2026-07-30, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Om de är snygga så är mottagaren andra kvinnor som de hoppas trycka ner, om de är fula så är det enbart för att provocera och illa dolt självhat(tänk typ en variant av att skära sig i armarna, gråtfylla och liknande.

Sedan spelar kontext in lite då det ju som bekant varit mer eller mindre bannlyst att visa lite hud i USA(värre än att mörda någon där borta för vissa) medan det i Sverige varit normaliserat med nakenbad och liknande, åtminstone tills shariafolket kom in på scenen.

Fast det var inte så jag ställde frågan. Jag frågade varför feminister anser att det är ett "power move" när kvinnliga artister uppträder i underkläder eller topless?

Topless på badstranden i Sverige började försvinna redan i början av 90-talet. Då fanns det knappt några muslimer i Sverige.
Citera
2026-07-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Den feministiska rörelsen vill uppnå att kvinnor, precis som män, ska kunna utöva och uttrycka sin sexualitet.

Och som jag skrev nånstans i början av tråden, det beror helt på i vilken kontext en artist verkar i.
Har de total kontroll över sitt artisteri eller har de inte ex.

Där är jag med dig. Problemet är att få kända artister idag har total kontroll över sitt artisteri. de styrs av en industri som skiter fullständigt i vad den feministiska rörelsen vill uppnå, de har inte den egentliga intentionen att stärka kvinnor i deras sexuella utövande och uttryck. Det tar tillfället i akt och vänder kappan efter vinden allt för egen vinning oavsett vem det skadar eller inte skadar och det är dessa personer som kommer som goda riddare med ord som power moves när de passar deras agenda.
Citera
2026-07-30, 17:18
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Lizzo var inte i särskilt bra form...

Vadå, heter det inte "Healthy at every size"? Såra inte elefanternas känslor.
Citera
2026-07-30, 17:39
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
.

Återigen, världen som den sett ut senaste låt säga tusen åren är genom”kletad” av heterosexuell manlig sexualitet och identitet.
Mer eller mindre allt har formats efter den sexualiteten och ”blicken”.

Kvinnlig sexualitet, hetero eller inte, not so much.

Du hittar manifestationer för manlig heterosexualitet i princip överallt.
Varenda opera, teaterpjäs, film etc. före typ
80 tal ( min höftning) har enkom haft manlig heterosexualitet som subjekt.
Med ytterligt få undantag.

Du råkar nu leva under den period i historien då övriga sexualiteter slår tillbaka och kräver sin rättmätiga plats.

Bara deal with it. Det utgör inget hot mot dig eller din sexualitet, det utgör bara ett hot mot ensidighet och vissa grupper priviligier.

Du svarar inte på något.
Citera
2026-07-30, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juniebugs
Där är jag med dig. Problemet är att få kända artister idag har total kontroll över sitt artisteri. de styrs av en industri som skiter fullständigt i vad den feministiska rörelsen vill uppnå, de har inte den egentliga intentionen att stärka kvinnor i deras sexuella utövande och uttryck. Det tar tillfället i akt och vänder kappan efter vinden allt för egen vinning oavsett vem det skadar eller inte skadar och det är dessa personer som kommer som goda riddare med ord som power moves när de passar deras agenda.

Tror de flesta kända = tillräckligt stora artister idag äger sina egna varumärken, men inte så insatt i den världen så kan ha fel där.
Men artister som Madonna, Beyoncé och Swift m.m. gör det definitivt.
Så de du pratar om är ev. mindre kända artister.
Citera
2026-07-30, 17:58
Medlem
Citat:
Så långt är det glasklart tycker jag. Den moderna feminismen är tydlig med det. Men vad tjänar dessa artister på att göra så? Och åter igen - vem/vilka vill man nå; och på vilket sätt?

Fast det där stämmer inte. Moderna feminister gör aldrig någon skillnad på om artisterna har kontroll på sitt artisteri eller inte. Inte du heller, som tidigare i tråden tog upp Madonna som ett exempel. En artist som från början varit en artist i ett artiststall av ett av de största och mest kontrollerande skivbolagen.

Vad tjänar manliga artister på att ta av sig skjortorna, jucka på scenen eller ta sig i skrevet?
Skulle säga att de flesta artister vill vara lite "edge", och då är sexuell provokation något som alltid går hem.

