2026-07-30, 12:00
Medlem
oyegies avatar
Ljuset första dagen var till liv, innan dess var jorden öde, död, mörker, frånvaro av Gud.

I ordet var liv, och livet var människornas ljus.
Senast redigerad av oyegie 2026-07-30 kl. 12:27.
Citera
2026-07-30, 12:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, du menar alltså ljuset som blev till på den fjärde dagen tillhör det ljus som blev till den första dagen, hur får du ihop det? Hur kan ljuset "bli till" två gånger, försvinner det första ljuset?

"Det blev kväll och det blev morgon. Det var den tredje dagen. Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år." (1 Mose 1:13-14 Bibel2000)
Ljuset kommer inte från solen, det är Gud som skapar det. Han skapade dag och natt på första dagen. Solen följer ljuset så man kan se årstiderna och som även lyser upp himmelen. En sorts klocka.

Hur får du ihop det. Försöker du tänka logiskt utifrån dagens kunskaper. Tror du att de som skrev Bibeln hade mer kunskap än de hade.
Citera
2026-07-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ljuset kommer inte från solen, det är Gud som skapar det. Han skapade dag och natt på första dagen. Solen följer ljuset så man kan se årstiderna och som även lyser upp himmelen. En sorts klocka.

Det är ju solen och månen/stjärnorna som ska " skilja dagen från natten":

"Det blev kväll och det blev morgon. Det var den tredje dagen. Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år." (1 Mose 1:13-14 Bibel2000)

Citat:
Hur får du ihop det. Försöker du tänka logiskt utifrån dagens kunskaper. Tror du att de som skrev Bibeln hade mer kunskap än de hade.

Jag läser vad som står i bibeln, oavsett dagens kunskaper.
Citera
2026-07-30, 12:47
Medlem
oyegies avatar
Citat:

Solen är ljuset, precis som vi kallar Jesus för en sol, båda avger ljus.
Den fjärde dagen skapar Gud det fysiskt synliga ljuset.
Citera
2026-07-30, 16:11
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Gud skapade andliga skapelser först, där Jesus var den förstfödde av alla skapelser:

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Jesus fanns med när Gud skapade allting annat:

"Herren skapade mig som det första, som begynnelsen av sitt verk, för länge sedan. I urtiden formades jag, i begynnelsen, innan jorden fanns.
Innan djupen blev till föddes jag, när det ännu inte fanns källor med vatten, innan bergen fått sin grund, innan höjderna fanns föddes jag
" (Ord 8:22-25 Bibel2000)

Gud är en ande, han bor inte på en fysisk plats, inte på jorden där det finns en atmosfär där röster kan färdas. Det står inte i bibeln exakt hur det fungerar, men bibeln säger att dom som finns i himlen har en andlig kropp, dom lever i en annan dimension än den fysiska dimensionen. Och då har förmodligen andliga varelser andliga röster, men det står det inget om i bibeln .

Moses och alla bibelskribenter har blivit inspirerade av Gud:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar" (2 Tim 3:16 Bibel2000)

Det är endast bibeln som är inspirerad av Gud, det är endast där man kan hitta pålitlig information om Gud och hans vilja med människan, och hur Gud skapade allting.

Varsågod.

Inget som en upplyst person kan uppfatta som enbart flum...
Det är så sorgligt att troende människor har så många förklaringar som inte har ett gnutta logik i sig, man bara hittar på saker och händelser hela tiden som aldrig går att bevisa eller visa på ett trovärdigt sätt. Era förklaringar är ju enbart baserat på bibliska vinklingar och påståenden i det oändliga.
Men så har ni ju haft tiden på er sida att slipa till era historier, så fort nån kommer med mothugg har ni gått djupt i myterna och plockar upp detaljer som visst kan sättas in i era fantasier.

Jag behöver minsan inte bevisa nånting, men ni måste verkligen hitta på nya vinklingar för att inte framstå som de vilseledda idioter ni är. Låt fantasin flöda ni, om det gör er lyckliga.

Ni behöver inte besvara mitt sista inlägg för jag kommer inte att besvara era ev. nya inlägg då det inte leder till nåt av värde.
Citera
2026-07-30, 17:16
Medlem
Citat:
Enoks bok är intressant, men är inte inspirerad av Gud, och därför inte tillhör bibeln.

