2026-07-31, 00:59
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Hur vet du att hans hemmahamn inte var upplyst. ?

Mörker ställer större krav på befälhavaren men finns många kunniga nattnavigerare. Det ser man om man själv är ute sent

Jag syftade på naturhamnar att lägga till vid som en del av att avbryta pågående färd i mörker. Ifall du ska lägga till vid en vik eller ö och det är bäcksvart så är risken stor att du går på grund, eller håller fel fart och drämmer in för fort. Lägg på regn så blir det som att kasta pil i ett mörkt rum.

Utan radar så förlitar man sig på ...vad? Fyrar? Inte plottern i alla fall. Den måste man utgå från kan gå sönder spontant och att den kan visa helt fel. Sen kan vädret ALLTID slå om, och då ser man ens inga fyrar ifall det ösregnar och är dimma. Innanskärs åker man inte båt i mörker.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Nej. Det är någonstans mellan 400 och 800m. Jag har för mig att jag mätte avståndet till ca 2.5 kablar tidigare idag. Det var iofs ganska grovt mätt. Kanske är det så mycket som 3 kablar
Jag får upp 0.4 distansminuter på Skippo vilket ivartfall är 700m så då stämmer det ganska bra med mitt minne de gånger jag seglat där.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sessanli
Hur säkra är ni på A.O och hans fru, att de skulle vara offrena?

För vad jag vet har de endast en son som är född 2021.
Nä de har en dotter också.
Citera
2026-07-31, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du ligger alltså och sover med flytvästen på. Vad duktigt av dig!

Var var snipan på väg?
Citera
2026-07-31, 01:02
Medlem
Har aldrig hört om Wallhamn tidigare
Är det bilar som fraktas
Citera
2026-07-31, 01:02
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jaha, och hur tycker du då att vi som ibland seglar längre sträckor än vad som tar ett halvt dygn skall göra då? Och hur tror du vi bär oss åt när vi råkar anlöpa destinationen ett halvt dygn senare än planerat och det är kolsvart?

Min erfarenhet är att hur djävla väl man än tycker sig ha planerat ett ben på några dygn, så är det typiskt att något gör att det tar lite längre tid än planerat, och så är det mörkt när man kommer fram lik förbannat.

Näe det är väl nåt sånt som hände här. Det blev mörkt. Någonstans så är det ju en chansning. Sen bör fartyg se segelbåtar på sin radar och då "tuta".
Citera
2026-07-31, 01:03
Medlem
Joel.och.Chefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sessanli
Hur säkra är ni på A.O och hans fru, att de skulle vara offrena?

För vad jag vet har de endast en son som är född 2021.

Dotter som var runt 7-8 år också.

Fruns Instagram var öppen innan och det började trilla in massa hjärtan och följare. Den är nu stängd/privat. Om det inte är Albin med familj så hade de meddelat vid det här laget att de är okej.
Citera
2026-07-31, 01:03
Medlem
JymdKjams avatar
Varför tjatar polisen om att de vill ha in tips och iakttagelser? Vem skulle rimligen kunna ha sett något i mörkret och i krabb sjö? Tror de verkligen att någon därute sitter och håller på vittnesuppgifter från kolsvarta natten?
Citera
2026-07-31, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vad är säker fart enligt dig? Och när skulle man ha sänkt farten till denna säkra fart?

Vilka åtgärder är det som du menar att man inte har vidtagit för att undvika kollision?

Du slänger ur dig en massa helt grundlösa anklagelser helt utan några som helst argument om vad som hade varit det korrekta agerandet!

Om man har kolliderat så har man inte haft en säker fart. Se regel 6 i colregs. Skrämmande att du låtsas vara så kunnig men inte har förståelse för grundläggande begrepp.

Någon åtgärd överhuvudtaget.

Detta kommer du se i både haverirapport och eventuell domstol. Kom ihåg var du läste det först!
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-07-31 kl. 01:10.
Citera
2026-07-31, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Varför tjatar polisen om att de vill ha in tips och iakttagelser? Vem skulle rimligen kunna ha sett något i mörkret och i krabb sjö? Tror de verkligen att någon därute sitter och håller på vittnesuppgifter från kolsvarta natten?
Men den där båten i vik som hörde skrik
Citera
2026-07-31, 01:05
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag syftade på naturhamnar att lägga till vid som en del av att avbryta pågående färd i mörker. Ifall du ska lägga till vid en vik eller ö och det är bäcksvart så är risken stor att du går på grund, eller håller fel fart och drämmer in för fort. Lägg på regn så blir det som att kasta pil i ett mörkt rum.

Utan radar så förlitar man sig på ...vad? Fyrar? Inte plottern i alla fall. Den måste man utgå från kan gå sönder spontant och att den kan visa helt fel. Sen kan vädret ALLTID slå om, och då ser man ens inga fyrar ifall det ösregnar och är dimma. Innanskärs åker man inte båt i mörker.
Inomskärs färdas man inte i båt i mörker om man inte behärskar det.
Sannolikt var olycksbåten på väg hem (Nordön) å den är upplyst.
Det finns också lampor i sundet Älgön/Brattön som nog var tänkt väg.
Citera
2026-07-31, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Om man har kolliderat så har man inte haft en säker fart.

Någon åtgärd överhuvudtaget.

Detta kommer du se i både haverirapport och eventuell domstol. Kom ihåg var du läste det först!
Vad är säker fart
Hade de bråttom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in