2026-07-30, 09:41
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Trenden för absorberad solstrålning (ASR) är +0,85 W/m2 per dekad. Energimässigt räcker det med råge för den observerade uppvärmningen. Hur temperaturen kommer att utvecklas framöver beror på jordens fysikaliska mekanismer i kombination med människans påverkan.
Med råge?, det skulle egentligen vara ännu varmare alltså?, enligt din hittepå-teori.
Ok, vi får väl vara glada att du har fel då.
Citera
2026-07-30, 11:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Med råge?, det skulle egentligen vara ännu varmare alltså?, enligt din hittepå-teori.
Ok, vi får väl vara glada att du har fel då.
Om du hade haft egen kunskap så hade du vetat att det jag skriver om inte är ”hittepå” utan den verklighet som vetenskapen nu försöker hitta förklaringarna till. Över 90 % av den instrålande energin går ner i haven enligt forskarna så det är en mycket liten del som påverkar lufttemperaturen.

Det är svårt att förstå varför personer som du förnekar mätdata och vetenskap och istället går till personangrepp. Vad driver detta irrationella beteende som är så destruktivt för debatten om klimatet? Det är en intressant fråga eftersom det beteende som du visar har skruvat klimatdebatten sönder och samman i decennier. Vad är det för slags människor som beter sig såhär och vad driver dem?
Citera
2026-07-30, 12:04
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Om du hade haft egen kunskap så hade du vetat att det jag skriver om inte är ”hittepå” utan den verklighet som vetenskapen nu försöker hitta förklaringarna till. Över 90 % av den instrålande energin går ner i haven enligt forskarna så det är en mycket liten del som påverkar lufttemperaturen.

Det är svårt att förstå varför personer som du förnekar mätdata och vetenskap och istället går till personangrepp. Vad driver detta irrationella beteende som är så destruktivt för debatten om klimatet? Det är en intressant fråga eftersom det beteende som du visar har skruvat klimatdebatten sönder och samman i decennier. Vad är det för slags människor som beter sig såhär och vad driver dem?
Du byter frågeställning 100%, varför gör du så?

Det var inget personangrepp, du verkar oförmögen att begripa.

Du skrev " med råge" jag ställde en relevant fråga.
Du kan inte svara.

Jag förnekar ingenting.
Citera
2026-07-30, 12:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Skulle du kunna redogöra för denna teori som du menar inte är hittepå? Kortfattat med egna ord alltså, förklaringen till de mätdata (bl. a ASR) du hänvisar till. Alltså attributionen?

Jag håller inte andan i väntan.
Citera
2026-07-30, 12:58
Medlem
Totiuss avatar
Man kan se ett tydligt mönster i klimatdebatten: Enstaka ord märks, (van)tolkas och skapar ett narrativ. Den som ifrågasätter detta narrativ bemöts med klassiska härskartekniker och mobbarmetoder.

Nu när mätdata faktiskt finns så handlar klimatdebatten mer om vad som driver narrativet eftersom mätdata visar vad som driver temperaturen.

Denna frågeställning borde passa tråden eftersom den ligger under ”Vetenskap & humaniora”. Nuvarande narrativ handlar mer om humaniora än naturvetenskap.
Citera
2026-07-30, 14:24
Medlem
Citat:
Man kan se ett tydligt mönster i klimatdebatten: Enstaka ord märks, (van)tolkas och skapar ett narrativ. Den som ifrågasätter detta narrativ bemöts med klassiska härskartekniker och mobbarmetoder.

Nu när mätdata faktiskt finns så handlar klimatdebatten mer om vad som driver narrativet eftersom mätdata visar vad som driver temperaturen.

Denna frågeställning borde passa tråden eftersom den ligger under ”Vetenskap & humaniora”. Nuvarande narrativ handlar mer om humaniora än naturvetenskap.
Så din poäng är att du äntligen förstått att klimatförändringarna beror på utsläppen av I flesta hand koldioxid. Att det som skett är feedback pga av det.

Inte att vi efter miljarder år plötsligt fått en instrålning (som inte kan mätas) som. Magiskt ökat.
Citera
2026-07-30, 17:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Så din poäng är att du äntligen förstått att klimatförändringarna beror på utsläppen av I flesta hand koldioxid. Att det som skett är feedback pga av det.

