2026-07-31, 10:46
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja det är ju så man borde göra. Men rätt vad det är så har det gått några minuter sedan du sist ställde dig upp i takluckan och ett stort fartyg har rundat kobben bakom dig.
Men som många skriver så är väl det rimliga att försöka hålla sig undan i farleden när sikten är dålig.

Observera att jag inte lägger någon som helst skuld på skepparen av fritidsbåten. Det är inte hans fel. Men av självbevarelsedrift kan det vara bra att ha uppmärksamhet bakåt, genom uppsikt eller genom AIS.
Citera
2026-07-31, 10:48
Medlem
Skulle inte dra för stora växlar av det, enligt åklagare var främst orsaken att han skulle bli svår att få tag i om han inte hem till Ryssland.

Polisen anhåller nästan alltid ngn för brott vid olycka för att kunna få fria händer och göra en utredning. Om det klassas som olyckshändelse tror jag inte man gör ngn utredning (förutom i detta fall Statens Haverikommission)

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nu misstänks befälhavaren på fraktfartyget för vållande till annans död enligt åklagarmyndigheten sa de precis på radion.

Han är även anhållen enligt SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/en-anhallen-efter-fartygsolycka-utanfor-tjorn
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Lotsen är som en rådgivare. Kaptenen har yttersta operationella och juridiska ansvaret

Rådgivare som inte förvarnar om att ett område kryllar av fritidsbåtar? Eftersom en båt av den storleken uppenbarligen kan köra över en annan båt utan att besättningen märker det så borde de tuta konstant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Anhållna kaptenen har antagligen blåst rött i alkometern. Då faller skuldfrågan direkt på honom oavsett. (Om inte pappan också var onykter)

Det tragiska är att detta än mer understryker varför man kvällstid inte skall kajka omkring i en led som trafikeras av tung yrkestrafik.

Ja, en bra tumregel kan vara att räkna med att dom inte ser dig och inte är nyktra. Det kan rädda liv.

Alla i besättningen blåste negativt.
I Bohusläns skärgård behöver man korsa farlederna ibland, annars skulle man inte kunna använda fritidsbåt här.
Har själv åkt många gånger i detta område med båt och befinner man sig i närheten av farleden så ska man alltid kolla runt sig så man inte blir upphunnen av andra båtar/fartyg.

Vet själv när dessa fartyg närmar sig, de är helt ljudlösa. Samtidigt denna båt med svart skrov nertill smälter lätt ihop med havet när man sitter inne i en hytt och taket skärmar av skrovet upptill som är grönt och smälter ihop med träd i bakgrunden om fartyget befinner sig nära.
Dessutom när det precis börjar bli skymt, så lyser inte lanternor från fartyget upp om de ens har tänts.

Maximal otur i detta fallet.
Citera
2026-07-31, 10:50
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Jo i och för sig. Men att se en snipa på en farled där den inte ska vara är ju inte lättare för en lokal lots än ett utländskt befäl
Snipan var i en farled den inte ska vara?
Farleder är till för både fritidsbåtar å nyttotrafik, hur skulle det annars se ut?
På sommaren kör nog över 90% fritidsbåtar i farlederna i Bohuslän
Citera
2026-07-31, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Lotsen kan dock fortfarande misstänkas för brott givetvis.
Vilket denne säkert lär göra om man kommer fram till det.
Varför befälhavaren har anhållits, ej häktats, är ju för att skapa ett par dagars andrum där denne ej kan försvåra utredningen pga sitt ej Svenska medborgarskap. Man vill ju inte att hen lämnar landet t ex.
Så mycket mer är det inte.
Det är ju först om denne häktas som det blir mer intressant.

