2026-07-30, 08:44
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Barnens uttalanden är bara vittnesmål för undervisningens paketering. Jag ville peka på en undervisning som strävar efter att förstärka offer-rollen, och därpå använda offer-rollen kan användas för att skapa fientlighet och motsättningar.
Du citerar gamla inlägg till mig, inlägg du redan citerar. Det får du. Men du fortsätter inte vår diskussion och svarar inte på min fråga.

Du har upprepat skrivit att det är någåt fel på undervisningen ungdomarna i propaganda filmen fick. Du påpekar att ungdomarnas uttalande i videon handlar om undervisningen. Det är i sig inte konstigt då propaganda videon vill att vi ska tro det.

Men nu när du har kollat på även dokumentären, fick inte du där uppfattningen att ungdomarna pratar om antisemitismen som finns mot de nu, samt att den får de att behöva ha säkerhets polis med sig?

Det är sjukt dåligt att använda ungdomar i en propaganda video och förvränga vad de pratar om. Så man skuldlägger ett folk för det man själv gör. Du köpte detta. Det är inte ni som hatar de och ev. vill frånta de sitt land och videon som är gjord för att underblåsa detta hat, nej det är istället dom som lär sina barn att hat finns (orättfördigat) och det gör dem till land tjuvar.

Att man ens köper en så knäpp sak, är ju helt sjukt.

Så för att svara dig på det du vill skriva om, tar jag med det här nedan.

Citat:
Vad gör man ifall Israel fortsätter att vägra 1967 års gränser? Jag tänker att man i så fall behöver inse att projektet Israel har misslyckats i sin helhet, och påbörja avvecklingen av projektet.
Att ha den åsikten att en av "länderna" måste avvecklas är inte bra. Oavsett vilket av den.
Min åsikt då, men du är fri till din. Men jag tycker den är obehaglig. Speciellt med tanken att judar har bott där i typ 3000 år, samt att 80% är födda där.

Många har "jagats" dit. Det finns människor som klumpar i hopp judar och klistrar en gruppmentaliet på de och hatar de. Det är som en del människor har de som tradition eller latent i sig. Ibland blossar det upp rejält och man rättfärdigar en fördrivning. Uppenbart behöver judar ett eget land, det räcker att läsa dina inläg och se propaganda videon om Israel för att förstå varför. Den senaste fördrivning vi hade i Eorupa var i Polen 1968. Då gömde man det man gjorde genom att kalla judarna sionister, men det var fortfarande en helt vanlig jude fördrivning.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-30 kl. 08:54.
Citera
2026-07-30, 10:05
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Sverige har hållit på Palestinier sedan 60-talet. Det finns få länder som har lagt sig i problemet mer än Sverige? Jag hatade Palme

Bakgrund eftersom Hitler gasade ihjäl JUDAR så blev det bestämt att dom skulle få en liten liten bit mark i det förlovade landet. Där hade Araber bott i 1300 år.

Nu hade vi som gav dom landet ett problem. Personligen tycker jag att de länder som gav JUDAR mark som redan var upptagen av andra de borde köpt marken sen gett den till JUDARNA?

Just nu vill JUDARNA ta över mark som absolut inte gavs till dom 1948.
Detta är ett problem som aldrig kan lösas för en vi ger Palestinierna eller JUDARNA
nya markområden långt från varandra.
En kul sak när muslimska kvinnor inte täckte håret såg man inte skillnad på JUDAR och Araber. Jag besökte Mellanöstern 1988.

Varför skriver du JUDAR med versaler? Det ger ett maniskt intryck.

Israelerna och palestinierna är närmare släkt än vad bägge grupperna vill erkänna, helt klart.

I grund handlar det väl om att koloniala företag över tid ej är hållbart, tyvärr. Israel kan absolut lastas för att dom har skenat som ingrupp, men anledningen till deras mentalitet är den hårda yttre pressen från närliggande nationer vilken pågått konsekvent sen 1948.

Att skapa gränser på det här sättet blir lite som en organdonation. Ibland slår det ifrån direkt, ibland funkar det ett tag, ibland funkar det länge nog för att livet ska kunna levas till sitt slut. Men kroppen runt omkring organet är alltid, utan undantag, medveten om att det tillförts utifrån och därmed är samtliga system också misstänksamma mot det.

