2026-07-30, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det finns ingen nykter människa som ens tänker på att försöka manövrera en 23 fotare på fyllan.
Ingen.

Båten var väl ändå 25 fot och nykterheten är ju kopplad till hastigheten. Inte särskilt stor båt för det första och för det andra är det fritt fram att supa till om båten ont ekonomer upp i så långa knop
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det kan stämma.

Vad har detta med ämnet att göra?

Njut av avstängningen som komma skall. Idiot.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du påstår alltså att farledens bredd går ända från pricken till strandlinjen?
Du påstår då också att det är helt ok för fartyget att segla i farleden så att den slickar kattens strandlinje. Är det så vi ska förstå dig?

Eller anser du att farledens bredd är smalare än så? Bara så jag förstår vad det är du försöker säga här!

Menar du att den domstol som fastställde en farleds bredd till fyrsektorns vita sektorsbredd i passagen, hade fel? Har du överklagat den domen?
Nu e du bara dum. En bilväg har en bredd. Det innebär väl inte att det är ok för högerhjulet att slicka vägkanten. Men bara för att du håller dig en halvmeter INNANFÖR vägkanten så blir ju inte vägen smalare… AI har uppenbara brister ser vi nu🤣
Citera
Medlem
Tråden fylls på i en rasande fart, ursäkta om svaret på min fråga redan finns i tråden.

Finns det några som helst ordentliga uppgifter på att den förolyckade familjen är komikern A O m fru och barn? Eller är det bara rena spekulationer och som vanligt "hört från säker källa"....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Var hittar du den statistiken?
Har ingen statistik, det är därför jag "tror".
En snabb googling visar att bara Vattenfall och Inovyn i Stenungsund har över 275 fartygsanlöp med ca 3 miljoner ton gods årligen. Wallhamn "har tillstånd för 400 anlöp per år", där skeppas bilar, lastbilar, entrepenadmaskiner och annat rullande gods ut, utländska bilar skeppas in. Uddevalla hamn har omkring 300 till 400 fartygsanlöp per år med 1-1,3 miljoner ton gods.
All denna trafik passerar olycksplatsen, därutöver bogserbåtar på väg till och från uppdrag samt trafik till Djupviks varv och andra "mindre" verksamheter.
Citera
2026-07-30, 22:59
Medlem
Stämmer det att mannen är någorlunda känd komiker?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tycker det är åt h-e
Har det ökat mycket och i så fall varför

Det är den i Stockholms skärgård också, fast kanske mer gigantiska passagerarfärjor mitt bland fritidsbåtarna. Lastfartygen går snarare in vid Södertälje tror jag.

Men det här är intressant ur ett kulturellt perspektiv. Vi lever i en tid när båtresa förknippas med fritid och nöje. Har vi glömt helt att det är en nödvändighet också? Göteborg är ju en hamnstad, en port till världen. Industri och handel är fortfarande i allra högsta grad beroende av sjöfart. Man kan tycka att det är obehagligt med stora båtar nära sommarhuset, samtidigt som kläder man har på sig, prylar man använder och mat man äter har kommit hit med båt. Det är väl bra att vara medveten om, det är bra om det inte är osynligt. Farlederna finns där av en anledning och skärgård och sjötrafik är inte i första hand ett fritidsnöje.
Citera
Medlem
Ok, men om man är erfaren på sjön, vilket jag inte är, att ligga och puttra med en snipa i en farled eller korsa en farled under dålig sikt? Är det ngt ni erfarna sjöfarare gör ofta?

Rent spontant låter det som att man vill hålla sig ur vägen från farlederna om man inte måste?

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
De allra flesta på sjön vet vad en farled är och har hyfsad sjövana (50 år som seglare stöttar upp det)
Corona gav oss en massa nybörjare men även de har lärt sig nu
Citera
2026-07-30, 23:00
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Är det ngn som har en uppfattning eller vet hur brett det är mellan bojarna just där? Ngn som är van vid området
7-800 meter så brett så att 2 mycket större fartyg än det norska kan mötas (och gör det också)
Citera
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nähä ok men det har gjort. Preem har väl ställt om till HVO tillverkning.
Berätta gärna mer om detta oljeraffinaderi i Stenungsund?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaminbrist
Tråden fylls på i en rasande fart, ursäkta om svaret på min fråga redan finns i tråden.

Finns det några som helst ordentliga uppgifter på att den förolyckade familjen är komikern A O m fru och barn? Eller är det bara rena spekulationer och som vanligt "hört från säker källa"....
Ja
Ej bekräftat offentligt men här i tråden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Men tror du en semesterfirare vet vad en farled är?

Vet vilka bojor som visar gränserna för farled? Skulle säga att 99% av befolkningen inte har ngn aning vad det är rent praktiskt med bojar etc
Dom flesta som framför båtar i mörker vet detta, men det är statistik endast från min bekantskapskrets som i skrivande stund består av ca 85% semesterfirare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in