2026-07-31, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har han kört för fort?

Mycket möjligt.
Citera
2026-07-31, 09:29
Medlem
meas19s avatar
Placera hytten i fören, på alla fartyg skulle räcka istället 100m bakom...
Citera
2026-07-31, 09:31
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Har han kört för fort?

Ingen aning. Det finns ju inga vittnen till olyckan. Men han borde ha haft uppsikt över farleden. Men de verkar ju inte ha noterat snipan överhuvudtaget.
Citera
2026-07-31, 09:32
Medlem
negrofobens avatar
Troligtvis en full rysk befälhavare
Citera
Medlem
Nationalromantiks avatar
Det måste varit fartyget som kört på den lilla båten. Hur skulle det annars gått till? Obs jag har 0 sjövana
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Tror besättningsmännen ljög och att de mycket väl märkte vad som hände...

Kanske var kaptenen ouppmärksam, var på toaletten, somnade, tittade på mobiltelefonen eller pysslade med annat...

Otäckt... Fruktansvärt, skrämmande men väntat.

Inga droger eller alkohol?
.

Fast tydligen var det svensk lots ombord vid olyckstillfället…. Och det gör det hela ytterst märkligt.
Citera
Medlem
Citat:
– Jag har anhållit befälhavaren dels på flyktfara eftersom han är hemmahörande i ett land utanför Norden och EU, dels fara för otillbörlig påverkan på brottsutredning, till exempel på vittnen, säger senior åklagare James von Reis som leder förundersökningen i pressmeddelandet.

Det här tyder väl mest på att man vill kunna utreda utan att riskera att han eventuellt försvinner och inte nödvändigtvis att man faktiskt kan styrka något i nuläget?
Citera
Medlem
Bandida.locas avatar
"– Jag har anhållit befälhavaren dels på flyktfara eftersom han är hemmahörande i ett land utanför Norden och EU, dels fara för otillbörlig påverkan på brottsutredning, till exempel på vittnen, säger senior åklagare James von Reis som leder förundersökningen."

Fr DN.

Skönt att James von Reis förefaller klarsynt till skillnad från ett gäng i den här tråden.
Citera
2026-07-31, 09:33
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ingen aning. Det finns ju inga vittnen till olyckan. Men han borde ha haft uppsikt över farleden. Men de verkar ju inte ha noterat snipan överhuvudtaget.

Lotsen får väl räknas som vittne?
Citera
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Självklart gäller hela regeln. Det är flera regler som gäller samtidigt.

Så långt till styrbord som det är säkert och praktiskt möjligt. Menar du att något av fartygen inte gjort detta så är det upp till dig att visa det.

Vid vissa tillfällen ligger fartyg åt babord i trånga farleder då detta pga bla vind och ström för just det tillfället är den säkraste placeringen.

Men vad har det ens med det jag skrev att göra?

Men din tjomme. Det är ju du som åberopar regel 9 i detta fall, det är inte jag som ska visa att den gäller, det är du.
Citera
Medlem
Befälhavaren anhållen! Alltid något
Men lotsen då?
Citera
2026-07-31, 09:34
Medlem
Citat:
Har han kört för fort?
Det tror jag