Bibeln är långt ifrån komplett utan innehåller endast, ett i sammanhanget fåtal texter. Glöm inte att Gud är ständigt närvarande, att mirakel sker och att folk har uppenbarelser. Det är inte beroende av Bibeln så många människor på hela jorden och i alla tider känt Gud.

Sen kan man ju diskutera om Enoks bok är inspirerad av Gud eller ej, det känns lite som att Enoks umgänge mest bestod av Guds söner i form av änglar. Alldeles oavsett fick han kunskap om himlavalvet någonstans ifrån och han lyckades onekligen skapa en hyfsad kalender som man ju inte kan avfärda helt enkelt rent vetenskapligt.

Visst att den saknar ett år jämfört med våra 365 dagar men den har ju inte heller några skottår.

Tycker även den är intressant utifrån perspektivet med syndafloden, då boken ju beskriver hur människan fick kunskap hon ännu inte var mogen för genom fallna änglar eller änglar som frivilligt stigit ner på jorden.

Att Enok dessutom är den enda människan i Bibeln som inte dör utan som levande tas till himmelen tycker åtminstone jag tyder på en någorlunda nära relation med Gud.
Citera
2026-07-30, 17:17
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Inget som en upplyst person kan uppfatta som enbart flum...
Det är så sorgligt att troende människor har så många förklaringar som inte har ett gnutta logik i sig, man bara hittar på saker och händelser hela tiden som aldrig går att bevisa eller visa på ett trovärdigt sätt. Era förklaringar är ju enbart baserat på bibliska vinklingar och påståenden i det oändliga.
Men så har ni ju haft tiden på er sida att slipa till era historier, så fort nån kommer med mothugg har ni gått djupt i myterna och plockar upp detaljer som visst kan sättas in i era fantasier.

Jag behöver minsan inte bevisa nånting, men ni måste verkligen hitta på nya vinklingar för att inte framstå som de vilseledda idioter ni är. Låt fantasin flöda ni, om det gör er lyckliga.

Ni behöver inte besvara mitt sista inlägg för jag kommer inte att besvara era ev. nya inlägg då det inte leder till nåt av värde.
Vi är upplysta av Jesus Kristus inte av världsliga ting, är man inte det förstår man aldrig texten i bibeln eftersom man är upplyst av människor och materiella ting som dessutom saknar det sanna ljuset eftersom du saknar tro.
Citera
2026-07-30, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Bibeln är långt ifrån komplett utan innehåller endast, ett i sammanhanget fåtal texter. Glöm inte att Gud är ständigt närvarande, att mirakel sker och att folk har uppenbarelser. Det är inte beroende av Bibeln så många människor på hela jorden och i alla tider känt Gud.

Jo bibeln är komplett.

Det har ju kommit till tusentals skrifter efter bibeln, hur vet du vilka är inspirerade av Gud som man ska lita på? Är det du som bestämmer vilka skrifter som ingår i bibeln? Kan jag skriva något och hävda att det kommer från Gud, och du accepterar det?
Citera
2026-07-30, 18:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är ju solen och månen/stjärnorna som ska " skilja dagen från natten":

Jag läser vad som står i bibeln, oavsett dagens kunskaper.
Nej, du förutsätter att det är solen som skapar ljus och mörker, men det är Gud, som skapade dag och natt, första dagen, utan solen.
Citera
2026-07-30, 18:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Solen är ljuset, precis som vi kallar Jesus för en sol, båda avger ljus.
Den fjärde dagen skapar Gud det fysiskt synliga ljuset.
Nej det gjorde han första dagen, kan du inte läsa?
Citera
2026-07-30, 19:11
Medlem
Citat:
Nej, du förutsätter att det är solen som skapar ljus och mörker

Det är ju så det står svart på vitt:

"Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden... att skilja ljus från mörker."(1 Mose 1:17-18 Bibel2000)
Citera
2026-07-30, 19:18
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är ju så det står svart på vitt:

"Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden... att skilja ljus från mörker."(1 Mose 1:17-18 Bibel2000)
Problemet är att ni tror att det är solen som skapar ljuset.

3. Gud sade: »Ljus, bli till!« Och ljuset blev till.
4. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret.
5. Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in