Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Varför skulle det inte vara det? Jag gillar att umgås med familj och vänner och behandlar dessa med största respekt och hjälpsamhet. Jag gör det enbart för att jag mår bra av det, inte av några principiella skäl eller för att jag har kommit fram till att det har något värde i sig självt.
Så i mitt fall är det ett iallafall ett recept som fungerar utmärkt för ett meningsfullt och lyckligt liv.
Mycket märklig fråga. Alla människor vet instinktivt vad som får dem att må bra, det är ingenting man behöver fråga sig själv. Man känner om någonting får en att må bra eller inte.
Och eftersom jag vet vad jag mår bra av och detta är det enda som spelar någon roll för mig så behöver jag inte veta varför jag mår bra av det jag mår bra av. Den frågan är irrelevant i min strävan efter att göra saker som jag redan vet får mig att må bra.
Nej, människor vet som regel inte instinktivt hur de skall göra, tydligast blir det vid livsavgörande val, vilken karriär man skall eftersträva, nära relationer, skall man försöka lappa ihop sitt förhållande eller skiljas osv, osv finns massvis med exempel.
Personligen läste jag mycket filosofi under en period i mitt liv då jag funderade mycket på existentiella frågor, hittade mycket matnyttig från tänkare som Camus, Dostojevskij, Schopenhauer, Nietzsche med flera. Svaren jag hittade i den resan följer mig fortfarande.
Det finns en berömd studie som brukar kallas ”Harvard studien” som följt människor i över 80 år.
Den visar vad som är viktigt för ett långt hälsosamt och lyckligt liv, den består av djupintervjuer av människor som görs under hela deras livstid.
Finns mycket att lära där, här är en länk till 36 frågor man kan ställa sig för att bättre förstå hur man kan leva ett bättre liv.
https://www.robertwaldinger.com/post/36-questions-to-help-you-live-longer/
Ledaren för studien summerade fynden så här:
“The only thing that really matters in life are your relationships to other people.”
https://www.bbc.com/storyworks/wellings-live-well/the-answer-to-lifes-great-question
Givetvis utesluter inte denna studien att vi har ett belöningssystem, men motiven som driver oss är avgörande.