Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Men en människa har ju interaktion med omvärlden. Varför skulle en AGI inte få ha det. Utan interaktion blir det inte mycket aktivitet hos människor heller.
Det är skillnad på interaktion när det gäller tex kreativitet, att utbyta idéer eller att vilja bolla saker med andra, och att inte kunna ta sig självständigt från punkt A till punkt B på ett sätt som människor klarar.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Ja, med kombinationen av LLM och agent är det något man kan uppnå idag.
Sedan det där med kvalitet. Måste AGI innebära att den ligger på top 5% av människor i alla områden?
Jag tänker mig mer att AGI räcker med att man når en genomsnittlig människa. Dvs samma kvalitet som när Svenne-svetsare skall värka fram en bok.
Den nivån lär vi ha idag.
Ja, genomsnittlig skulle jag också säga. Men en genomsnittlig människa kan själv hålla fast vid ett mål över lång tid, minnas vad den gjort, upptäcka problem och korrigera kursen utan ständig handledning.
En AI kan skriva enskilda kapitel mycket bättre än Svenne-svetsare, men den kan inte pålitligt planera, skriva och revidera en hel bok på egen hand. Samma sak med stora kodprojekt. Den behöver att en människa delar upp arbetet, påminner om tidigare beslut, granskar resultatet och styr om när något går fel.
Det är den långsiktiga självständigheten som saknas, inte förmågan att prestera imponerande i enskilda uppgifter.