Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
32,68%
50 röster
Nej
31,37%
48 röster
Mycket hårdare krav
35,95%
55 röster
2026-07-28, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Du vill fylleköra hem från krogen och ignorerar därmed alla faktiska problem hyrsparkcyklar innebär, gotcha. Jag accepterar ditt medgivande att jag har rätt i alla punkter iom din avslutande halmgubbe.

Fylleköra? På tal om halmgubbar. Nej jag vill ha smidiga transportsätt utan krångliga regler och löjliga krav. Ytterligare är jag spymätt på att begränsas pga idioter gör det dom är bra på. Jag vill inte ta ansvar för andra.

Om någon kör omkull på fyllan så är det en konsekvens jag är redo att ta. Vad är ditt problem?

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bara bittra boomers som gnäller på sparcyklar. Flytta in på hem för helvete - och låt oss unga snygga susa fram och vara fria. Jävla pissmänniskor.

Ja bittra människor som plågar sig genom livet genom att störa sig på alla som lever, tar lite risker och har kul. Du ska inte ha roligt, du ska inskränkas och bli bitter du med.
Senast redigerad av Bloe 2026-07-28 kl. 15:46.
Citera
2026-07-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidledes
Sportcyklisterna är otroliga. Absolut farligaste. Akutmottagningar i hela landet är överfulla med människor som skadats av dem. Och de själva tar upp vårdplatser med sin fetma och ångest och hjärtfel efter all träning. De cyklar alltid oerhört fort på cykelbanorna, säkert 50-60 km/h men när de cyklar på vägen då skall det cyklas långsamt och i bredd så man inte kan köra om dem. Sjukt mycket utsläpp bidrar de också med, kedjeolja som droppar och gummipartiklar i mängder från däcken. Utöver allt detta har de tighta kläder som förargar. Bättre om de tog bilen till jobbet och gymmet.

Fick du en psykos av att spandexdräkten satt för tight? Jag kommenterade trafikmiljön och du drar en saga om allt från himmel till jord. Du insinuerar att alla som inte grisar sig fram i trafiken och förväntar sig att alla andra ska anpassa sig efter statsen i deras träningsapp är överviktiga miljöförstörare?
Citera
2026-07-28, 15:53
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Försvarar du fortfarande din utfästelse om att någon som går till fots är moraliskt överlägsen en elsparkcyklist just pga avsaknaden av elsparkcykel hos fotgängaren?

Jupps! Elsparkcyklande tyder på lättja och bristande uppfattning om vad som är rätt och fel!
Citera
2026-07-28, 15:53
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
De ligger inte alls utslängda överallt längre.

Jo, de ligger utslängda överallt.

Citat:
Är inte så svårt att bötfälla heller. Old news.

Jag tvivlar starkt på att någon som ställt en hyrd elsparkcykel tvärs över en trottoar, eller halvvägs uppför en cykelramp, eller mitt i en trafikkorsning*, eller slängt den i kanalen, någonsin bötfällts för detta. Hur ska man kunna bevisa något? Även om man är registrerad som senaste användare är det ju bara att hävda att någon annan måste ha flyttat elsparkcykeln efter att man använt den.

Citat:
Vad som alltid är fel förslag är att idioter och klåpares hänsynslöshet ska ytterligare begränsa den vanlige medborgarens och inskränka dennes rättigheter samt frihet. Absolut sämst alternativ så gott som varje gång.

Nej, förbud är väldigt bra.

*Ja, detta såg jag här i götet häromhelgen. Du kanske inte ser det, eller det allmänna kaoset efter varje dags slut, eftersom du inte behöver åka till jobbet tidiga mornar som jag. Halv fem på morgonen, innan horder av städare skickats ut, ser stan ut som en soptipp.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-07-28 kl. 15:58.
Citera
2026-07-28, 16:08
Medlem
Jag tycker ärligt talat inte folk kör så jävla illa. Och då bor jag ändå i ett utsatt område. Ffa är det rätt skönt att kids på trimmade crossar har blivit ett nästan icke existerande fenomen iom kickarna.
Citera
2026-07-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Jo, de ligger utslängda överallt.

Jag tvivlar starkt på att någon som ställt en hyrd elsparkcykel tvärs över en trottoar, eller halvvägs uppför en cykelramp, eller mitt i en trafikkorsning*, eller slängt den i kanalen, någonsin bötfällts för detta. Hur ska man kunna bevisa något? Även om man är registrerad som senaste användare är det ju bara att hävda att någon annan måste ha flyttat elsparkcykeln efter att man använt den.

Nej, förbud är väldigt bra.

*Ja, detta såg jag här i götet häromhelgen. Du kanske inte ser det, eller det allmänna kaoset efter varje dags slut, eftersom du inte behöver åka till jobbet tidiga mornar som jag. Halv fem på morgonen, innan horder av städare skickats ut, ser stan ut som en soptipp.

Du måste fotografera den när du parkerar. Upp till bolagen om de inför hårdare krav för parkeringen, det är jag helt med på. Men det är inget stort problem där jag rör mig, längre.

Jaha du tycker att förbud är bra, redan där står vi så långt ifrån varandra i grundvärderingar och synen på samhället och staten så vi kan säkert lära oss något nytt av varandra men föga troligt att vi är överens.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag tycker ärligt talat inte folk kör så jävla illa. Och då bor jag ändå i ett utsatt område. Ffa är det rätt skönt att kids på trimmade crossar har blivit ett nästan icke existerande fenomen iom kickarna.

