2026-07-30, 03:32
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Egentligen spelar det väl ingen större roll om lastfartyget hade kunnat/hunnit/fått lov att göra den här teoretiska undanmanövern som förts på tal, för uppenbarligen har man ju inte ens sett fritidsbåten...
Hade man gjort det så hade det först och främst varit ett djävla liv på mistluren, och det hade haveristen garanterat hört, och åtminstone haft någon sorts chans att göra en undanmanöver i sista sekunden.
Det hade antagligen varit bra mycket mer effektivt än att sätta igång med att försöka göra en undamanöver med 5000-tonnaren när det redan var för sent.
Absolut, men vi känner ju inte förutsättningarna riktigt. Det har snackats om motorproblem så har du motorstopp hjälper ju inte alla världens mistlurar.

Så om räddningen skulle vara att gå över ett 13 meters grund när man själv sticker 4 meter så är det absolut en reell möjlighet, även om man träffar pricken (som ju inte står fast)
Det blir självklart ett hypotetiskt spörsmål som dessvärre blir draget i långbänk när en man vurmar mer för märkets (och ev fiskeredskaps) välmående än att försöka göra precis allt för att rädda liv.
Citera
2026-07-30, 03:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Absolut, men vi känner ju inte förutsättningarna riktigt. Det har snackats om motorproblem så har du motorstopp hjälper ju inte alla världens mistlurar.

Så om räddningen skulle vara att gå över ett 13 meters grund när man själv sticker 4 meter så är det absolut en reell möjlighet, även om man träffar pricken (som ju inte står fast)
Det blir självklart ett hypotetiskt spörsmål som dessvärre blir draget i långbänk när en man vurmar mer för märkets (och ev fiskeredskaps) välmående än att försöka göra precis allt för att rädda liv.
Fast Veridictores har ju faktiskt rätt i att det nog får anses vara ett alldeles för stort risktagande att bôsa på rakt ut ur farleden, där det kan finnas andra fritidsbåtar, som syns lika dåligt, och inte räknar med att det skall komma en lastbåt från ingenstans, eftersom farleden går på andra sidan pricken.
Känner att jag får acceptera att jag tänkte fel där...
Citera
2026-07-30, 03:48
Medlem
Att oväntades i halvmörker och ösregn bli träffad bakifrån av en stävbulb dubbelt så hög som ens egen båt måste vara en av dom sämre upplevelser man kan tänka sig .
Fy fan .
Citera
2026-07-30, 04:03
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fast Veridictores har ju faktiskt rätt i att det nog får anses vara ett alldeles för stort risktagande att bôsa på rakt ut ur farleden, där det kan finnas andra fritidsbåtar, som syns lika dåligt, och inte räknar med att det skall komma en lastbåt från ingenstans, eftersom farleden går på andra sidan pricken.
Känner att jag får acceptera att jag tänkte fel där...

Om du har 2 val, köra på snipan eller köra på pricken så är valet enkelt i min värld
Havet är stort, även mellan katten och pricken (som ev ska köras över) är det 700-800m . Hastigheten är moderata 13knop. Risken att du med undanmanövern skulle träffa en annan båt som heller inte upptäcktes i tid båt ser jag som näst intill utesluten.

Å giren behöver ju inte vara ”rakt ut av farleden” som ändå är ganska bred, det räcker ju med att gå vid sidan av snipan.
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-07-30 kl. 04:06.
Citera
2026-07-30, 04:10
Medlem
Dessa båtar färdades i halvmörker, ösregn, krabb sjö och stark vind. Sannolikt så upptäckte snipan fartyget alldeles för sent och som det verkar uppfattade fartyget inte snipan alls. På bryggan har de har samma dåliga sikt, radarblindhet och utgår från att ingen ger sig ut i detta vädret. Jag tror att det här är sommarhuskryssare som varit på middag på Lövön och skall tillbaka till Dyrön på kvällen (eller tvärtom). Snipans kapten tänker att han har en kort tur där han är inomskärs och ganska skyddad men glömmer att han korsar en intensivt trafikerad kommersiell farled som är trafikerad dygnet runt i nästan alla väder.
Senast redigerad av brassar 2026-07-30 kl. 04:24.
Citera
2026-07-30, 04:17
Medlem
Och krabb sjö. Sannolikt så upptäckte snipan fartyget alldeles för sent. Jag tror att detta är sommarhusfolk som varit på middag på Lövön och skall tillbaka till Dyrön på kvällen (eller tvärtom). Man tänker att man är inomskärs och ganska skyddade från väder och faror men glömmer att man korsar en intensivt trafikerad kommersiell farled som dessutom trafikeras dygnet runt i alla väder. Vi vet inte ens om snipan hade lanternor…
Citera
2026-07-30, 04:51
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Du som skriver att man inte får lägga skuld på någon pga att olyckor kan hända hur noggrann man än är:

Många tycker uppenbarligen att det är jävligt onödigt att försätta sin familj i en sådan här situation. Båt som inte syns på radar och sedan placera sig i en farled i risigt väder. Olyckan hade inte hänt om de inte varit i farleden. 100% möjligt att avstå den rutten.

Fast varken du eller jag var väl på varken snipan eller i fartyget så vi kan väl rimligtvis inte utdela någon skuld då vi ej vet vad som skedde och varför?

Det var ju ganska bra sikt på platsen straxt före olyckan. Men enligt flertalet vittnesuppgifter (även sådana som inte var direkt inblandade i olyckan) så kom det ett riktigt hårt ösregn när olyckan skedde vilket med största sannolikhet försämrade sikten avsevärt både fysiskt men även elektroniskt.

Och du vet ju ej vilken typ av förkunskaper som fanns för mörker navigering i ryggen hos samtliga inblandade, så då kan du ju rimligtvis inte veta om personerna i fråga utsatte sig själva för orimlig risk????????

Är det inte då bättre att lugna sig med att tycka framför skärmen innan du har fakta på handen?
Citera
2026-07-30, 04:56
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Tragiskt när man ser bilder. Det blir mer mänskligt än diskussioner om båtar,. säkerhet och väderlek osv..stackars familj..hoppas pappan och barnet får all hjälp och stöttning och andra anhöriga.

Ja verkligen!
Citera
2026-07-30, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det är ju inte första gången du inte ens klarar av att läsa. Jag hade rätt, du hade fel. Igen.
kan inte ni som tjaffdar i alla inlägg bara logga ut härifrån, och sysselsätta er med något annat istället!! Fruktansvärt tråkigt!!
Citera
2026-07-30, 05:21
Medlem
Det enda som är bra i den här tragedin är att det lär bli uppklarat ungefär hur det gått till.

Någon vet nu varför småbåtarna gick ut. Släktingen som saknade följebåten ned familjen och slog larm, väder osv.

Vilka/vilken enhet räddade pojken och pappan ur vattnet?

Tänk om familjen varit ensamma och bara försvunnit från jordens yta. Vilka spekulationer det blivit.
Citera
2026-07-30, 05:39
Medlem
Detta är anledningen till att man har både radar o AIS. Även på en mindre båt - då hade detta kunnat undvikas.

Gällande mor o barn så kommer de inte hittas (såvida inte en likhund får upp spår). Undervattensströmmar leker du inte med - lär ha transporterat kropparna lång lång bit därifrån i detta nu.
Citera
2026-07-30, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yk529
Kan inte vara bara jag som får dåliga vibbar av detta? Någonting säger mig att Mamman & Dottern aldrig ens befann sig ombord..

Du läser för mycket deckare 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in