Resultat: Hör Elsparkcyklar hemma i Svenska samhället?
Vet ej
0%
0 röster
Ja
32,68%
50 röster
Nej
31,37%
48 röster
Mycket hårdare krav
35,95%
55 röster
2026-07-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Hatet emot elscooter som fordonsslag är lika töntigt som hatet emot mopedbilar och A-traktorer. Det kommer alltid ske olyckor och det sker även dödsolyckor med bilar och motorcyklar. Jag antar att ni som vill "förbjuda skiten" är helt nöjda med EU:s kommande fartspärrar på bilar. Och varför behöver vi motorcyklar över 250 cc? Du klarar dig utmärkt med den effekten.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2026-07-27, 16:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du menar att vi ska höja hastigheten från nuvarande 20 km/h till 25 km/h?
Fåna dig inte. Grannländerna har valt att se dessa j-a elkameler som eget fordon med särskilda regler, krav och ansvar, men Sverige sorterar dem som "cyklar" konstigt nog, och det är därför allt blir fel medan de följaktligen är noggrannare med ålder, alkohol, och försäkring etc.
Citera
2026-07-27, 16:58
Medlem
oligarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weitzmann
Reglerna är idiotiska när det kommer till registrering. Om motorkraften är för hög så ska den klassas som moped, men det går inte att registrera den som det via Transportstyrelsen för de godkänner inte intygen. Däremot så kan man trafikförsäkra den. Så idag kan jag bli tagen för att jag kör utanför privat/inhägnat område, men polisen kan inte beslagta den eftersom den är försäkrad. Dessutom är det knepigt att gå efter hur fort den kan köra, det gör man ju inte i andra trafikslag.

Transportstyrelsen haffsade nog ihop lite regler o
regeringen godkände o trodde det skulle räcka.

Tappade räkningen på hur många som åker två på elsparkcyklarna idag, bilar tutar åt dem o folk på elsparkcyklarna viftar med händerna, rena rama parodin, verka som folk har sett artiklarna att reglerna ska stramas åt o passar på nu.
Senast redigerad av oligarks 2026-07-27 kl. 17:08.
Citera
2026-07-27, 17:13
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Jag tycker man borde förbjuda- eller kraftigt begränsa uthyrningen av sparkcyklar. Folk sätter ju inget värde på sparkcyklar de bara hyr(eller stjäl), så det ligger ju slängda cyklar överallt i stan, för att inte tala om hur många som måste ligga på botten av åar och sjöar...

Sen är det högst moraliskt tvivelaktigt att kunna åka runt som ett mongo utan egen ansträngning, eller någon skicklighet. Med en riktig cykel så får man ju trampa själv, och en bil eller moppe behöver man lära sig att köra.
Citera
2026-07-27, 17:16
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Låt hyrcyklarna vara, det fungerar bra nu

Excuse you?

Det enda relevanta problemet med elsparkcyklar och elcyklar är just de hyrbara varianterna. Det är de som står i vägen överallt, ligger och skräpar i varenda buskage, körs vårdslöst varje helg när folk är ute och lever rövare på fyllan, och så vidare.
Citera
2026-07-27, 17:17
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Transportstyrelsen haffsade nog ihop lite regler o
regeringen godkände o trodde det skulle räcka.

Tappade räkningen på hur många som åker två på elsparkcyklarna idag, bilar tutar åt dem o folk på elsparkcyklarna viftar med händerna, rena rama parodin, verka som folk har sett artiklarna att reglerna ska stramas åt o passar på nu.

Ett regelverk som tillåter registrering löser allt, då finns det ju regler att följa kopplat till vilken klass den registreras i. Jag gör på som vanligt, gärna lagligt.
Citera
2026-07-27, 17:21
Medlem
Många har ju vuxit upp med att man fått göra som man vill med sin elsparkcykel utan några som helst konsekvenser och de lär inte ändra sin uppfattning utan vidare. Transportstyrelsen borde förstått det redan när de kraftfulla elsparkcyklarna började dyka upp. Men istället för att styra utvecklingen så tyckte de väl att det var enklast att låtsas om att de bara var en form av mopeder.
Citera
2026-07-27, 17:30
Medlem
Zoologens avatar
Förbjud dem helt och hållet. Elsparkcyklar = djävulens fordon.
Citera
2026-07-27, 17:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Ska joggare också ge signal när dessa gör en "omkörning"? Skulle bli ett väldigt plingande om alla som kör om ska ge signal och till vilken nytta? Flertalet idag går i sin egen värld med hörlurar och om alla skulle ge signal i tid och otid skulle ingen ändå reagera.

Det är väl därför det finns en ringklocka på cyklar och el sparkcyklar.

Jag har aldrig lurar när jag är ute och motionerar just av anledningen att jag vill kunna uppfatta vad som händer omkring mig.

Den som färdas snabbare än omgivningen bör ta hänsyn till andra.
Vi får hoppas Transportstyrelsen tar ett krafttag mot eländet.

Enkelt!

Om du är så trög att du inte fattar det här så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Citera
2026-07-27, 17:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Förbjud dem helt och hållet. Elsparkcyklar = djävulens fordon.
Ja man kan fundera på hur det ska gå med konditionen på yngre som bara står på en elsparkcykel och sedan sitter de framför dataspel.

Stor risk för fetma och diabetes.
Citera
2026-07-27, 17:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Att ta bort dom är enda sättet att få ordning på problemet. Det fungerar helt enkelt inte att ha elsparkcyklar på gatorna eftersom folk inte klarar av att hantera dem.

Det är inte fel på sparkcyklarna utan till 100% användarna men håller med dig helt och hållet.
Citera
2026-07-27, 18:20
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Inte en dag för tidigt att se över regelverket eller vad tycker forumet?

Absolut farligast är de troligtvis för folkhälsan. På en nivå vi kommer att behöva ångra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in