Just så, folk missar vad alternativen är och förväntar sig en utopisk lösning ur deras eget perspektiv. Men i själva verket är det här hatet mot elsparkcyklat endast en manifestation av bitterhet mot samhället, andra människor och politik. Förut var det skateboards. Ungdomen kommer alltid ta risker och roa sig och bittra människor som sällan har roligt kommer alltid att störa sig på detta.
Senast redigerad av Bloe 2026-07-28 kl. 16:34.
Citera
2026-07-28, 16:49
Medlem
"Städer med totalförbud mot uthyrningParis:
Första europeiska huvudstaden som totalförbjöd hyresmodeller efter en folkomröstning.
Montréal: Tog bort alla uthyrningstjänster för att värna om stadsmiljön.
Madrid: Införde totalt stopp för delade elsparkcyklar."

I Stockholm verkar det vara kapitalet som styr genom de Riskkapitalbolag som äger uthyrningsföretagen
och som i sin tur bla får sitt kapital från våra pensionsfonder.
Citera
2026-07-30, 11:53
Medlem
Sillberts avatar
Elsparkcyklar är intressanta.

(Ny)liberaler gillar dem för att det är entreprenörer som skapat uthyrningen och att det är delningsekonomi.

Vänstern gillar dem för att de inte är bilar.

Vänsterliberaler gillar den för att det är ungdomar som gillar dem.

Det senaste jag hörde var också att vänstern gillar dem för att muslimska kvinnor som inte får cykla kan köra dem.

Själv hatar jag dem.
Citera
2026-07-30, 15:56
Medlem
Spelar väl ingen som helst roll vilka regler som finns så länge polisen skiter fullständigt i hur dessa fordon framförs.
Förutom någon enstaka dag på året då dom har "fokus på elsparkcyklar".

Resten av året får man förvänta sig att bli påkörd av någon odödlig lirare som inte kan en enda trafikregler och som tror att hela världen ska anpassa sig efter just honom eller henne.
Iofs ungefär precis som ungdomar ser på sig själva och världen i övrigt...

Ta bort skiten och låt folk börja gå igen! Finns även Taxi och Uber att nyttja om man är för lat för att gå.
Citera
2026-07-30, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Lagrummet finns redan att straffa cyklister/"elsparkister"? för vårdslöshet i trafik, men har hittills utnyttjats mycket sällan.
Andra länder har lagstiftning som kräver obligatorisk trafikförsäkring för allt som har motor och förarplats oavsett typ av maskin/fordon/spark.
Att döma av olycksfrekvensen och skadornas omfattning (inkluderat dödsfall) gällande både förare och andra trafikanter så lär en elsparkförsäkring bli mycket dyr.

Den sk. "Nollvisionen" som politikerna slagit sig för bröstet om synes inte gälla dessa fordon som är farliga för både förare, fotgängare och övriga trafikanter.
Således så är det helt rätt att se över reglerna och se över ansvarsfrågan samt tekniska begränsningar och möjligen även förarbevis.

Var hittar du info om att nollvisionen inte skulle gälla just elsparkcyklar?
Citera
2026-07-31, 00:16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Signalhorn på ett fordon finns för att påkalla uppmärksamhet vid fara, sedan när blev en vanlig omkörning en fara? Att du inte har hörlurar på dig ändrar inte verkligheten att många har det.

Själv tycker jag att Transportstyrelsen och andra relevanta myndigheter ska ta tag i problemet med hundägare med hundar i flexikoppel, dessa borde ha en "saftblandare" på huvudet så andra trafikanter kan vidta säkerhetsåtgärder innan man passerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är väl därför det finns en ringklocka på cyklar och el sparkcyklar.

Jag har aldrig lurar när jag är ute och motionerar just av anledningen att jag vill kunna uppfatta vad som händer omkring mig.

Den som färdas snabbare än omgivningen bör ta hänsyn till andra.
Vi får hoppas Transportstyrelsen tar ett krafttag mot eländet.

Enkelt!

Om du är så trög att du inte fattar det här så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Citera
2026-07-31, 00:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Var inte jag som tog upp flexikoppel och du tycker tydligen att det är okej att medvetet skada andra trafikanter, hoppas du inte kör något fordon. Tycker du att alla fordonsförare ska ge signal när man närmar sig bakifrån? Ska detta bara gälla vissa trafikanter? Gällande hundar så är dessa lika oförutsägbara som hästar speciellt om dessa har flexikoppel.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag tänker så här.
Om jag har min hund lös lär det bli ett jävla liv. Men i trafiken är det bakomvarande som ska uppmärksamma framförvarande att man närmar sig. Som gående är det ett helvete att ha koll både framåt och bakåt samtidigt som ett fordon är utrustat med signalanordning.
Jag ser att du inte gillar signaler så jag förutsätter att du är en av alla klappmongon som inte klarar att använda blinkers på bilen heller.
Ge fan i att blanda in joggare. Jag har inte nämnt dem då de inte är ett problem.

Ge mig chansen att reagera så tar jag mitt ansvar för min hund. Om du däremot kommer i 20km/h helt ljudlöst så är det du som får ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in