2026-07-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Inte om det är ovanför Älgön där hon ligger nu. Det kan du fetglömma.

Vad baserar du det på?
Citera
2026-07-30, 22:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktakontro
Nu känner jag att det får räcka med dumheter, som exempelvis att fritidsbåtar inte får befinna sig i farleder. Sannolikt ett flertal olyckliga omständigheter som sammanfallit i denna olycka med så tragisk utgång.

Fartyget Misja Verde har ett djupgående på 3,9 meter olastat.
https://misje.no/wp-content/uploads/2023/06/VERDE-Description-1.pdf

Samma bild fast utan beskärning nertill, vilket ger en viss uppfattning vilket siktfält som råder från bryggan innan någon befinner sig rakt föröver fartyget.
https://misje.no/delivery-of-2nd-new-building-m-v-misje-verde/

Sjökort över aktuellt område. Märket som det pratas om markerar grund på 12 meters djup. Förmodad olycksplats syd-sydost om Katten? Misja Verde har färdats i sydvästlig riktning. Som referens är det 600 meter mellan Hättan och Älgö gavel.
https://ufs.sjofartsverket.se/Current/NoticeDetails?notice=16849&from=register

Har det ens framkommit vilken väg IW25 har gått eller endast spekulationer hittills? Söder om Katten i sydostlig riktning är min tolkning?

Jag vill med detta inte lägga skuld på någon men undrar uppriktigt ifall farleden verkligen är så smal för ett fartyg av denna storlek, att det verkligen inte funnits utrymme för en gir i det hypotetiska fall där besättningen på Misja Verde hade uppmärksammat snipan i tid. Har själv enbart erfarenhet av ”mindre” motorbåtar och segelbåtar (<50 fot).

Det är det som är så absurt. Du skriver att det är 600 meter mellan Hättan och Älgön. Då är det typ en 2 km bred fjärd mellan Katten, Älgön och Lövön. Hur har kollisionen ens kunnat ske?
Citera
2026-07-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Fartyget kan inte väja för något dom inte ser. Och ja, jag har och har haft båt sedan 70-talet.

IW 25an hade inte i farleden att göra! Farleden är till för tung yrkestrafik med garanterade djup.

Att få det till att ett 90 meters fartyg skall hinna väja för en IW är totalt bonkers.

Snipa skall, om nödvändigt, vinkelrätt korsa farleden så snabbt som möjligt.

Jag seglar för tillfället en båt med 2,5 meters djupgående och jag håller mig ändå aldrig i farleden om djupen utanför tillåter och det gör dom i 90% av bohusländska skärgården.

Om du har en önskan att dö... kajka då runt i farlederna i dålig sikt och sent på kvällen... Ingen ser dig och ingen märker när din båt krossas av fartyget.

Fartyget i fråga skulle inte ens känt av min båt. (9 ton)

Äntligen nån som förstår att stora lastfartyg inte kan förväntas köra slalom runt eller tvärstanna för småbåtar de knappt kan se med jämna mellanrum. Lastfartyget befann sig i farleden precis där det ska vara och förväntas vara. De var nyktra och de hade lots ombord.

Mitt intryck är att folk har en alldeles för stor tilltro till teknik, och alltför grandios självbild. Vissa i den här tråden skulle paddla med kajak rakt in framför en finlandsbåt och vänta sig att den skulle se en på sin magiska radar, tvärstanna eller väja. Sunt förnuft verkar lämnas helt därhän.
Citera
2026-07-30, 22:35
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Den regeln är ny för mig, kan du länka till den eller hittar du bara på. Min segelbåt är under 20m men går jag för segel å farleden är bred nog så väjer tom Stena färjan. Skedde utanför Vinga för nåt år sen…

Båtar under 20 meter och segelbåtar får inte hindra passagen för ett fartyg som bara kan framföras säkert i en viss del av en trång farled eller ett trångt farvatten. Det betyder till exempel att en segelbåt ska ge plats åt en stor färja i ett trångt sund.

Källa: https://alandia.se/artikel/vem-ska-vaja-och-vad-betyder-sjomarket/

Vad som är "trångt" regleras av om ett fartyg inte på ett enkelt sätt kan väja i den sett till sin storlek

Källa: http://forarintyg.se/Vajningsregler/Fartyg

Ett lastfartyg har sällan "lätt" för att väja jämfört med en 20 meters båt.
Jag skulle således anse att regeln säger att lastfartyg i farvatten och farleder har företräde 99 ggr av 100
Citera
2026-07-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det värsta vore ju om snipan fick motorstopp utan att kunna ta sig därifrån. Att då se fartyget komma närmare och närmare är ingen syn jag skulle vilja önska någon.

Det enda minimalt positiva här är att alla hittats, trots att halva familjen så tragiskt dog.

I det närmaste otänkbart. Då hade de ju gjort något för att rädda sig, hoppat av t ex. Det är ju uppenbart att de blivit överraskade, två personer blev instängda. Hur kan man inte begripa det…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Så dom var körda redan när de gick i snipan menar du ?
Givetvis inte. Men det kan nästan jämföras med risk-ettan för att ta körkort för exempelvis bil eller vad det heter idag. Där.lär man bland annat ut att inte kör bil med alkohol i kroppen. Inte direkt som att det hjälper. Visst du har gått kursen men du tar ändå egna beslut till syvende och sist. Så även med en kurs tror jag de hade satt sig i båten och dragit iväg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
4:an tror jag mest på
I alternativ 1 borde väl pappan ha kunnat gira undan och undvikit kollision.
Detta iom att motorn antas fungera och han ser fartyget närma sig, även om han felbedömt hastigheten.
Citera
2026-07-30, 22:37
Medlem
Hej,
Jag har inte läst mycket här, men här kommer en teori från min sida;
Finns det en möjlighet att följebåten avsiktligen hae orsakat något på den andra båten så de inte skulle klara sig?
Grunden är enbart att fraktfartyget inte sa sig ha märkt av någon kollision. Att det tog 30 min mellan den påstådda kollisionen och larmet..(borde tagit 30 sekunder), och att det borde funnits utrustning för att rädda pappan och barnet av den andra båten innan räddning kom..
Är jag totalt ute och cyklar här?
Inga påhopp tack, och ber om ursäkt om jag inte läst tillräckligt med fakta för att svara..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Så inte så mkt sjöfart pga det

Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag såg nyhetsinslag både på tv4 och Svt av både boende och turister därute. De sa att fartygstrafiken i farleden är intensiv.
Jag skulle tro att det är västkustens tredje mest trafikerade farled efter Öresund och hamninloppet till Göteborg. Farleden är insegling till Uddevalla, petrokemindustrierna i Stenungssund samt bil/roro-hamnen Wallhamn på Tjörn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Så vad exakt menar du är skillnaden mellan att bli avkastad av smällen vid kollisionen, och att själv kasta sig av sekunder innan smällen? Båda fallen leder ju till att du hamnar i vattnet istället för att vara kvar i båten, vilket i det här fallet blev skillnaden mellan liv och död.
Om du kastar dig i vattnet så riskerar du att ha hoppat i vattnet i onödan med nya risker.
Citera
2026-07-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hoppas mamman och dottern inte led
Låg de i ruffen och följde med ner så blev det kortvarigt.

Funderade på varför man hittar dem "i närheten av förlisningen" kan det vara så att de vid "kollisionen" slog i nåt och tappade medvetandet eller förmågan att ta sig ut? och följde med snipan ner.
För att sedan med hjälp av strömmar (snipan eller delen av snipan ändrar vinkel och tillåter att frigöra de 2) flyta upp.
De har ju sökt genom stället tidigare och inte hittat dem och nu hittar man dem i anslutning till förlisningen, det borde det inte göra om det legat och flutit i ett par dygn
Citera
2026-07-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Jag skulle tro att det är västkustens tredje mest trafikerade farled efter Öresund och hamninloppet till Göteborg. Farleden är insegling till Uddevalla, petrokemindustrierna i Stenungssund samt bil/roro-hamnen Wallhamn på Tjörn.
Göta älv är mer trafikerad också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in