Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan79
Poängen var att det signalerade ”här jobbar bara de bästa” - vilket gav högre status, vilket gjorde att man kunde attrahera de som både var duktiga tekniskt och konsultmässiga. I konsultmässig lägger jag dels att man är socialt inte helt missanpassad, dela att man har en viss robusthet eller hur man ska uttrycka det. Att man inte tar klagomål från kund personligt typ.
Det hade inget att göra med själva idrotten egentligen.
Bra förklarat!
Jag förstår verkligen att det är viktigt att ha personer som fungerar socialt och har en slags robusthet. Eftersom det kan skita sig utan att de är personligt ansvariga.
Men ser du inte samtidigt hur detta har lett till att slappa och okunniga personer utan samvete - men som är tillräckligt smarta för att fatta att det finns allt att tjäna på att vara ett välpolerat ansikte utåt.
Men ingenting att tjäna på att lära sig något tråkigt från grunden - så att man faktiskt behärskar det man säljer, beställer eller projektleder?
Jag tycker det har skapats en slags absurd svartvit retorik där mer detaljfokuserade individer stämplas som autister och hamnar i en skrubb någonstans. Förhindras från att växa in i en bredare roll medan tre lager av projektledare mjölkar deras kompetens.
Kommer inte ifrån att just den "känsla" som gav dig ett värde (i din egen beskrivning) är det som leder till en ganska snabb urholkning av verksamheten.
Ser inte riktigt att det är så jättelång sträcka från att lämna över till sportnissarna för att sedan lämna över till woke-nissorna. Båda grupperna representerar i grunden ytliga trender. Som kräver likar för att sköta transaktionerna.
Förr i tiden när bara 10 % av befolkningen hade relevant universitetsutbildning så var det utbildningen som var det relevanta. Hade de verkligen så stora problem att kommunicera med varandra så att det behövdes elitsportare för att sköta den delen?