2026-07-31, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jaha, och hur tycker du då att vi som ibland seglar längre sträckor än vad som tar ett halvt dygn skall göra då? Och hur tror du vi bär oss åt när vi råkar anlöpa destinationen ett halvt dygn senare än planerat och det är kolsvart?

Min erfarenhet är att hur djävla väl man än tycker sig ha planerat ett ben på några dygn, så är det typiskt att något gör att det tar lite längre tid än planerat, och så är det mörkt när man kommer fram lik förbannat.

Ja, man undrar över en del korkskallar i tråden. När vi seglade in i Göteborgs skärgård norr om Vinga vid ett-tiden på natten ett halvt dygn före tidtabell på ett ben från Petershead i Scotland häromsistens så gick ett sjölarm alldeles i närheten. I en farled strax norr om oss. Vad skulle vi gjort då, kontaktat JRCC och förklarat att vi inte kan bistå för vi får inte segla i en farled mitt i natten Så klart kontaktade vi JRCC och erbjöd vår hjälp omgående.

Så klart fick snipan begagna farleden, men den ska hålla sig till sidan av farleden om den går i farleden och den ska definitivt hålla undan för ett skepp som här i denna situation.
Citera
2026-07-31, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad är säker fart
Hade de bråttom?

Handelsfartyg har ofta bråttom.

Säker fart beror på en del faktorer. Se regel 6 i internationella sjövägsreglerna
Citera
2026-07-31, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Du hade ingen källa som efterfrågades… Googla själv blir goddag yxskaft

HUR begränsas farleden om den (som vanligast) INTE är en fyrled?
Vad är en fyrled
Citera
2026-07-31, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Om man har kolliderat så har man inte haft en säker fart.

Någon åtgärd överhuvudtaget.

Detta kommer du se i både haverirapport och eventuell domstol. Kom ihåg var du läste det först!

Du är inget annat än ett tramsigt troll alltså. Fint, då vet jag det.

Så om olyckan inte inträffat då hade farten varit säker alltså. Då menar du alltså att även snipan körde för fort, för den var ju inblandad i samma kollision. Jaja, det är din åsikt. Jag fattar.

Jag antar att du vet att motsvarande regler gäller för biltrafik. Så då är din uppfattning alltså att alla fordon som varit med en olycka har kört för fort. Som sagt, då vet jag din hållning. Troll.
Citera
2026-07-31, 01:10
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Har aldrig hört om Wallhamn tidigare
Är det bilar som fraktas
Japp RoRo Wallenius-redereierna. Därav namnet Wall-hamn
Citera
2026-07-31, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Handelsfartyg har ofta bråttom.

Säker fart beror på en del faktorer. Se regel 6 i internationella sjövägsreglerna
Så de borde haft lägre hastighet?
Citera
2026-07-31, 01:11
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Vad är en fyrled
En farled som har fyrar som navigationshjälpmedel
Citera
2026-07-31, 01:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Näe det är väl nåt sånt som hände här. Det blev mörkt. Någonstans så är det ju en chansning. Sen bör fartyg se segelbåtar på sin radar och då "tuta".
Det var inte mörker, utan skymning. Det är väl inga som helst konstigheter att gå i kända vatten under skymning, eller för den delen mörker? Det blåste inte smådjävlar, och det kan knappast ha gått någon sjö att tala om på platsen.

Däremot är det ett djävla mysterium varför snipan placerade sig ivägen för en 5000-tonnare som gjorde 12-13 knop i en farled, eller varför man valde att korsa/gå i farleden om sikten var så dålig som vi misstänker att den kan ha varit.
Citera
2026-07-31, 01:12
Medlem
Citat:
En farled som har fyrar som navigationshjälpmedel
Aha
Trodde det var fyra leder
Citera
2026-07-31, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du är inget annat än ett tramsigt troll alltså. Fint, då vet jag det.

Så om olyckan inte inträffat då hade farten varit säker alltså. Då menar du alltså att även snipan körde för fort, för den var ju inblandad i samma kollision. Jaja, det är din åsikt. Jag fattar.

Jag antar att du vet att motsvarande regler gäller för biltrafik. Så då är din uppfattning alltså att alla fordon som varit med en olycka har kört för fort. Som sagt, då vet jag din hållning. Troll.

Ja. Det ingår i definitionen av säker fart enligt regel 6 i colregs. Skrämmande att du inte har förståelse för så grundläggande begrepp men ändå låtsas vara kunnig.

Every vessel shall at all times proceed at a safe speed so that she can take proper and effective action
to avoid collision and be stopped within a distance appropriate to the prevailing circumstances and
conditions. In determining a safe speed the following factors shall be among those taken into
account:
(a) By all vessels:
(i) the state of visibility;
(ii) the traffic density including concentrations of fishing vessels or any other vessels;
(iii) the manoeuvrability of the vessel with special reference to stopping distance and turning
ability in the prevailing conditions;
(iv) at night the presence of background light such as from shore lights or from back scatter
of her own lights;
(v) the state of wind, sea and current, and the proximity of navigational hazards;
(vi) the draught in relation to the available depth of water.
(b) Additionally, by vessels with operational radar:
(i) the characteristics, efficiency and limitations of the radar equipment;
(ii) any constraints imposed by the radar range scale in use;
(iii) the effect on radar detection of the sea state, weather and other sources of interference;
(iv) the possibility that small vessels, ice and other floating objects may not be detected by
radar at an adequate range;
(v) the number, location and movement of vessels detected by radar;
(vi) the more exact assessment of the visibility that may be possible when radar is used to
determine the range of vessels or other objects in the vicinity.
R

Håller du samma hastighet i villaområden med bilar parkerade på vägen nu som när du körde upp för körkort? Varför/varför inte? De allra flesta håller numera inte säker fart när de kör bil, nej.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-07-31 kl. 01:17.
Citera
2026-07-31, 01:14
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Inomskärs färdas man inte i båt i mörker om man inte behärskar det.
Sannolikt var olycksbåten på väg hem (Nordön) å den är upplyst.
Det finns också lampor i sundet Älgön/Brattön som nog var tänkt väg.

Jo jag försår att en hemmahamn som är upplyst går att lägga till vid på natten. Men man måste komma fram också.

Sen går det inte att "behärska" bort de markant större riskerna med att det är mörkt. Maskinhaveri. Väderomslag. Brygga som slitit sig och flyter runt. Allt blir svårare att upptäcka eller hantera vid mörker.
Citera
2026-07-31, 01:14
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, man undrar över en del korkskallar i tråden. När vi seglade in i Göteborgs skärgård norr om Vinga vid ett-tiden på natten ett halvt dygn före tidtabell på ett ben från Petershead i Scotland häromsistens så gick ett sjölarm alldeles i närheten. I en farled strax norr om oss. Vad skulle vi gjort då, kontaktat JRCC och förklarat att vi inte kan bistå för vi får inte segla i en farled mitt i natten Så klart kontaktade vi JRCC och erbjöd vår hjälp omgående.

Så klart fick snipan begagna farleden, men den ska hålla sig till sidan av farleden om den går i farleden och den ska definitivt hålla undan för ett skepp som här i denna situation.
Nu har du duckat 2 gånger påven fråga du inte verkar kunna svara på.

Både jag p andra i tråden tänkte du skulle få förklara

” HUR begränsas farleden om den (som vanligast) INTE är en FYRled”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in