Organiskt är ett ord som finns av en anledning, så att säga.

Denna situation är 100% mänsligt skapad, mot bättre vetande möjligtvis, och det kommer också därför mest troligt alltid skava. Icke-organiskt, framtvingat. Det MÅSTE vi passa oss för, och som art bli bättre på att undvika.
Citera
2026-07-30, 10:38
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

Israelerna och palestinierna är närmare släkt än vad bägge grupperna vill erkänna, helt klart.

I grund handlar det väl om att koloniala företag över tid ej är hållbart, tyvärr. Israel kan absolut lastas för att dom har skenat som ingrupp, men anledningen till deras mentalitet är den hårda yttre pressen från närliggande nationer vilken pågått konsekvent sen 1948.

Att skapa gränser på det här sättet blir lite som en organdonation. Ibland slår det ifrån direkt, ibland funkar det ett tag, ibland funkar det länge nog för att livet ska kunna levas till sitt slut. Men kroppen runt omkring organet är alltid, utan undantag, medveten om att det tillförts utifrån och därmed är samtliga system också misstänksamma mot det.

Denna situation är 100% mänsligt skapad, mot bättre vetande möjligtvis, och det kommer också därför mest troligt alltid skava. Icke-organiskt, framtvingat. Det MÅSTE vi passa oss för, och som art bli bättre på att undvika.

Beror helt på vilka "palestinier" du syftar på. De som kom från närliggande länder typ, Libanon, Jordan etc har såklart en del gemensamt med israelerna. Däremot de som åkte en karavan som startade långväga bort har mindre genetiskt. Finns ju en även en del pakistanska "palestinier". Även om närliggande giftermål ligger högst upp på agendan för pallarna så kan man ofta få en sån där lite tankeställare och undra vad detta är för nationalitet när man ser en paki-palle.
Citera
2026-07-30, 15:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Varför misstänkliggörs personer/Barnen om man blurrar eller pixlar dom?

Jag tycker att det är självklart att personer speciellt barn inte ska användas i propagandavideor utan deras samtycke.

De finns ju med i dokumentären, så deras röster är inte osynliga. Men att sedan använda de i en propagandafilm troligtvis helt utan deras samtycke är något helt annat.

Jag vill inte ett samhälle med ännu fler begränsningar för medborgarnas rättigheter att dela information.

Propagandavideor hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Propaganda är information som argumenterar för en åsikt. I ett demokratiskt samhälle behöver medborgarna ha rätt att propagera för åsikter. Det är så medborgarna kan påverka samhället. Jag vill inte ha fler begränsningar för medborgarnas möjligheter att propagera för åsikter som dom tror på. Ifall man fråntar medborgarna möjligheten att påverka samhället genom att sprida budskap, så kommer medborgarna att hitta andra alternativ för att påverka. Dessa andra alternativ är inte trevliga.

Man får leva med att människor kan skildras i informationsmaterial som förmedlar åsikter.
Citera
2026-07-30, 16:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag vill inte ett samhälle med ännu fler begränsningar för medborgarnas rättigheter att dela information.

Propagandavideor hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Propaganda är information som argumenterar för en åsikt. I ett demokratiskt samhälle behöver medborgarna ha rätt att propagera för åsikter. Det är så medborgarna kan påverka samhället. Jag vill inte ha fler begränsningar för medborgarnas möjligheter att propagera för åsikter som dom tror på. Ifall man fråntar medborgarna möjligheten att påverka samhället genom att sprida budskap, så kommer medborgarna att hitta andra alternativ för att påverka. Dessa andra alternativ är inte trevliga.

Man får leva med att människor kan skildras i informationsmaterial som förmedlar åsikter.
Fler begränsningar.

Som i UK tänkte du? Eller med id krav när man använder sociala medier? Vi har val snart och beroende på det valresultatet kan vi få nya begränsningar, som då id krav för sociala medier. Tycker det är obehaglig utveckling. I UK blev ju en man dömd för tankebrott, det är ju helt sjukt

Men skydda identiteter som vi har regler om redan i dag är bra. Annars kan människor med skyddad identitet inte ha sina barn i skola som exempel. Det är ju till stor del för dem som inte skolor får fota barn utan godkännande.