Inte att vi efter miljarder år plötsligt fått en instrålning (som inte kan mätas) som. Magiskt ökat.
Det är fullständigt omöjligt att (van)tolka det jag skriver som du gör. Att du påstår att det som mäts (ASR) inte går att mäta är dessutom helt fel. Vidare har givetvis inte temperaturen stått still i ”miljarder år”.
Citera
2026-07-30, 19:38
Medlem
Jag är lite imponerad av de av er som försöker att diskutera med en sådan som Totius på en seriös nivä. Det verkar som han lever i någon sorts egen vetenskaplig värld och använder termer som gör att man undrar ... vad sjutton menar han egentligen ??, men som jag läst är detta ganska typiskt beteende för sådana som förnekar riktiga forskares slutsatser om den globala uppvärmningen som beror på människans utsläpp.
Citera
2026-07-30, 20:33
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:

Absolut, mätdata visar att det är våra utsläpp som driver uppvärmningen, vill du diskutera det?
Det är inget jävla narrativ, det är fakta.

Nu har vi i Södra Sverige den 3e värmeböljan denna sommar med 32o och mer, det är ju väder inte klimat ,
men det är ju uppenbart även för gemene man vad som händer med klimatet.
Senast redigerad av GustavAnder 2026-07-30 kl. 20:36.
Citera
2026-07-30, 20:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Jag är lite imponerad av de av er som försöker att diskutera med en sådan som Totius på en seriös nivä. Det verkar som han lever i någon sorts egen vetenskaplig värld och använder termer som gör att man undrar ... vad sjutton menar han egentligen ??, men som jag läst är detta ganska typiskt beteende för sådana som förnekar riktiga forskares slutsatser om den globala uppvärmningen som beror på människans utsläpp.
Det där behöver du allt utveckla med konkreta exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Absolut, mätdata visar att det är våra utsläpp som driver uppvärmningen, vill du diskutera det?
Det är inget jävla narrativ, det är fakta.

Nu har vi i Södra Sverige den 3e värmeböljan denna sommar med 32o och mer, det är ju väder inte klimat ,
men det är ju uppenbart även för gemene man vad som händer med klimatet.
Nej, mätdata visar givetvis inte vad som orsakar ökningen av ASR. Mätdata visar däremot att ASR ökar snabbare än OLR vilket visar att det energimässigt inte är växthuseffekten som driver uppvärmningen utan ökad absorberad solstrålning. Det är basal fysik (som du uppenbarligen inte har någon kunskap om).
Citera
2026-07-31, 08:55
Medlem
Ördögs avatar
Den höga dödligheten på grund av värmen har säkert tagits upp i flera inlägg. Här är ännu en dysterkvistare, dansk till råga på allt.

Hedebølger i Europa har kostet rekordmange menneskeliv
https://www.dr.dk/nyheder/udland/hedeboelger-i-europa-har-kostet-rekordmange-menneskeliv
Sommerens hedebølger har været dødsens farlige for europæerne.

Alene i Tyskland kan næsten 10.000 dødsfald ifølge myndighederne tilskrives varmen, som flere gange de sidste uger er nået op på 40 grader. Og på tværs af kontinentet har der været en betydelig overdødelighed.

Fra den 22. juni til 26. juli har der været 35.000 flere dødsfald i Europa, end hvad man kan forvente for årstiden.

Det fortæller Tyra Grove Krause, som er faglig direktør på Statens Serum Institut, efter der er kommet nye tal fra Euromomo (European Mortality Monitoring), som er et fælles europæisk overvågningssystem, der sporer og analyserer dødelighedsrater på tværs landene.

- Det er meget høje tal, og vi har ikke set noget lignende tidligere somre, siden vi har haft den her overvågning af dødelighed, siger hun.
Förresten gillar jag uttrycket dødsens farlige. Vi borde kanske införa det i svenskan?
Citera
2026-07-31, 17:33
Medlem
brucenots avatar
Citat:
Över 90 % av den instrålande energin går ner i haven enligt forskarna så det är en mycket liten del som påverkar lufttemperaturen.
...
Mätdata visar att ASR ökar snabbare än OLR vilket visar att det energimässigt inte är växthuseffekten som driver uppvärmningen utan ökad absorberad solstrålning.

Går det att förklara/sammanfatta enklare för en bredare krets som inte är naturvetare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in