2026-07-30, 22:39
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Såhär står det i Transportstyrelsen. Men att farleden där skulle betraktas som trång tror jag inte. Såg bilderna från nyheterna och det såg ut att va mellan 500-1000m mellan land där båten låg. Jag tror inte en lagman eller domare inom sjörätt betraktar det som trångt, men jag är inte fartygsjurist

Fartyg med en längd under 20 meter och segelfartyg får inte hindra ett
annat fartygs passage om det fartyget endast kan framföras säkert i en
trång farled eller ett trångt farvatten.
Trångt är det under tjörnbron. Här tror bara den som aldrig varit i en båt och litar blint på AI att det är trångt. Skribenten gjorde bort sig tidigare när han jämförde farled med vit fyrsektor (som krymper desto närmare fyren man kommer). Dessvärre en nobody som leker duktig med AI hjälp. Blivit avklädd många gånger idag av flertalet skribenter
Citera
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Självklart är det så som Anonymf säger, och ingen här vet heller om de hade flytväst eller inte så de anklagelserna kan ni spara tills det kommer besked. Detta är inte heller någon liten båt utan en rejäl och sjövärdig båt för farvattnen, förutsatt att motorn är i gott skick
Fast pappan själv uppgav att de saknade saknade flytvästar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Det ligger inte något oljeraffinaderi i Stenungsund, kemisk industri och ett kraftverk finns däremot.

Nähä ok men det har gjort. Preem har väl ställt om till HVO tillverkning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Den e 800m å sist jag kollade var 800m mer än 400m som jag BARA skrev för att DU påstod den var smalare än 400m. Griper du efter halmstrån?

Farledsgränser är inte ens ett ord, än mindre har sådana varit utsatta i sjökort. Mittlinje finns å fyrsektorer finns. Men farledsgränser är öht inget som finns på sjökort.