minsta avståndet den kan upptäckas på.

Men som du skrev. Håll utkik!
Håll undan!

Den som seglar...

Vi kan väl säga så här, att när förhållandena är sådana att radarn faktiskt ger ett urskiljbart eko för snipan, så är kortaste avståndet på vilket radarna kan se snipan sannolikt så kort att fartyget inte längre har rimligt med tid för att vidta åtgärd. Dvs, radarn ser i ett sådant fall snipan. Viktigare är väl att konstatera att radarn i så fall ser snipan i ett betydligt tidigare och på mer betryggande avstånd.

Dock ska noteras att det är inte mycket yta som en snipa visar bakåt, som reflekterar radarstrålen i någon avsevärd betydelse. Plastskrov med "alla sidor" vinklade bort från fartyget, likt en stealth-farkost.
Citera
2026-07-31, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det är en olycka med otroligt tragiska följder och just nu pekar det åt att han är orsaken till den men jag tycker det är omdömeslöst att häckla denna person som (antagligen) bragt sin fru och sin dotter om livet samt skadat sin son som vi ej vet status på.
Ibland krävs det bara ett misstag på fel ställe. Vi människor som gör saker gör misstag hela tiden, varje dag. Men dessa misstag är av natur med små följder eller inga alls men med handen på hjärtat har vi alla gjort misstag som hade kunnat gått åt skogen men ej gjorde det pga omständigheterna och den minns vi alla.
Jag försvarar inte fadern eller vem det nu var som tyckte att åka snipa i hemskt oväder och mörker på en farled är en bra idé för det var det bevisligen verkligen inte.
Jag tycker det är omdömeslöst att sprida lögner när det skett en fruktansvärd olycka. Är det lämpligt att lägga skulden på pappan när fartygets kapten har anhållits och är misstänkt för bland annat vårdslöshet i sjötrafik? Är du dum i huvudet?

För övrigt var det varken oväder eller mörker.
Citera
2026-07-31, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Ok, så lotsen kan inte dömas i detta fall?
Om han kan dömas törs jag ej säga men gissar på att han ej kan dömmas
Citera
2026-07-31, 14:11
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Säkerhetsavstånd till VAD?
En båt du aldrig såg?

Vad snackar du om. Det är vanliga sjövägsregler som gäller, finns inga undantag. Det är tex vem som är väjningsskyldig och när man måste ändra kurs eller sänka farten i förebyggande syfte. Är det trånga farleder som i Hakefjorden så har du även då speciella regler att följa. För att inte riskera olyckor. Och även i Hakefjorden gäller bestämda körfält, du kan inte ut och svaja som en yr höna bara för du inte ser någon båt. Jävla tur man inte har dig som en kapten.
Citera
2026-07-31, 14:11
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Tänkte faktiskt också på det, tänk om man hade gjort som vid Estonia och vägrat bärga de omkomna. Det är så absurt att ens tänka sig. Men detta är bara en olycka, inte en politisk fråga som Estonia snabbt blev, och därför får polis och kustbevakning sköta räddning och bärgning utan inblandning av politiker.
Man bärgade alla omkomna man kom åt vid Estonia. Det enda de inte gjorde var att dyka ner och genomsöka vraket efter kroppar, vilket iofs är ett stort undantag i det fallet. Men man vill sällan riskera människor bara för att hämta garanterat dlda
Citera
2026-07-31, 14:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det du säger om zoner stämmer i Göteborgs inlopp, Öresund och Oslofjorden.
Där är trafiken mångdubbelt större än förbi katten, där det går passerar ETT större fartyg i snitt var 4-5 timma.

I Hakefjorden finns inga «Zoner»

. Det finns en farled, vars mitt (men inte bredd) definieras av vit fyrsektor.
Större fartyg håller sig nära mitten när man inte får möte av andra
Ja, och det finns anropspunkter på var sida om sådana områden, varför vi får förutsätta att snipans eventuella VHF var avslagen...
Citera
2026-07-31, 14:13
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vad snackar du om. Det är vanliga sjövägsregler som gäller, finns inga undantag. Det är tex vem som är väjningsskyldig och när man måste ändra kurs eller sänka farten i förebyggande syfte. Är det trånga farleder som i Hakefjorden så har du även då speciella regler att följa. För att inte riskera olyckor. Och även i Hakefjorden gäller bestämda körfält, du kan inte ut och svaja som en yr höna bara för du inte ser någon båt. Jävla tur man inte har dig som en kapten.
Du svarade inte på frågan. Du sa de inte hade hållit ”säkerhetsavstånd” och då var min enkla fråga TILL VAD?
En båt man inte ser?

Väjningsregler , sänka fart etc var inte det jag frågade efter.
Ej heller finns ”bestämda körfält”. Det finns en farled å är man ett stort fartyg går man så nära mitten av farleden som möjligt.

M
Frågan kvarstår. ”Säkerhetsavstånd till VAD?
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-07-31 kl. 14:15.
Citera
2026-07-31, 14:13
Medlem
Citat:
Det är självklar fel då vit sektor krymper ju närmare fyren du kommer. Vit sektor definierar MITTEN, inte bredden på farleden.
Eller förklara hur man på dagtid, när fyren inte blinkar, kan veta den vita sektorns ytterkant.

Ja som sagt, att du är så imbecill att du forstatt tjatar om egenskaper som är helt utan relevans för fyrnavigering och det aktuella fallet är just det, helt irrelevant, och säger bara allt om din inkompetens och ingenting alls om verkligheten.

För alla andra, som har förmåga att ta till sig information och lära sig. En fyrs vita sektor är den sektor inom vilken man seglar säkert. Är man utanför den vita sektorn är man inte säker. Då ser man antingen rött eller grönt ljus istället och då ska man styra mot den vita sektorn. Den vita sektorn anger alltså inte mitten på farleden, utan den anger farleden där du seglar säkert. Detta gäller alltså i den del av passagen där fyren har sitt syfte. Det gäller t.ex. inte i den vita sektor som leder upp på land där fyren står, så som ett troll i tråden tror. Det gäller inte heller på land på tjörn på motstående sida av farleden från där fyren står på Älgö. Det gäller i passagen förbi Katten, där fyrsektorn syftar till att ge sjöfarara en säker passage.

Tro inte på z-trollet som bara sprider en massa skitsnack och rena lögner efter att detta tydliggjorts så många gånger i tråden.
Citera
2026-07-31, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Lotsen har inget egentligt ansvar ombord, han hjälper bara till.

Det har han visst det! Jag har skrivit ett inlägg om just den saken. Läs det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in