Madonna är känd för att tidigt bli sin egen, så där är du nog felinformerad.
Och bland många så står hon som en feministisk ikon just pga detta.
Senast redigerad av Merapi 2026-07-30 kl. 18:02.
Citera
2026-07-30, 18:06
Medlem
Citat:
Vad tjänar manliga artister på att ta av sig skjortorna, jucka på scenen eller ta sig i skrevet?
Skulle säga att de flesta artister vill vara lite "edge", och då är sexuell provokation något som alltid går hem.

Madonna är känd för att tidigt bli sin egen. så där är du nog felinformerad.

Det är en helt annan frågeställning. Nu gällde det varför feminister ser dylikt beteende som ett sk "power move"?

Här kan du se exakt vilka bolag som gett ut Madonnas skivor. Bara multinationella jättar. Såna som dikterar villkoren för de artister de kontrakterar. Om du läser längre upp i tråden så nämner jag ett par andra för denna kontext som definitivt styr sitt artisteri själva. Jag är ledsen om jag spräcker bilden av din idol men Madonna är ingen skivartist med den sortens integritet:

https://www.discogs.com/artist/8760-Madonna?superFilter=Releases
Citera
2026-07-30, 18:08
Medlem
Citat:
Måste man visa upp den för hela världen bara för att den finns? Kan man inte känna sig stolt utan att visa pattarna för alla? Varför vill man lära småtjejer att visa sig halvt eller helt avklädda?

Var visar madonna pattarna?
Vet ingen kvinnlig artist utom möjligen Janet Jacson som pga ett misstag råkade visa en bröstvårta på nån amerikansk gala nånstans...
Däremot vet jag mängder med manliga artister som visar pattarna mest varje gång de går upp på en scen....varför tycker du det är ok men inte när kvinnor gör samma?
Citera
2026-07-30, 18:10
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Här kommer exempel:

Det här är sångerskan Kathleen Hanna:

https://images-prod.anothermag.com/458/azure/another-prod/350/1/351777.jpg

Det här är bandet Solanas Cunts:

https://grrrlcollection.com/wp-content/uploads/2013/08/solanas_cunts03.jpg

Så.... om de flesta av mottagarna skiter i budskapet och istället bara gluttar på tuttar och annat? Skulle du säga att det var ett lyckat "power move" då?

Ok, så du har hittat två obskyra artister som exempel, bra där.

Ja, du missar som sagt att det handlar om att de enskilda personerna/artisterna ska hitta modet att göra vad de vill, har inget med vad någon annan tycker om agerandet som sådant. Budskapet är till dem själva eller personer som identifierar sig med och kan inspireras av dem, inte till en extern betraktare.
Citera
2026-07-30, 18:12
Medlem
Citat:
Det är en helt annan frågeställning. Nu gällde det varför feminister ser dylikt beteende som ett sk "power move"?

Här kan du se exakt vilka bolag som gett ut Madonnas skivor. Bara multinationella jättar. Såna som dikterar villkoren för de artister de kontrakterar. Om du läser längre upp i tråden så nämner jag ett par andra för denna kontext som definitivt styr sitt artisteri själva. Jag är ledsen om jag spräcker bilden av din idol men Madonna är ingen skivartist med den sortens integritet:

https://www.discogs.com/artist/8760-Madonna?superFilter=Releases

Har redan förklarat varför det är power move...

Jo, Madonna är definitivt en skivartist med den integriteten.
Att hon har bolag bakom sig som ger ut skivor ändrar inte på det.
Utan det handlar om vad det står i kontrakten mellan artist/ bolag.
Dessutom hade hon ett eget bolag under flera år...
Senast redigerad av Merapi 2026-07-30 kl. 18:22.
Citera
2026-07-30, 18:34
Medlem
Citat:

Vet inte? Varför skriker kvinnor och börjar svimma när det dära sker?

Vilka tjänar på att låtsas som att artisterna är Bi/Gay fastän de kanske inte ens på riktigt är det?:
They Wanted Me to Be a Bisexual R&B Artist... So I Walked Away
Citera
2026-07-30, 18:58
Medlem
Citat:
Fast det var inte så jag ställde frågan. Jag frågade varför feminister anser att det är ett "power move" när kvinnliga artister uppträder i underkläder eller topless?

Topless på badstranden i Sverige började försvinna redan i början av 90-talet. Då fanns det knappt några muslimer i Sverige.

Därför att det provocerar konservativa som inte vill se träskpaddor halvnakna lite här och var. Det handlar inte om vad de själva får ut av det utan det är för att antagonisera, hade ingen reagerat överhuvudtaget så skulle de inte orka göra det. Kanske finns någon enstaka hedonist också vad vet jag.
Senast redigerad av Periodic 2026-07-30 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in