2026-07-31, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tack för det. Båten ÄR registrerad i NIS (kollade detta), och detta förklarar att man har ryskt manskap och befäl. Det finns egentligen ingen anledning att misskreditera dem bara därför, troligen ett samkört gäng som rederiet varit helt nöjda med. Rederiet har dessutom många andra fartyg.

Ryssar?
Då tänker jag på sprit..
Citera
2026-07-31, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Låter märkligt, små fartyg/båtar har väl väljningsskyldighet mot större mer svårmanövrerade.

Båda har ansvar men de blev påkörda bakifrån som jag har förstått det.
Citera
2026-07-31, 11:37
Medlem
hakanthebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Låter märkligt, små fartyg/båtar har väl väljningsskyldighet mot större mer svårmanövrerade.

Särskilda regler för stora fartyg Trånga farleder:
Båtar under 20 meter och segelbåtar får inte hindra passagen för ett stort fartyg som bara kan framföras säkert i en viss del av en trång farled.
Dålig manöverförmåga: Du ska alltid väja för yrkesfartyg som är hämmade av sitt djupgående eller har fasta och breda rutter som de inte kan avvika från.
Stora ytor: Stora fartyg har lång stoppsträcka och svårt att se små fritidsbåtar direkt framför stäven.
Citera
2026-07-31, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
Du menar korsa Hakefjorden? Det kommer vi nog göra...

Inte på detta sätt menar jag. Nu är ni ju varnade. Eller egentligen alla semesterseglare är varnade.
Ni som bor där vet väl var fartygen från Uddevalla passerar.
Nån form av extra varning till alla ovana "semesterskeppare" skulle väl inte skada ?
Senast redigerad av Svempa2014 2026-07-31 kl. 11:40.
Citera
2026-07-31, 11:38
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Han är nog anhållen för att han inte ska kunna smita och störa utredningen.
Han är ju delgiven misstanke om vållande till annans död p vårdslöshet i sjötrafik.

Hade han inte varit misstänkt hade han aldrig blivit anhållen…
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ryssar?
Då tänker jag på sprit..
Alla har blåst negativt om du missat det
Citera
Medlem
Downieandreass avatar
NIS-flagg, rysk besättning och torrlast. Det klirrar nog rätt rejält i den slabben…
Citera
2026-07-31, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ljuger lotsen? Något stämmer inte.

Det finns en eller flera anledningar till att kaptenen är misstänkt för vårdslöshet.
Misstänkt för vårdslöshet är ju bara för att säkerställa att han inte avviker. Både kaptenen och lotsen fanns på bryggan men ingen märkte något.
Du får nog räkna med att allting är i sin ordning med fartyget, däremot snipan finns det problem med.
Citera
2026-07-31, 11:39
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Båda har ansvar men de blev påkörda bakifrån som jag har förstått det.

Då har du förstått nåt som inte kommit ut ännu, var har du infon ifrån?
INGEN info om HUR kollisionen skett har ju släppts?
Citera
2026-07-31, 11:41
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du är ju jätterolig.
Du tycker alltså att en snipa av aktuell modell inte skulle vara sjövärdig nog att gå över Marstrandsfjorden i 6 m/s?

Dessutom hävdar du att du vet vart de var på väg? Berätta då det istället för att gapa om hur lite du tycker andra kan.
Om det är som du säger så hade jag ju rätt i mitt första antagande, att snipan var på väg söderut i farleden.
Dock kom det uppgifter i tråden om att de var på väg från Tjörns ostsida till hemmahamnen vid Lycke, varför vi trodde de korsade farleden, men du har alltså annan information? Dela i så fall med dig av den tack.
Ojoj, du klarar verkligen att missförstå! Har jag någonstans skrivit att båten inte skulle vara sjövärdig ditt spån!

Jag avser väder och tidpunkt! Hur kan du inte förstå det?

Är inte de facto olyckan i sig själv ett tecken på hur farligt det är bland yrkesfartyg i farled i skymning?

Lycke ligger söder Marstrand...

Vad jag förstått så blev snipa överkörd akterifrån, men där är jag osäker. Olyckan har dock skett flertalet NM från Lycke.
Citera
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Korrekt, hade de haft ögonen ut mot havet hade de SETT båten med ögonen, tutat, varnat, kört åt sidan, larmat, väjt.

Vad pysslade besättningsmännen med egentligen? Otäckt... bryr sig inte ifall man har ihjäl andra.
Bra där, du skulle kunna bli inkallad till SvT med dina expertutlåtanden!
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
Tänkt rutt var nog inte över Marstrandsfjorden, utan att de skulle hålla sig inomskärs till hemmahamn i Tjuvkil/Lycke.
Exakt. Om herr Brandslang har annan info föreslår jag att han genast presenterar den, istället för att sitta och moralisera över beslutet att gå ut med snipan i "krabb sjö tvärs kursen" och andra fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in