2026-07-31, 08:56
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutensomforsvann
Så du menar att det är rätt att jag ska
1. låna ut pengar till banken, 900 kr, medan de gör det de sagt de sak göra: få tillbaka mina pengar av butiken.
2. inte få veta att om jag inte sätter in beloppet under utredningen så får jag betalningsanmärkning

Sure? menar du det ?

Tycker du också det är rimligt att om det är så självklart för dig så varken berättar banken det eller det står på deras hemsidor...?

Detta förklarar lite att du inte riktigt förstår så mycket Du ser bara dig själv i ekvationen.

Du lånar inte ut pengar till banken, du lånar ut pengar till hyrfirman.

När du inte för över pengar till banken så tvingar du DOM att låna ut pengar i ett ärende som du äger. Dvs dom kommer undra varför och be dig reglera det. Skiter du i det får du skylla dig själv
Citera
2026-07-31, 09:01
Medlem
Citat:
Fast komma undan vad egentligen?

Vad var det jag skulle kunna komma undan ens ? Att jag ville avsluta mitt betalkort och kredit på 20 000 i ICA banken betala in 20 000 kr och stänga mitt engagemang där om inte kortdragningen på 900 kr fixades ? Du menar att det var det trickset jag sannolikt försökte mig på och sen hoppas att de inte tar det till kronofogden då alltså och att jag bara skulle gå iväg som en fri man från de 900 kr ?

Och allt detta under tiden då jag redan från början fått skriftligt mail av hyrbilsfirman att det krediteras och visste att det skulle ordnas, som det också gjorde.
Men varför ska banken ligga ute med pengarna när det var hyrbilsfirman som gjorde en felaktig dragning? Övertrasseringsavgifter och räntor får du reda ut med hyrbilsfirman, det skiter ju banken i.
Citera
2026-07-31, 09:21
Medlem
Skulle inte vara första gången som du i sådana fall missförstått kommunikation från myndigheter och banker. Du verkar t.ex. inte haft koll på att du skrev under och godkände ett antal åtalsunderlåtelse för bedrägeri.

(FB) Nu har jag blivit ett samhällscase. Socialen frågar om min son vill bli som jag.

Så det tips jag kan ge är att du går igenom all dokumentation du fått av ICA-banken och se om du i den har missat något.

För framtiden så börjar jag misstänka att du kan vara i behov av en god man som kan hjälpa dig med ekonomin. Du bör oavsett om du inte vill ha det kontakta kommunens skuldrådgivning för att se om de kan hjälpa dig med att hitta vad du missat.
Citera
2026-07-31, 10:04
Medlem
israelisinnocents avatar
Betala hyra och inte ligga minus på konto speciellt med kredit
A och o här i livet

Men håller med att betalningsanmärkningar är lit väl snabba ibland

Har träffat mer än en ordningsamma egenföretagare som fastnat i träsket
Citera
2026-07-31, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibbi-Mull
Det är precis som när man är oense om t ex en felparkering. Betala först, tjafsa sen och försök få tillbaka pengarna.
Det beror helt och hållet på om du parkerat fel på kommunal eller privat mark. Är det på privat mark (majoriteten av alla felparkeringar) så är det en kontrollavgift och den ska du verkligen inte betala innan du tjafsar. Det enda som kommer hända då är att parkeringsbolaget säger "du har betalat, så vi anser att saken är ur världen nu"
Citera
2026-07-31, 10:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Jag har ica-banken. De verkar bli mer och mer stingsliga och jag tycker inte om det, troligen trycket från staten som vill överrvaka alla. Men de har en väldigt personlig och snäll kundtjänst och jag hade ringt upp dem och talat ut om saker.
Citera
2026-07-31, 11:34
Medlem
santos_devilles avatar
Banker är giriga as. MEN! Det är ju inte heller bankens problem att du och en annan part utanför ica har problem med betalningar. Hade du ringt Ica Banken och förklarat läget och att dessa 900 kr snart skulle vara inne på kontot från tredje part, hade de säkert pausat allt.

Eller om du själv förde över 1000:- på kontot och inväntade pengarna sedan förde tillbaka.

Löjligt att stänga kontot, men idiotiskt av dig att bara tro allt ska ordna sig när du lånar pengar av en bank och tänker att det kommer att ordna sig. Det låter som att du kanske är ung och curlad av föräldrar som skött allt ekonomiskt åt dig?
Citera
2026-07-31, 11:42
Medlem
bithaxs avatar
Ringde du banken och förklarade vad som hänt?
Vad sa dom då?
Citera
2026-07-31, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
BankID brukar väl stängas av i alla banker i 12 månader ?

Om man missbrukar BankID, TS har missbrukat en kredit, det i sig är inte en anledning att blockera BankID.
Citera
2026-07-31, 12:13
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Nånting är det du inte berättar. Man går inte miste om sin lön pga betalningsanmärkning.

Nej verkligen inte. Det kanske har strulats med att balansera upp kontot förr, och så har de tröttnat nu?
Citera
2026-07-31, 12:19
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Uppsägning och varning SKA ske i förväg: Kravet för missbruksregister är att långivaren explicit måste meddela att krediten sägs upp om inte betalning sker, samt varna för att rapportering till missbruksregistret kommer att ske om det inte betalas inom en viss frist (t.ex. 30 dagar). Då har kunden faktiskt ett val och kan agera! Här satt vi i löpande dialog och pratade hela tiden, och helt utan att nämna att en uppsägning var på gång. Nemas problemas att skjuta till pengarna om de bara hade sagt till att de måste ha in dem sålänge men de mörkade det helt och vips så var det kört.

1 500 kr-gränsen (Kapital vs Avgifter): Någon här i tråden som vet exakt vad praxis från Konsumenternas Bankbyrå säger om 1 500-kronorsgränsen? Avser det rent kapitalbelopp (dvs. den faktiska övertrasseringen/krediten du nyttjat), eller får banken räkna in sina egna interna avgifter som man som kund inte har någon kontroll över när eller hur de läggs på?

Ska man verkligen tvingas ta höjd för worst case scenario och gissa vilka påminnelse- och övertrasseringsavgifter banken tänker stapla på dag 1 i ny månad under en pågående reklamation?

Varför gjordes inte det då, så hade du sluppit sånt här strul? Vet jag att nåt autogiro kommer att dra pengar inom kort så ser jag till att det finns pengar på kontot det gäller.
Citera
2026-07-31, 12:26
Medlem
Citat:
Bankens dröjsmål: Medan utbetalningen dröjde låg kontot tillfälligt på minus och jag använde annan bank. Banken lade på sina egna övertrasseringsavgifter och räntor.
Vad menar du med bankens dröjsmål? Var det inte biluthyrningsfirman som dröjde med att återbetala?
Citat:
Smällen utan varning: Trots att en reklamation pågick, och utan ett enda varningsbrev, deadline eller upplysning, går ICA Banken plötsligt in idag och registrerar en anmärkning om "Misskött kredit" hos kreditupplysningsbolagen och låser och stänger bankkontot.
Hur lång tid snackar i om här? En dag? En vecka? En månad?
Citat:
Bara för att en banks reklamationsavdelning inte kan hantera sitt eget administrativa dröjsmål.
Jag hänger inte med, var det inte biluthyrningsfirman som dröjde?
Citat:
Vad skulle jag gjort annorlunda? Satt in pengar på kontot som låg minus?
Ja, det är väl rimligt, du hade ju inte förlorat några pengar ändå på att flytta en tusing från din andra bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in