Jag förstår inte ditt resonemang överhuvud taget om jag ska vara ärlig.

Vad har som exempel denna propaganda film som visar barn på missvisande sätt med begränsningar av yttrandefrihet att göra?

Eller som du såg ut att hävda innan att om man pixlar ett ansikte är det att mistänkligjöra personen?
Citera
2026-07-30, 17:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
81% av de judiska medborgarna i Israel är födda där.
Det är något högre än i Sverige där 79-80% av de svenska medborgarna är födda i Sverige.

https://theconversation.com/israel-is-a-jewish-nation-but-its-population-is-far-from-a-monolith-221926

Tack för upplysning och länk!

Citat från länkad sida:

Israel has close to 9.7 million residents. About 75% of these people identify as Jewish. Almost 80% of Israeli Jews were born in Israel. Much smaller groups of Israeli Jews were born in Africa and Asia, in countries including India and Uzbekistan.

Roughly 20% of Israelis are Arab, including Muslims, Christians and Druze, a group of people who observe a distinct monotheistic religion.
Såsom skribenten Nannegijala nämner, så har även Sverige fått ta emot stora mängder bosättare från andra länder. Det är mycket olyckligt. Det uppstår konflikter när folkgrupper övertar land som tillhör andra folkslag.
Citera
2026-07-30, 20:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Du citerar gamla inlägg till mig, inlägg du redan citerar. Det får du. Men du fortsätter inte vår diskussion och svarar inte på min fråga.

Ja. Det var några äldre inlägg som jag ännu inte hade svarat på.

Citat:
Du har upprepat skrivit att det är någåt fel på undervisningen ungdomarna i propaganda filmen fick. Du påpekar att ungdomarnas uttalande i videon handlar om undervisningen. Det är i sig inte konstigt då propaganda videon vill att vi ska tro det.

Men nu när du har kollat på även dokumentären, fick inte du där uppfattningen att ungdomarna pratar om antisemitismen som finns mot de nu, samt att den får de att behöva ha säkerhets polis med sig?

Dokumentären bekräftar min uppfattning att det handlar om vad barnen har fått lära sig under uppväxten. Det handlar inte enbart om skolan, utan även om familjerna, och hela kulturen.

I dokumentären framgår kronologin tydligare. Uttalandena gjordes innan resan, och kan därför inte ha skett som en reaktion på obehagliga upplevelser i Polen.

Citat:
Det är sjukt dåligt att använda ungdomar i en propaganda video och förvränga vad de pratar om.

Eftersom du anser att videosnutten förvrängde ungdomarnas ord, så citerar jag vad ungdomarna sade i dokumentären. Den version av dokumentären som jag hittade har översättningar till både engelska och polska. Jag har inga kunskaper i polska språket, så jag väljer att använda den engelska översättningen.

Yair:

That's what makes us special:
that no one can stand us,
but that we are proud of it.
Adi:

We are raised in this spirit,
that we know that we are hated.
and if a kid knows from
the start that he is hated,
about what happened to
his ancestors in the Holocaust,
it evokes anger
toward the other side:
pain, anger, even hate.
Notar:

Everybody knows that Jews are
hated. We were raised that way,
with hatred and anti-Semitism,
I can't remember a single moment,
when there was no anti-Semitism.
Perlin:

This will strengthen
the Israeli in me, the Zionist,
the Jew in me.
I have no doubt about it.
Varifrån har ungdomarna fått denna bild av en omfattande antisemitism överallt alltid? Det handlar om mycket mer än att ungdomarna behövde ha säkerhetspolis med sig på resan.

Uttalandena visar att bilden av antisemitism används för att rättfärdiga agg mot människor som inte tillhör deras folkgrupp.

Citat:
Så man skuldlägger ett folk för det man själv gör. Du köpte detta. Det är inte ni som hatar de och ev. vill frånta de sitt land och videon som är gjord för att underblåsa detta hat, nej det är istället dom som lär sina barn att hat finns (orättfördigat) och det gör dem till land tjuvar.

Att man ens köper en så knäpp sak, är ju helt sjukt.

