Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Hans position här är vare sig glasklar eller oproblematisk.
Jag har därtill vid ett par tillfällen noterat att det verkar låta lite annorlunda när han debatterar med en naturalistiskt likasinnad som pressar honom i jämförelse med när han resonerar fritt.
Nå, det jag framfört här på sistone gällande hans uppfattning om retributivism och den utilitaristiska motiveringen till den är, som sagt, hämtat ur debattboken "Just Deserts". Jag befinner mig på annan ort än den och kan därmed inte citera.
Han avvisar retributivism i absolut mening, men godtar den utan tvekan och utan kompromisser inom det utilitaristiskt motiverade systemet och rättfärdigar därmed en bakåtblickande syn med en framåtblickande. Vilket han själv går med på att han gör och han godtar vidare retributivismen som den definieras av ledande företrädare för den. Men alltså inte på ett absolut vis i högre mening, utan inom systemet. I vilket straff, faktiskt och absolut, förtjänas. Enligt honom.
Retributivism bör i detta sammanhang betraktas som ett bakåtblickande i vid mening, alltså att som kompetent handlande inom det nyttiga sociala systemet förtjäna konsekvenser bortom instrumentalism av att bryta mot löften, ingångna avtal, lagar, regler och moraliska förpliktelser. Jag tolkar hans syn som kontraktuell.
Som redan framgått så håller jag med honom mycket långt och menar att systemet motiveras av nytta och endast nytta och att det i det pågår en faktisk ansvarspraktik som i praktisk mening bör vara "absolut". Det vill säga är du tillräknelig så är du ansvarig och kan dömas för brott eller till att betala skadestånd för kontraktsbrott osv och det utan några resonemang om orsakskomplex bakom handlingar.
Men det finns enligt min mening inte möjlighet att faktiskt förtjäna exempelvis ett straff ens inom detta system. Hur skulle det kunna skilja sig åt mellan inom och utom systemet? Hans resonemang är inkoherent, orimligt och försöker att både äta kakan och ha den kvar. Men det är väl detta som är bygget mellan inget och ontologiskt ansvar.
Skälet till att han drar saken så långt, tror jag är att han menar att inkompatibilister när ambitionen att avskaffa ansvaret även inom systemet för att istället reformera det i en farlig riktning. Och han är inte helt fel ute när det handlar om vissa framträdande fri vilja -skeptiker. Det florerar en del, som jag skulle kalla det, utopistiska och därmed vådliga idéer på den sidan.
Skjut på rätt mål, Daniel.
Du kan ha en poäng med att han är kritisk till de som vill avskaffa ansvar inom nytto systemet. Men jag tror du missar en del av varför han anser det vore fel.
Det handlar inte bara om ansvar, straff och belöning, det handlar också om våra värderingar och syn på vår roll.
I elbow room argumenterar han för att människor ofta förväxlar determinism med fatalism.
- Om determinismen är sann finns det bara en möjlig framtid.
- Alltså kan jag inte påverka framtiden.
- Därför spelar mina val ingen roll.
Han hävdar att steg 2 är ett logiskt misstag.
Mina handlingar är själva en del av de orsaker som formar framtiden. Att framtiden är determinerad innebär inte att den skulle bli densamma om jag handlade annorlunda. Tvärtom: om jag hade handlat annorlunda, så skulle också de bakomliggande orsakerna ha varit annorlunda.
Ta exemplet med sjukdom
Om jag ändå kommer att tillfriskna från sjukdomen, behöver jag inte gå till läkaren.
Om jag inte kommer att tillfriskna, hjälper det inte att gå till läkaren.
Alltså behöver jag inte gå till läkaren.
Detta är ett fatalistiskt argument eftersom det behandlar läkaren som irrelevant för utfallet. I verkligheten kan just läkarbesöket vara orsaken till att du tillfrisknar.
Determinism säger att framtiden beror på vad vi gör; fatalism säger att framtiden inte beror på vad vi gör. Dennett menar att många felaktigt behandlar den första tesen som om den vore den andra.
Det var resonemang som dessa som ledde mig till Kompatibilismen
Även hans tankar om "ursäktskulturen" tilltalar mig.
Om varje handling förklaras med hänvisning till barndom, gener eller miljö finns en risk att man glider från:
"Det finns orsaker till mitt beteende"
till:
"Därför är jag inte ansvarig för mitt beteende."
Men ansvar handlar inte om att vara en "orörd första orsak". Ingen människa skapar sig själv från tomma intet. Ansvar handlar istället om att vara den typ av varelse som kan:
ta till sig skäl,
reagera på kritik,
lära av erfarenheter,
ändra sitt beteende.
Just därför kan människor hållas ansvariga trots att de är produkter av arv och miljö.
Det finns också en nära koppling till hans syn på evolution. Evolutionen har enligt Dennett skapat organismer som inte bara reagerar passivt på omständigheter utan som aktivt modellerar framtiden, undviker faror och förändrar sina handlingsmönster. Människan är ett extremt exempel på detta.
Vi är formade av omständigheter, men vi är också en del av omständigheterna. Vårt tänkande, Våra val och våra ansträngningar är verkliga krafter i världen, inte något som står utanför den