2026-07-31, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Hur styr man fartyget där
Går man på autopilot, eller står vid bryggan och rattsurfar?

Är klarlagt att det var ljust?

Kanske var ute och tog en cigg och körde på autopilot?
Citera
2026-07-31, 09:46
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Hur menar du? Märkligt på vilket sätt?

Befälhavaren uppger att dom inte märkte något alls ombord. Även lotsen säger samma sak, han visste inte om olyckan förrän efter att han klivit av.

Om både befälhavaren och lotsen är normalt med i matchen och har ögon och öron som funkar som dom ska kan man alltså gissa sig till att endera talar båda sanning, eller så ljuger båda ?
Citera
2026-07-31, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast tydligen var det svensk lots ombord vid olyckstillfället…. Och det gör det hela ytterst märkligt.

Varför det? Är lotsar immuna mot att kollidera med fritidsbåtar?
Citera
2026-07-31, 09:47
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69

Nejdå, menar bara att det faktum att lotsen inte märkte något indikerar att befälhavaren talar sanning.
Citera
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Självklart gäller hela regeln. Det är flera regler som gäller samtidigt.

Vid vissa tillfällen ligger fartyg åt babord i trånga farleder då detta pga bla vind och ström för just det tillfället är den säkraste placeringen.

Men vad har det ens med det jag skrev att göra?

Säkrast för vem? Du skulle ju hamna i fängelse om du var kapten, precis som kaptenen av handelsfartyget kommer att göra.

Du fattar ju inte att endera åberopar man COLREG 9 och håller åt styrbord, eller så åberopar man inte COLREG 9 och lägger sig där det passar bäst efter väder och vind.
Senast redigerad av GundeS 2026-07-31 kl. 09:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Jag tänker att lotsens ansvar inte är att hålla utkik, utan att se till att sjöbefälen tar rätt rutt. Och det gjorde ju båten.
Så lotsen borde väl inte vara ansvarig
Jag ser det tvärtom
Anledning att man har lots är ju att denne ska hjälpa i ett område som är okänt för kaptenen
Citera
2026-07-31, 09:48
Medlem
fululfs avatar
Är det 100% uteslutet att fartyget kan ha avvikit från farleden? I och med det ganska skyndsamt anhållandet bör det ju finnas ganska uppenbara saker att anhålla för.
Citera
2026-07-31, 09:48
Medlem
Citat:
Menar nog att denne borde vetat om hur området kryllar av semesterbåtar
Citera
2026-07-31, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Men din tjomme. Det är ju du som åberopar regel 9 i detta fall, det är inte jag som ska visa att den gäller, det är du.

Det har jag gjort.

Misje Verde kan inte enkelt göra en säker undanmanöver i farleden kring den aktuella olycksplatsen och därför är det att betrakta som trång farled.
Citera
2026-07-31, 09:50
Medlem
Citat:
Befälhavaren uppger att dom inte märkte något alls ombord. Även lotsen säger samma sak, han visste inte om olyckan förrän efter att han klivit av.

Om både befälhavaren och lotsen är normalt med i matchen och har ögon och öron som funkar som dom ska kan man alltså gissa sig till att endera talar båda sanning, eller så ljuger båda ?

Har de varit uppmärksamma, med öronen, hjärnan och ögonen har de märkt båten, åtminstone sett den...

Alternativt har de pysslat med annat, haft hörlurar, musik, film, mobiltelefon, suttit på toaletten, gått iväg och rökt etc... Att ingen av de inte märkt något bedömer jag som osannolikt.

Gissar dessvärre på att båda ljuger!
Citera
2026-07-31, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Jag tänker att lotsens ansvar inte är att hålla utkik, utan att se till att sjöbefälen tar rätt rutt. Och det gjorde ju båten.
Så lotsen borde väl inte vara ansvarig

Lotsar har aldrig något juridiskt ansvar, utan agerar endast som rådgivare!
Citera
2026-07-31, 09:51
Medlem
Citat:
Nejdå, menar bara att det faktum att lotsen inte märkte något indikerar att befälhavaren talar sanning.

Ja. De bekräftar varandras versioner enligt den infon vi har fått än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in