2026-07-31, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jutensomforsvann
Tjena, så har även jag drabbats av bank disaster

Jag har hamnat i en helt sinnessjuk situation med ICA Banken. Allt började med en felaktig extrakostnad på ca 900 kr för en hyrbil när min ordinarie bil var på verkstad.

Så här såg tidslinjen ut:

Säljaren erkände felet: Hyrbilsfirman bekräftade skriftligen redan i juni att kortdragningen var felaktig och att pengarna skulle krediteras.

Bankens dröjsmål: Medan utbetalningen dröjde låg kontot tillfälligt på minus och jag använde annan bank. Banken lade på sina egna övertrasseringsavgifter och räntor.

Smällen utan varning: Trots att en reklamation pågick, och utan ett enda varningsbrev, deadline eller upplysning, går ICA Banken plötsligt in idag och registrerar en anmärkning om "Misskött kredit" hos kreditupplysningsbolagen och låser och stänger bankkontot.

Jag har kvar mitt BankID i annan bank (som tur är), men min kreditvärdighet är totalt saboterad över en natt.

En betalningsanmärkning inenbär i praktiken ett yrkesförbud i många branscher. Med dagens arbetsmarknad är minsta lilla notering som man har i onödan till stora problem.

Så nu blir det i såna här fall a-kasselivet. Staten missar hundratusentals kronor i inkomstskatt årligen och jag min lön. Bara för att en banks reklamationsavdelning inte kan hantera sitt eget administrativa dröjsmål.

Är det verkligen rimligt att en bank får smacka på en missbruksanmärkning mitt i ett pågående reklamationsärende utan någon som helst föregående varning och nu vägrar rätta till det. Vad skulle jag gjort annorlunda? Satt in pengar på kontot som låg minus? Jag fick hela tiden höra att de skulle åtgärda det vilket de också gjorde precis som det var sagt.

När du gör kreditköp har du ju en invändningsrätt även till kreditgivaren enligt 29 § konsumentkreditlagen, vilket innebär att du har rätt att inte betala krediten om varan eller tjänsten är felaktig, eller köpet på något annat sätt är felaktigt. Du har också rätt att få pengarna tillbaka om du redan betalat av lånet i en sådan situation. Ränta, påminnelseavgifter m.m. bör givetvis strykas också.

Generellt har du också enligt 27 § skuldebrevslagen alltid rätt att invända mot betalningskrav som överlåtits (t.ex. vid kreditköp av säljare till kreditgivare), om inget annat är avtalat.

Du bör beaktat ovan kunna kräva att banken reverserar sitt beslut. Om de inte går med på det kan du gå till ARN.
Senast redigerad av EmilenL 2026-07-31 kl. 00:58.
Citera
2026-07-31, 01:06
Medlem
joceks avatar
"Vad skulle jag gjort annorlunda? Satt in pengar på kontot som låg minus?"

Så här i efterskott, var det värt att känna sig stolt och vägra fylla på kontot så det inte låg på minus?
Citera
2026-07-31, 01:36
Medlem
Citat:
Fast komma undan vad egentligen?

Vad var det jag skulle kunna komma undan ens ? Att jag ville avsluta mitt betalkort och kredit på 20 000 i ICA banken betala in 20 000 kr och stänga mitt engagemang där om inte kortdragningen på 900 kr fixades ? Du menar att det var det trickset jag sannolikt försökte mig på och sen hoppas att de inte tar det till kronofogden då alltså och att jag bara skulle gå iväg som en fri man från de 900 kr ?

Och allt detta under tiden då jag redan från början fått skriftligt mail av hyrbilsfirman att det krediteras och visste att det skulle ordnas, som det också gjorde.

Har du utnyttjat krediten på 20.000 så att du ligger på -20.000? Och nu ytterligare 900. Klart att de stoppar kontot om du inte betalar in. Det är inte banken som är skyldig dig 900, det är hyrbilsfirman. Varför tror du att banken vill ligga ute med dessa pengar? speciellt om du redan har utnytjat all kredit. Du skulle såklart ha betalat in dessa 900 omedelbart. Och såklart även de andra 20.000. Om det nu var så att du hade nyttjat krediten. Du själv har helt och håller satt dig i denna situation. Kan du inte hantera pengar, så ta hjälp av någon.
Citera
2026-07-31, 04:16
Medlem
Det är precis som när man är oense om t ex en felparkering. Betala först, tjafsa sen och försök få tillbaka pengarna.
Enda anledning till att göra som du gjort är om man inte har stålarna. Då är det begripligt men fortfarande inte bankens fel, utan hyrfirman.
Sent nu, men vid varje påminnelseavgift borde du kontaktat banken och ifrågasatt, så hade dom kunnat bromsa/pausa sitt automatiska flöde. Dyr läxa :/
Citera
2026-07-31, 04:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Jag har hamnat i en helt sinnessjuk situation med ICA Banken. Allt började med en felaktig extrakostnad på ca 900 kr för en hyrbil när min ordinarie bil var på verkstad.

