2026-07-30, 19:05
Medlem
Tjena, så har även jag drabbats av bank disaster

Jag har hamnat i en helt sinnessjuk situation med ICA Banken. Allt började med en felaktig extrakostnad på ca 900 kr för en hyrbil när min ordinarie bil var på verkstad.

Så här såg tidslinjen ut:

Säljaren erkände felet: Hyrbilsfirman bekräftade skriftligen redan i juni att kortdragningen var felaktig och att pengarna skulle krediteras.

Bankens dröjsmål: Medan utbetalningen dröjde låg kontot tillfälligt på minus och jag använde annan bank. Banken lade på sina egna övertrasseringsavgifter och räntor.

Smällen utan varning: Trots att en reklamation pågick, och utan ett enda varningsbrev, deadline eller upplysning, går ICA Banken plötsligt in idag och registrerar en anmärkning om "Misskött kredit" hos kreditupplysningsbolagen och låser och stänger bankkontot.

Jag har kvar mitt BankID i annan bank (som tur är), men min kreditvärdighet är totalt saboterad över en natt.

En betalningsanmärkning inenbär i praktiken ett yrkesförbud i många branscher. Med dagens arbetsmarknad är minsta lilla notering som man har i onödan till stora problem.

Så nu blir det i såna här fall a-kasselivet. Staten missar hundratusentals kronor i inkomstskatt årligen och jag min lön. Bara för att en banks reklamationsavdelning inte kan hantera sitt eget administrativa dröjsmål.

Är det verkligen rimligt att en bank får smacka på en missbruksanmärkning mitt i ett pågående reklamationsärende utan någon som helst föregående varning och nu vägrar rätta till det. Vad skulle jag gjort annorlunda? Satt in pengar på kontot som låg minus? Jag fick hela tiden höra att de skulle åtgärda det vilket de också gjorde precis som det var sagt.
Citera
2026-07-30, 19:28
Medlem
JustTrollings avatar
Du har ju själv valt att låta kontot ligga på minus. Även om du har en summa på 900 draget felaktigt. Du hade kunnat flytta in pengar på kontot.

Allt är alltid alla andras fel.
Citera
2026-07-30, 19:44
Medlem
Banken kan ha rapporterat misskött kredit men det är sannolikt inte så att du fått en formell betalningsanmärkning utan förvarning.
Citera
2026-07-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Du har ju själv valt att låta kontot ligga på minus. Även om du har en summa på 900 draget felaktigt. Du hade kunnat flytta in pengar på kontot.

Allt är alltid alla andras fel.
Så du menar att det är rätt att jag ska
1. låna ut pengar till banken, 900 kr, medan de gör det de sagt de sak göra: få tillbaka mina pengar av butiken.
2. inte få veta att om jag inte sätter in beloppet under utredningen så får jag betalningsanmärkning

Sure? menar du det ?

Tycker du också det är rimligt att om det är så självklart för dig så varken berättar banken det eller det står på deras hemsidor...?
Citera
2026-07-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Banken kan ha rapporterat misskött kredit men det är sannolikt inte så att du fått en formell betalningsanmärkning utan förvarning.
Banken kan ha rapporterat misskött kredit idag och det utgör en formell betalningsanmärkning och det är helt utan förvarning.

Vi har haft dialogen flera veckor och de har bett mig om saker och gett mig instruktioner löpande. Jag trodde vi var överens om vad vi höll på med.
Citera
2026-07-30, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jutensomforsvann
2. inte få veta att om jag inte sätter in beloppet under utredningen så får jag betalningsanmärkning

Lite som att säga "Jag visste inte det var olagligt" och tro man ska komma undan. Det är ditt ansvar.
Citera
2026-07-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Lite som att säga "Jag visste inte det var olagligt" och tro man ska komma undan. Det är ditt ansvar.
Beloppet var UNDER gränsen: Det ursprungliga hyrbilsfelet låg på ca 900 kr (alltså under reglerade 1 500 kr för när en missbruksanmärkning överhuvudtaget får registreras). Kontot låg dessförinnan helt inom beviljad kredit.

