2026-07-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Alla har blåst negativt om du missat det

Är sånt officiellt?
Citera
2026-07-31, 11:41
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Inte på detta sätt menar jag. Nu är ni ju varnade. Eller egentligen alla semesterseglare är varnade.
Ni som bor där vet väl var fartygen från Uddevalla passerar.

Har bott i området i snart 50 år och varit till och från i området och fiskat, badat, åkt vattenskidor etc.
Man har ALLTID koll om man närmar sig farleden och det tror jag att de flesta bofasta här har.

Har alltid fått höra se upp när ni närmar er farleden och håll undan för fartyg
Citera
2026-07-31, 11:43
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Misstänkt för vårdslöshet är ju bara för att säkerställa att han inte avviker. Både kaptenen och lotsen fanns på bryggan men ingen märkte något.
Du får nog räkna med att allting är i sin ordning med fartyget, däremot snipan finns det problem med.
Allt i sin ordning kan det absolut inte ha varit. Då hade olyckan inte skett.
Att man brustit i uppmärksamhet, ev i combo med för hög fart förstår de flesta.
Citera
2026-07-31, 11:43
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Är sånt officiellt?
Tidningarna skrev om det på ett tidigt stadium
Citera
2026-07-31, 11:44
Medlem
Ja konstigt om dom skyller på stora båtens kapten. Lilla båten ska såklart hålla sig borta från farleden om det inte är bra sikt och om dom inte har stenkoll. Självklart lilla båtens fel.
Senast redigerad av CyberRobot 2026-07-31 kl. 11:48.
Citera
2026-07-31, 11:45
Medlem
Citat:
Här är det 750 meter brett mellan katten och 13meters grundet. Själv tror jag INTE det kommer räknas till trång farled. Trångt har du vid Meholm, Älgö gavel, Tjörnbron, Galterön, Svanesund etc där segelbar bredd är klart under 400m

Det är trångt. Även om det upplevs som gott om plats med en mindre båt så är det inte det för ett större fartyg. Det finns inte tillräckligt med plats att göra en säker undanmanöver med ett större fartyg. Finns egentligen inte mycket att orda om vad gäller detta utan regel 9 är tillämplig här.
Citera
Medlem
Citat:
Han är ju delgiven misstanke om vållande till annans död p vårdslöshet i sjötrafik.

Hade han inte varit misstänkt hade han aldrig blivit anhållen…

Han är anhållen för att han inte ska kunna avvika.
Avviker man dessutom till land utanför EU kan det bli väldigt problematiskt.

Det är först om han blir häktad som det blir mer intressant. Det vet vi om några dagar.
Man kan väl anhållas i tre om jag inte är ute o cyklar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Har bott i området i snart 50 år och varit till och från i området och fiskat, badat, åkt vattenskidor etc.
Man har ALLTID koll om man närmar sig farleden och det tror jag att de flesta bofasta här har.

Har alltid fått höra se upp när ni närmar er farleden och håll undan för fartyg

Ja det är ju ren självbevarelsedrift. Men pappan bodde inte där utan bara hans mor som de var på besök hos.
Så han kanske inte hade samma långa erfarenhet ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Nu har du fel igen när du skall citera sjövägsreglerna. Bägge har väjningsplikt vid dålig sikt. Du trodde att t ex en liten båt med radar som i dimma ser någon komma på babord sida bara kan dratta på och hävda företräde?? Helt fel! Vid dålig sikt skall ALLA båtar väja för varandra.

Att sedan yrkesfartyg saknar förmåga att snabbgira eller ändra fart ger fartyget rätt vid sjöförklaringen!
Vad menar du med väjningsplikt vid dålig sikt, väja för vad?
Citera
2026-07-31, 11:46
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
Tänkt rutt var nog inte över Marstrandsfjorden, utan att de skulle hålla sig inomskärs till hemmahamn i Tjuvkil/Lycke.
Hm, ok men är det inte för grunt innanför Älgön?

Att dom då skulle befinna sig i farleden så långt söderut som Katten verkar konstigt. Dom borde kanske i så fall varit ur farleden långt tidigare kan man tycka.
Citera
2026-07-31, 11:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Misstänkt för vårdslöshet är ju bara för att säkerställa att han inte avviker. Både kaptenen och lotsen fanns på bryggan men ingen märkte något.
Du får nog räkna med att allting är i sin ordning med fartyget, däremot snipan finns det problem med.

Njae, det fungerar inte riktigt så. Det finns regler för både anhållande och häktning som bygger på flyktfara och att man kan påverka utredningen (kollusionsfara), men i botten finns det naturligtvis en misstanke.

Normalt skall man vara skäligen misstänkt för ett brott som ger minst ett års fängelse för att häktning skall komma i fråga. Ett anhållande kan dock göras på lägre misstanke. Troligen får vi klart för oss redan idag hur det ligger till med detta.
Citera
2026-07-31, 11:47
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Ojoj, du klarar verkligen att missförstå! Har jag någonstans skrivit att båten inte skulle vara sjövärdig ditt spån!

Jag avser väder och tidpunkt! Hur kan du inte förstå det?

Är inte de facto olyckan i sig själv ett tecken på hur farligt det är bland yrkesfartyg i farled i skymning?

Lycke ligger söder Marstrand...

Vad jag förstått så blev snipa överkörd akterifrån, men där är jag osäker. Olyckan har dock skett flertalet NM från Lycke.

Det är du som är ute och seglar. Att det är ute massa fritidsbåtar kl 21.30 när det fortfarande är ljust under semestertider bland populära turisthamnar är knappast ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in