2026-07-30, 22:43
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du får söka på Transportelsens utgåva för sjötrafik, står såhär.

Tror dock inte passagen där klassas som så trång så den såg ut att va minst 500m bred på nyhetsinalaget

Fartyg med en längd under 20 meter och segelfartyg får inte hindra ett
annat fartygs passage om det fartyget endast kan framföras säkert i en
trång farled eller ett trångt farvatten.
Men det är ju precis min poäng.
Ingen argumentation mot att stora båtar alltid har företräde under Tjörnbron.
Men detta är ju förvsjutton hakar nåt helt annat
Citera
2026-07-30, 22:43
Medlem
Citat:
Intressant, det visste jag inte....

Hade man vetat det hade man knappast vågat sig ut där i dålig sikt...
Tror det är dags med en verklighetscheck
Trafiken har väl ökat år för år
Har nån öht INFORMERAT om detta? Västkustbor är inte de mest alerta
Citera
2026-07-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Överlag så kan inte svenskar tänka. Detta hade aldrig hänt i andra farleder.
En 23-fotare haha
Varför tjatar du om 23 fotare
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, det är inte alls säkert att vi någonsin får se de där radarbilderna tyvärr. De går rakt in i utredningarna. Möjligen om haverikommissionen utreder olyckan och de presenteras den vägen. Jag tvivlar på att denna olycka kommer att leda till åtal. Men omöjligt är det inte. Jag hoppas ju inte det, utan att det kan få stanna vid att det var en tragisk olycka. Men samtidigt vill man ju gärna få ta del av all den information som då blir tillgänglig.

Vad gäller radarn så är det allt annat än självklart. Det är såväl regn som sjö som ställer till det, och sedan har vi radarns täckning, beroende på var på båten den sitter, hur långt före båten den senast kan se snipan, och var befann sig snipan då. Om snipan kom från Tjörn skulle den kunna ha varit i radarskugga bakom Katten t.ex. Antagligen mindre troligt, men kan ju inte uteslutas.
Vad jag menar är att vi kommer få bekräftat hur regnskurarna rörde sig, bilderna får vi förstås inte se.
Citera
Medlem
Citat:
Intressant, det visste jag inte....

Hade man vetat det hade man knappast vågat sig ut där i dålig sikt...
Med sjövana och försiktighet är det inga problem i mörker. Man håller sig i utkanten av farleden, håller god uppsikt. Försämras sikten rejält så lämnar självklart farleden.
Citera
2026-07-30, 22:45
Medlem
Har absolut inte sagt att du har fel, bara vred på det...

Trevlig kväll!

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Men det är ju precis min poäng.
Ingen argumentation mot att stora båtar alltid har företräde under Tjörnbron.
Men detta är ju förvsjutton hakar nåt helt annat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Jag skulle tro att det är västkustens tredje mest trafikerade farled efter Öresund och hamninloppet till Göteborg. Farleden är insegling till Uddevalla, petrokemindustrierna i Stenungssund samt bil/roro-hamnen Wallhamn på Tjörn.
Var hittar du den statistiken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Du kan sluta med att leka viktigpetter. Uppenbarligen har något gått snett oavsett vad sjöreglerna säger.

Oförutsägbara saker sker. Tex motorhaveri, sjukdomsfall eller rent slarv från antingen fritidsbåten ELLER fartyget. Vi vet inte ännu. Att inte ens ha noterat fritidsbåten när klockan var ca 21:30 (dvs ej becksvart) tycker jag ändå är märkligt.

Sara och Patrik som räddade två ur familjen är verkligen hjältar. Dock obeskrivligt tragiskt att mamman och dottern inte klarade sig, hoppas verkligen de hittar den lilla flickan oavsett…

Det är svårare att visuellt upptäcka små båtar i skymningen än i beckmörker förutsatt att de har ok lanternor.
Citera
2026-07-30, 22:46
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Farledsgräns är givetvis utmärkt av lateralbojar. Du kan dessutom var säker på att Katten begeänsar farleden västerut...
Håller med. Så Katten å 12metetspricken är gränserna. Finns inget innanför som vår AI-kåta vän försöker hävda. Typ vit fyrsektor i ett desperat försök att rädda ansiktet
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-07-30 kl. 22:48.
Citera
2026-07-30, 22:47
Medlem
Citat:
Såhär står det i Transportstyrelsen. Men att farleden där skulle betraktas som trång tror jag inte. Såg bilderna från nyheterna och det såg ut att va mellan 500-1000m mellan land där båten låg. Jag tror inte en lagman eller domare inom sjörätt betraktar det som trångt, men jag är inte fartygsjurist

Fartyg med en längd under 20 meter och segelfartyg får inte hindra ett
annat fartygs passage om det fartyget endast kan framföras säkert i en
trång farled eller ett trångt farvatten.

"Såg bilderna från nyheterna" och utifrån en bild på nyhetern kan du avgöra det bara så där?

Men du är inte ens kompetent nog att kolla upp sjökortet eller fyrsektorn?

Dunning-kruger borde fått det riktiga Nobelpriser, så jävla rätt dom hade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Att ingen på lastfartyget höll utkik och upptäckte en hyfsat stor fritidsbåt, kanske med motorstopp, är ett mycket grovt lagbrott som möjligen kan leda till en dråpdom.
Är du säkerr på att lastfartyget hade haft möjlighet att få stopp även om det upptäckt fritidsbåten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsha1
Hej,
Jag har inte läst mycket här, men här kommer en teori från min sida;
Finns det en möjlighet att följebåten avsiktligen hae orsakat något på den andra båten så de inte skulle klara sig?
Grunden är enbart att fraktfartyget inte sa sig ha märkt av någon kollision. Att det tog 30 min mellan den påstådda kollisionen och larmet..(borde tagit 30 sekunder), och att det borde funnits utrustning för att rädda pappan och barnet av den andra båten innan räddning kom..
Är jag totalt ute och cyklar här?
Inga påhopp tack, och ber om ursäkt om jag inte läst tillräckligt med fakta för att svara..
Låter lite väl..
Men jag är också intresserad av den andra båten som det inte pratats om alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in