Jag kan inget om lotsar. Men deras uppgift är väl snarare att hjälpa till med navigeringen i svåra passager. Inte att hålla utkik efter fritidsbåtar. Rätta mig om jag har fel.
Så lotsen kan vi nog lämna därhän vad gäller ansvar.
Hade man kört på ett grund så hade lotsen varit mer ansvarig

Det intressanta med lotsen är att han verkar intyga att man inte märkt av olyckan.
Sen är det ju så klart intressant vad lotsen har att säga om hur arbetet på fartyget utfördes.
Hade man rätt utrustning, bemanning, kompetens mm. Dvs lanternor på, bevakning av radar mm.
Lotsen är ett viktigt vittne.
Senast redigerad av Lacus 2026-07-31 kl. 10:56.
Citera
2026-07-31, 10:52
Medlem
Vilken tragedi. Och då inkluderar jag även alla idiotkommentarer i tråden. Tyvärr symptomatiskt med samtiden och flashback. Opinions are like assholes, everybody's got one.

Inte helt oväntat att kaptenen är anhållen. Oavsett orsak får man ju inte krocka så att säga.

Att vara på sjön innebär risker. Ibland mer och ibland mindre. Finns mycket att mitigera på kvällen med dålig sikt och i farled. Men du kan göra allt rätt och ändå råka illa ut.
Citera
2026-07-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Men ditt spån, jag ska använda AIS-track för att kontrollera om skepparen ens hade för avsikt att åberopa COLREG 9. Du skulle ju hamna i fängelse om du framförde ett fartyg.

Om de navigerade säkert eller inte berör fler regler än COLREG 9, din idiot.

Det skulle bli en mycket bättre diskussion om du helt bortsåg från COLREG 9 och kikade på de andra reglerna. Du har hakat upp dig på COLREG 9.

Du har potential att bli en av världens sämsta skeppare, så du borde hålla dig borta från alla fartyg (fartyg är allt som är avsett för att transportera människor eller gods).

Så du tror fortfarande att det räcker med AIS-track för att avgöra detta? Det visar inte bara att du är inkompetent. Det visar även att du är faktaresisrent.

Problemet är att du feltolkar en formulering i regel 9.

Jag har flera gånger i tråden hävdat att både fartyget och snipan kommer åka på skuld för ett antal regelbrott var. Att fartyget brutit mot gång i trång farled är med största sannolikhet inte något de kommer få skit för.

Det är du som ordentligt hakat upp dig på regel 9. Jag besvarar endast dina imbecilla påståenden.
Citera
2026-07-31, 10:54
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Rådgivare som inte förvarnar om att ett område kryllar av fritidsbåtar? Eftersom en båt av den storleken uppenbarligen kan köra över en annan båt utan att besättningen märker det så borde de tuta konstant.
a) så du vet vad som sagts på bryggan
B) 2130 kryllade det inte av fritidsbåtar utanför Katten.

Stalltips:
Kraschen beror sannolikt på oförutsedda, oberoende och olyckliga omständigheter där båda farkosterna har del i skuld
Citera
2026-07-31, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid

Hur vet du att han inte förvarnade om det rör sig mycket fritidsbåtar i området under sommarhalvåret?

Jag skulle tro att detta är något som lotsarna i Marstrand rutinmässigt tar upp under mpx
Citera
2026-07-31, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är nog bara ett praktiskt problem för de i besättningen som är ryssar (tydligen alla här) och som vill skicka hela eller delar av hyran till någon i Ryssland.

Det finns (mig veterligen) inga sanktionsregler om att ryssar inte är anställningsbara på fartyg i NIS.

Så är det absolut, men sedan är väl upplägget för att t.ex. nordiska banker ska kunna överföra pengar till ryska konton så komplicerat idag, så att de flesta avstår. Jag kan säkert ha fel här, men det känns som ett lite fishy upplägg av rederiet.
Senast redigerad av anders_f 2026-07-31 kl. 10:59.
Citera
2026-07-31, 10:56
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Jag kan inget om lotsar. Men deras uppgift är väl snarare att hjälpa till med navigeringen i svåra passager. Inte att hålla utkik efter fritidsbåtar. Rätta mig om jag har fel.
Så lotsen kan vi nog lämna därhän vad gäller ansvar.
Hade man kört på ett grund så hade lotsen varit mer ansvarig

Det intressanta med lotsen är att han verkar intyga att man inte märkt av olyckan.
Ja, det är fel.
En betydande del av navigeringen är att man påverkas av andra farkosters närvaro.
Kaptenen har yttersta ansvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in