Ja, jag köpte budskapet att israelerna är land-tjuvar. Och jag köper fortfarande det budskapet. Israels historia visar på en ständig strävan erövra mer land. Ifall man ägnar sig åt sådant beteende, så får man leva med att betraktas som land-tjuvar. Alternativet är att ändra beteende.
Citera
2026-07-30, 22:07
Medlem
Citat:

Det är väl en självklarhet att det är synd om ungarna i … Israel … samt en massa andra platser.
varför är det synd om baaarnen i Israel? Utveckla!
Citera
2026-07-30, 22:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja, jag köpte budskapet att israelerna är land-tjuvar. Och jag köper fortfarande det budskapet. Israels historia visar på en ständig strävan erövra mer land. Ifall man ägnar sig åt sådant beteende, så får man leva med att betraktas som land-tjuvar. Alternativet är att ändra beteende.

Kan du berätta hur mycket land som israelerna stulit och vad det skulle kosta att köpa den om de hade gjort det istället?
Citera
2026-07-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Sverige har hållit på Palestinier sedan 60-talet. Det finns få länder som har lagt sig i problemet mer än Sverige? Jag hatade Palme

Bakgrund eftersom Hitler gasade ihjäl JUDAR så blev det bestämt att dom skulle få en liten liten bit mark i det förlovade landet. Där hade Araber bott i 1300 år.

Nu hade vi som gav dom landet ett problem. Personligen tycker jag att de länder som gav JUDAR mark som redan var upptagen av andra de borde köpt marken sen gett den till JUDARNA?

Just nu vill JUDARNA ta över mark som absolut inte gavs till dom 1948.
Detta är ett problem som aldrig kan lösas för en vi ger Palestinierna eller JUDARNA
nya markområden långt från varandra.
En kul sak när muslimska kvinnor inte täckte håret såg man inte skillnad på JUDAR och Araber. Jag besökte Mellanöstern 1988.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

ja, araber är ju från den arabiska halvön, tillskillnad från judar som är från levanten.

hög tid att någon ifrågasatte det artificella kalifatet, i synnerhet när etniska grupper som faktiskt existerar fortfarande och lider av sviterna av den framtvingade ”arabiseringen” utanför den arabiska halvön
Citera
2026-07-30, 22:51
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
varför är det synd om baaarnen i Israel? Utveckla!
?

Jag tänker mig att det är jobbigt för barn överhuvudtaget i länder i krig, men den åsikten har alltså inte du?

Sedan kan naturligtvis inget mäta sig med hur det är för ungarna i Afghanistan, Sudan, Tchad ,Somalia, Niger, Guinea och Centralafrikanska republiken som är de värsta platser för barn att växa upp i.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-30 kl. 23:28.
Citera
2026-07-30, 23:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Så för att svara dig på det du vill skriva om, tar jag med det här nedan.

Att ha den åsikten att en av "länderna" måste avvecklas är inte bra. Oavsett vilket av den.
Min åsikt då, men du är fri till din. Men jag tycker den är obehaglig.

Ok. Det är inte ett bra alternativ att avveckla ett av länderna.

Men notera att det var mitt 2:a-hands-alternativ. 1:a-hands-alternativet var att Israel gör dom eftergifter som förväntas av Israel. Då skulle Israel kunna bli ett normalt land. Övriga länder i Mellanöstern har indikerat att dom är intresserade av att ha normala fredliga relationer med Israel. Men dom kräver att Israel accepterar 1967 års gränser.

Vad gör man ifall Israel fortsätter att vägra att bli ett fredligt land? Ska omvärlden acceptera att krigen bara fortsätter på obestämd tid, så att Israel kan expandera sina gränser? Någon gång kommer omvärlden att enas om att Israel inte kan fortsätta.

Citat:
Speciellt med tanken att judar har bott där i typ 3000 år, samt att 80% är födda där.

Det kan inte vara många judar som har bott där kontinuerligt i 3000 år? Jag tänker på hur hårt Hadrianus gick fram för att fördriva judarna. Hadrianus var rejält elak, men områdets nuvarande befolkning förtjänar inte att straffas för vad Hadrianus gjorde mot judarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in