Säljaren erkände felet: Hyrbilsfirman bekräftade skriftligen redan i juni att kortdragningen var felaktig och att pengarna skulle krediteras.

Bankens dröjsmål: Medan utbetalningen dröjde låg kontot tillfälligt på minus och jag använde annan bank. Banken lade på sina egna övertrasseringsavgifter och räntor.

Smällen utan varning: Trots att en reklamation pågick, och utan ett enda varningsbrev, deadline eller upplysning, går ICA Banken plötsligt in idag och registrerar en anmärkning om "Misskött kredit" hos kreditupplysningsbolagen och låser och stänger bankkontot.

Jag har kvar mitt BankID i annan bank (som tur är), men min kreditvärdighet är totalt saboterad över en natt.

En betalningsanmärkning inenbär i praktiken ett yrkesförbud i många branscher. Med dagens arbetsmarknad är minsta lilla notering som man har i onödan till stora problem.

Så nu blir det i såna här fall a-kasselivet. Staten missar hundratusentals kronor i inkomstskatt årligen och jag min lön. Bara för att en banks reklamationsavdelning inte kan hantera sitt eget administrativa dröjsmål.

Är det verkligen rimligt att en bank får smacka på en missbruksanmärkning mitt i ett pågående reklamationsärende utan någon som helst föregående varning och nu vägrar rätta till det. Vad skulle jag gjort annorlunda? Satt in pengar på kontot som låg minus? Jag fick hela tiden höra att de skulle åtgärda det vilket de också gjorde precis som det var sagt.

Du har lagt tråden i juridik, vilken juridisk fråga vill du diskutera?
Citera
2026-07-31, 05:24
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Varför lät du kontot vara övertrasserat?
Citera
2026-07-31, 07:22
Medlem
Wyrdkins avatar
Nånting är det du inte berättar. Man går inte miste om sin lön pga betalningsanmärkning.
Citera
2026-07-31, 07:48
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Banken kan ha rapporterat misskött kredit men det är sannolikt inte så att du fått en formell betalningsanmärkning utan förvarning.

Hur menar du?
Rapporterar dom den så blir den väll alltid registrerad?
Citera
2026-07-31, 07:57
Medlem
LKKINGENs avatar
Det är som med allt annat, man måste veta vad man håller på med.
Ett tips då jag ser lite av din möjliga framtid i min kristallkula.
Du känns lite som en som har kvar pappersfakturor och skulle dom komma bort hos PostNord så är du ändå skyldig att hålla reda på när det är dags för saker som elräkning, hyra, försäkringar(tror jag) säkert lite annat med som du ska veta dyker upp med vissa intervall.
Dvs du kan inte inte skyll på bortkomna fakturor när det börjar dyka upp påminnelser och påminnelseavgifter. Såklart kan ett företag ta bort grejor om dom vill men dom behöver inte.
Citera
2026-07-31, 08:23
Medlem
tnems avatar
Citat:
Så du menar att det är rätt att jag ska
1. låna ut pengar till banken, 900 kr, medan de gör det de sagt de sak göra: få tillbaka mina pengar av butiken.
2. inte få veta att om jag inte sätter in beloppet under utredningen så får jag betalningsanmärkning

Sure? menar du det ?

Tycker du också det är rimligt att om det är så självklart för dig så varken berättar banken det eller det står på deras hemsidor...?

Det är inte till banken du lånar ut pengar, utan det är till hyrbilsföretaget.
Nu har det blivit som så att banken lånat ut pengarna.
Banken har inget att göra med din konflikt med hyrbilsföretaget.
Så det är du som gjort fel mot banken.
Citera
2026-07-31, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hur menar du?
Rapporterar dom den så blir den väll alltid registrerad?

Det normala är att ett myndighetsbeslut krävs kronofogde/domstol
Citera
2026-07-31, 08:53
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Det normala är att ett myndighetsbeslut krävs kronofogde/domstol

Domstol? För en misskött kredit?
Det känns konstigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera