2026-07-30, 22:39
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Såhär står det i Transportstyrelsen. Men att farleden där skulle betraktas som trång tror jag inte. Såg bilderna från nyheterna och det såg ut att va mellan 500-1000m mellan land där båten låg. Jag tror inte en lagman eller domare inom sjörätt betraktar det som trångt, men jag är inte fartygsjurist

Fartyg med en längd under 20 meter och segelfartyg får inte hindra ett
annat fartygs passage om det fartyget endast kan framföras säkert i en
trång farled eller ett trångt farvatten.
Trångt är det under tjörnbron. Här tror bara den som aldrig varit i en båt och litar blint på AI att det är trångt. Skribenten gjorde bort sig tidigare när han jämförde farled med vit fyrsektor (som krymper desto närmare fyren man kommer). Dessvärre en nobody som leker duktig med AI hjälp. Blivit avklädd många gånger idag av flertalet skribenter
Citera
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Självklart är det så som Anonymf säger, och ingen här vet heller om de hade flytväst eller inte så de anklagelserna kan ni spara tills det kommer besked. Detta är inte heller någon liten båt utan en rejäl och sjövärdig båt för farvattnen, förutsatt att motorn är i gott skick
Fast pappan själv uppgav att de saknade saknade flytvästar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Det ligger inte något oljeraffinaderi i Stenungsund, kemisk industri och ett kraftverk finns däremot.

Nähä ok men det har gjort. Preem har väl ställt om till HVO tillverkning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Den e 800m å sist jag kollade var 800m mer än 400m som jag BARA skrev för att DU påstod den var smalare än 400m. Griper du efter halmstrån?

Farledsgränser är inte ens ett ord, än mindre har sådana varit utsatta i sjökort. Mittlinje finns å fyrsektorer finns. Men farledsgränser är öht inget som finns på sjökort.

Farledsgräns är givetvis utmärkt av lateralbojar. Du kan dessutom var säker på att Katten begeänsar farleden västerut...
Citera
Medlem
Intressant, det visste jag inte....

Hade man vetat det hade man knappast vågat sig ut där i dålig sikt...

Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Jag skulle tro att det är västkustens tredje mest trafikerade farled efter Öresund och hamninloppet till Göteborg. Farleden är insegling till Uddevalla, petrokemindustrierna i Stenungssund samt bil/roro-hamnen Wallhamn på Tjörn.
Citera
2026-07-30, 22:40
Medlem
Öresund händer det inte såna olyckor
Fartygen är upplysta
Var detta norska fartyg upplyst??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Göta älv är mer trafikerad också.
Räknar det som en förlängning av Göteborgs hamninlopp, Götaälv ligger dessutom på "bonnavishan" och inte på västkusten
Senast redigerad av Kokekaffe 2026-07-30 kl. 22:45.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Jag lutar mot att snipan gått mitt i farleden söderut mot fyren på Älgön för att det börjat skymma och att de inte korsat farleden och var på väg till de trånga sunden öster om Älgön för att det höll på att bli för mörkt.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/
Citera
2026-07-30, 22:41
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Båtar under 20 meter och segelbåtar får inte hindra passagen för ett fartyg som bara kan framföras säkert i en viss del av en trång farled eller ett trångt farvatten. Det betyder till exempel att en segelbåt ska ge plats åt en stor färja i ett trångt sund.

Källa: https://alandia.se/artikel/vem-ska-vaja-och-vad-betyder-sjomarket/

Vad som är "trångt" regleras av om ett fartyg inte på ett enkelt sätt kan väja i den sett till sin storlek

Källa: http://forarintyg.se/Vajningsregler/Fartyg

Ett lastfartyg har sällan "lätt" för att väja jämfört med en 20 meters båt.
Jag skulle således anse att regeln säger att lastfartyg i farvatten och farleder har företräde 99 ggr av 100
Ställer upp på trång farled. Men det gäller INTE vid olycksplatsen där farbar bredd var 800 meter
Citera
2026-07-30, 22:41
Medlem
Ja, i slutändan är det nog bara en fartygsjurist och lagman/domare som avgör vad lagen säger...

Skulle däremot snipans motor lagt av så har fartyget väjningsplikt i vilket fall, men då måste de optiskt kunna se att de ligger och driver, vilket är allt annat än lätt att se...

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Trångt är det under tjörnbron. Här tror bara den som aldrig varit i en båt och litar blint på AI att det är trångt. Skribenten gjorde bort sig tidigare när han jämförde farled med vit fyrsektor (som krymper desto närmare fyren man kommer). Dessvärre en nobody som leker duktig med AI hjälp. Blivit avklädd många gånger idag av flertalet skribenter
Citera
2026-07-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
En 300 m bred farled, om den nu enbart är det, är fullt tillräckligt för att kunna väja/gira undan säkert när fartyget är blott 15,45 m brett. Det borde legat i mitten av farleden dessutom, och då ska det, iaf i teorin, finnas 150 m åt båda håll till godo. Men jag förstår att det i praktiken kan vara något annorlunda.

Problemet i det här fallet är väl snarare att fartyget inte ens upptäckte snipan. Vi vet ju inte om snipan hade problem med motorn exempelvis och inte KUNDE gå undan. Vi vet heller inte om fartyget var upphinnande ELLER om snipan korsade farleden. Innan detta är utrett och klarlagt, blir det meningslöst att fortsätta diskussionen.

Vi vet heller inte, med säkerhet, om fartygets besättning felat. Jag tycker att det lutar åt det, utifrån vad vi vet hittills. Men det kan ju ändras. Nu lämnar jag denna diskussion. Iaf för ikväll.

Man måste gira betydligt mer än så för att vara säker på att undvika kollision. Du vet även inte hur snipan kommer agera då du påbörjar giren.
Citera
2026-07-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
Låg de i ruffen och följde med ner så blev det kortvarigt.

Funderade på varför man hittar dem "i närheten av förlisningen" kan det vara så att de vid "kollisionen" slog i nåt och tappade medvetandet eller förmågan att ta sig ut? och följde med snipan ner.
För att sedan med hjälp av strömmar (snipan eller delen av snipan ändrar vinkel och tillåter att frigöra de 2) flyta upp.
De har ju sökt genom stället tidigare och inte hittat dem och nu hittar man dem i anslutning till förlisningen, det borde det inte göra om det legat och flutit i ett par dygn
Eller sögs de in i fartygspropellern efter kollisionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in