Banken SKAPADE beloppet själv: Det var ICA Banken som själva lassade på sina egna påminnelseavgifter, övertrasseringsavgifter och dröjsmålsräntor under pågående reklamation, vilket gjorde att saldot tickade iväg strax över 1 500 kr. Banken tillverkar sin egen grund för anmärkning genom straffavgifter på en felaktig debitering.

Ingen varning eller uppsägning: Banken har inte skickat ett enda formellt skriftligt uppsägningsmeddelande eller varnat för att koden "misskött kredit" skulle sättas om inte beloppet reglerades.

Enligt reglerna för missbruksregistret krävs det både ett ursprungligt skuldbelopp över 1 500 kr och en formell skriftlig uppsägning av kreditavtalet i förtid. Jag kunde ju satt in någon hundralapp och kommit under 1500 kr - gränsen om de varit ärliga från början med vad vi höll på med. Heck, jag kunde satt in 5 000. Men de sa andra saker. De gav mig löpande instruktioner för reklamationen och jag gjorde precis som de sa hela tiden.
Citera
2026-07-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Fast komma undan vad egentligen?

Vad var det jag skulle kunna komma undan ens ? Att jag ville avsluta mitt betalkort och kredit på 20 000 i ICA banken betala in 20 000 kr och stänga mitt engagemang där om inte kortdragningen på 900 kr fixades ? Du menar att det var det trickset jag sannolikt försökte mig på och sen hoppas att de inte tar det till kronofogden då alltså och att jag bara skulle gå iväg som en fri man från de 900 kr ?

Och allt detta under tiden då jag redan från början fått skriftligt mail av hyrbilsfirman att det krediteras och visste att det skulle ordnas, som det också gjorde.
Citera
2026-07-30, 20:47
Medlem
Uppsägning och varning SKA ske i förväg: Kravet för missbruksregister är att långivaren explicit måste meddela att krediten sägs upp om inte betalning sker, samt varna för att rapportering till missbruksregistret kommer att ske om det inte betalas inom en viss frist (t.ex. 30 dagar). Då har kunden faktiskt ett val och kan agera! Här satt vi i löpande dialog och pratade hela tiden, och helt utan att nämna att en uppsägning var på gång. Nemas problemas att skjuta till pengarna om de bara hade sagt till att de måste ha in dem sålänge men de mörkade det helt och vips så var det kört.

1 500 kr-gränsen (Kapital vs Avgifter): Någon här i tråden som vet exakt vad praxis från Konsumenternas Bankbyrå säger om 1 500-kronorsgränsen? Avser det rent kapitalbelopp (dvs. den faktiska övertrasseringen/krediten du nyttjat), eller får banken räkna in sina egna interna avgifter som man som kund inte har någon kontroll över när eller hur de läggs på?

Ska man verkligen tvingas ta höjd för worst case scenario och gissa vilka påminnelse- och övertrasseringsavgifter banken tänker stapla på dag 1 i ny månad under en pågående reklamation?
Citera
2026-07-30, 20:56
Medlem
BankID brukar väl stängas av i alla banker i 12 månader ?
Citera
2026-07-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jutensomforsvann
Så du menar att det är rätt att jag ska
1. låna ut pengar till banken, 900 kr, medan de gör det de sagt de sak göra: få tillbaka mina pengar av butiken.

Sure? menar du det ?

Tycker du också det är rimligt att om det är så självklart för dig så varken berättar banken det eller det står på deras hemsidor...?

Ja, det är ju din sak att täcka upp ett negativt saldo? Framgår med största sannolikhet av kontovillkoten.
Citera
2026-07-30, 21:06
Medlem
hakanthebs avatar
Självklart är det ditt ansvar.
Oavsett vad banken säger är det aldrig okej att ha ett underskott på sina konto.
Och bara faktumet att du fick dröjsmålavgifter så borde du förstår att det var fel.
Varför la du inte in underskottet från början när du enligt dig själv hade pengar på en annan bank.

Nä du får skylla dig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in